usch vad ska jag göra när hon blir så het???

tinafinis

Trådstartare
Obs långt.. måste skriva av mig lite...

jag är inte världsbäst på att rida.
och jag önskar inget annat än at tjag hade en egen padock eller tillgång till att låna någons och även ha en instruktör att rida för.

Har en föredetta travare, ett sto på åtta år.
det är så här att hon blir otroligt het ibland när jag rider. Det är oftast där hon vet att vi brukar galoppera eller där hon själv känner att här kanske man kan springa fort. Hur hon nu kan känna av det, för det är på lämpliga platser.

Hon håller sig lugn tills hon känner att jag börjar förbereda en galopp. OM jag ska fatta vänster galopp är det inga problem, det är ju den hon kan bäst. Hon tror ju att allt är vänster galopp... Så när jag då ska fatta höger galopp och tar bak vänster benet så när hon blir het så vrider hon rumpan MOT trycket och försöker sätta av i vänster galopp. När jag sedan tar ned henne omgående så är hon så hetsig så det är lönlöst att försöka igen. Då får jag skritta i stället....

Jag har inga långa sträckor att som jag kan galoppera på tyävrr och jag vill inte vända och göra om det.
Hon kan höger galopp men hon tar sig inte tid att lyssna.

har börjat rida dressyr i hagen nu där hemma för att träna upp muskulaturen. Hon är svag i höger sida, det vet jag, därav har hon svårt för höger galopp. Hon har även problem med muskelaturen uppe på höfterna. Många travare har det.
Då jag inte har tillgång till padock fick hagen bli lösningen. Broddar på och rid.
Hon blir lätt lösgjord då jag rider på volter. Och redan andra eller tredje gången kände jag skillnad på henne. inte lika stel.
Har provat (lite grann bara) at göra galoppfattningar på volten och det funkar alldeles utmärkt. Då har jag väntat tills jag känner att hon lyssnar på mig och mina rörelser. Någon gång stressar hon upp sig och håller på att springa undan, men lugnar sig snabbt.

I "padocken" går det utomordenligt att rida på vanligt tredelat tränsbett.
Men då hon blir så himla het eller stark som hon även kan bli nån gång i traven så känner jag att jag blir alldeles för stark i handen och att jag skulle kunna skada hennes munn.
Därför köpte jag ett pessoa som hon har funkat jättebra på. Men det har jag blivit avskräkt att använda då jag läst om det.
Väntar nu på mitt jaktkandar ska komma. jag hoppas det kommer att fungera i hennes mun.

Vad ska jag göra??
vet att det krävs nog mycket dressyr, dels för lydnaden och dels för muskelaturen.
Det bästa är väl att skritta och ta det lugnt just på dom ställena där hon blir het. Förutom där man vet att hon kan bli det så kan hon ju som sagt bli väldigt stark på andra ställen oxå.

Vad ska jag göra när jag väl ska galoppera i skogen? Jag kan ju inte ha vänster galopp hela tiden utan jag vill ju träna den andra sidan oxå. Men då när jag håller igen henne och ska visa henne vad jag menar, då hetsar hon upp sig. Eller så går det redan för snabbt i trav när hon kommer in i galoppen. vänster går så lugnt och fint.
Lika så gör höger det om man tex gör det i hagen på volten, så kan, det kan hon.

ja.... om ni vill.... kanske har några tips. Hon är världens snällaste häst annars..
jag vill hennes bästa.
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Jag har själv en liten hetsporre och känner verkligen igen det du beskriver!

Först och främst: Vad får hon för mat och hur mycket? Havre? Min häst lugnar sig betydligt om man minskar havren, den sätter sig i huvudet på honom direkt.

Lösning på mitt problem är att inte galoppera på samma ställe hela tiden och att jobba mycket med kontrollen i skritt och trav innan man går över i galopp. En eller ett par dagar i veckan skrittar jag rundorna som vi annars brukar ta i högre tempo. Rakt fram, lång tygel. Visst kan han takta lite, men när man rider där nästa gång är han betydligt lugnare. Mycket halter och övergångar, börjar han stimma så tar jag ne rhonom i tempo/gångart. Vissa ridturer kan bestå i 45 min taktning och då blir man lätt irriterad, men det är bara att vänta ut det.

Jag tycker du är inne på rätt spår, öva galopp i hagen och så tar du det lugnare när ni rider ut. När hon blir genomarbetad och lika stark i båda sidorna kommer hon säkert fatta även höger galopp ute.

Min häst kan också bli stark, dvs lägga sig på bettet och springa. Tricket på honom är att inte bli hängandes i munnen. Om inte jag drar, har han ju inget att dra i i sin tur. Så många små halvhalter istället för ett konstant tryck.

Nu är det här saker som funkar på MIN häst, vet ju inte alls hur din är, men hoppas det var till lite nytta iaf :D
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Hej!
Tycker att du har fått ett jättebra svar här redan, och tycker också att du verkar vara inne på rätt tankegångar själv.
Oj, vad jag också känner igen mig! Har ett 16-årigt arabsto som gör precis som din; hon kan gå som ett litet underverk på volten och på helt lång tygel i rund, fin galopp, men så kommer vi ut i skogen, och om hon väl får tillfälle att "varva upp"....
Het som en vulkan, kastar sig in i galoppen, byter galopp hej vilt och går i korsgalopp, bara rusar med huvudet rakt upp och sänkt rygg..... Suck!!
Numera gör jag som redan sagts här: skrittar mycket och tränar lydnad i skritt och trav, galopperar inte på de ställen hon förväntar sig det, galopperar ofta inte alls, tränar mycket lösgörande och muskelbyggande som öppna och sluta (som går jättebra att träna längs med en väg eller en skogsstig!) och har lagt ner mycket tid på att få henne att förstå att hon blir lugn av att sänka huvudet och gå i riktigt lång och låg form.
Numera funkar det hyfsat, men det händer fortfarande att hon glömmer sig och far iväg....
Lycka till, tycker som sagt att du är inne på rätt tankar!
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Jag tycker att du ska sluta med att gallopera ute ett tag och fokusera på att få henne lydig på banan först. Öva mycket markarbete och försök få henne att bli bärig/gå i rätt form i skritt och framförallt trav innan du börjar med gallopen. Under tiden så kanske du ska pröva att bara skritta lungt när du rider ut så att hon inte får chansen att dra iväg. Öva mycket förhållningar och tempoväxlingar så att du får henne uppmärksam på dig! Sakta av och gör om när hon drar iväg. Lycka till:)!
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Tack för era svar. Jag kände bara at tjag var tvungen att skriva av mig.

Ja, vad får hon för mat??? Ingen för tillfället. Går på bete. Är ingen skillnad på henne på vintern då hon får foder och nu.
Annars äter hon hippo. Fast nu har jag övergått att vänja henne till hippo breed då hon är svår att få upp hullet på.

Ska bara nämna det att jag har så dåliga ställen där jag kan galopera. Bara korta sträckor. Vill inte galoppera henne på grusvägarna, jag tycker det är alldeles för hårt, även om man håller sig i mitten.

Nä, jag borde kanske lägga det där med att galopera i skogen på hyllan ett tag och öva hennes lydnad i skritt och trav i stället.
Skynda långsamt med andra ord!
Det blir ju inte precis någon muskeluppbyggnad i full fart framåt eller pulla kraften ur mina armar.

Men det är bara det att hon går i rätt form ganska lätt i skritt och trav. Ibland funderar jag på om hon läser av mina tankar eller så gör jag väl något med kroppen så hon känner av att här brukar vi galoppera eller springa fort....
Hon gör samma visa när jag kör henne. SÅ det har jag slutat med för då var hon ännu värre. Hon älskar att bli körd.... Men då var det full trav som gällde. Hon vet skillnaden...

Just ja, min häst kör inte upp huvudet när hon vill dra iväg. Utan hon kör ner det i stället...

Men det är skönt att läsa att jag är något sånär på rätt väg. Ska försöka att INTE galoppera henne på ett tag mer än i hagen (paddocken). Jag ska visa henne tydligt mina hjälper.

tack igen! :-)
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Har ridit flera travare var av en gärna körde ner huvudet när han själv ville öka farten, jag bröt av honom i tid med många halvhalter för att uppmärksamma att han hade en ryttare på ryggen,om man inte gör det kan det snabbt bli en farlig situation. han är både stor och väldigt stark.Hade pessoabett tidigare men behövs ej längre.(tränsbett nu)
Jag gallopperar väldigt varierade på olika ställen för att han inte ska förknippa platsen med galopp,då han gärna stressar upp sig. Överaska hästen i med det att göra något som den inte förväntar sig, då är det du som bestämmer.Hästen och hans ägarinna rider nu för en super duktig instruktör en ggr i veckan och han har gjort framsteg som inte ens instruktören förväntat sig.Denna kille har inte gått på travbanan på 6 år så det gäller att ha tålamod med dessa fd travare. Fick ett tips för många år sedan, att när en häst slutat tävla på travbanan ska man enbart skritta ett helt år. har ej prövat själv. skriv gärna hur det går för dig.
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

hej, jag hade en kompis som hade en fd travare "kallblod" som var precis lika. hon hade RIKTIGT stora problem med den hästen, han slog med huvudet och så fort man komåt med skänkeln stack han.. men mitt 1:a tips till dej är att när du känner att h*n börjar strässa upp sig så gör du en halt och lättar på tyglarna, står h*n stilla klappar du försiktigt på halsen. om H*n rör sig så stannar du h*n igen och prövar igen.. fortsätt så tills de funkar.. sen om ni travar och det börjar på att bli lite för snabbt så ryck till ganska snabbt i tygeln och sitt till hårt i sadeln. (inte rycka så att de ska vara obehagligt för hästen, utan bara så att du markerar på ett sätt som din häst kanske förstår bättre en små hjälper?) Sen så lirkar du med fingrarna och rider mer avslappnat med sitsen.( gör nästan så att du kmr otakt med hästen och var Hämskt avslappnad i sitsen..) Annars så kanske din häst har så mkt Fart i sig som vill ut och kanske derför vill springa.. Prova annars att ta lååånga ridturer så att din häst VERKLIGEN blir trött.. Precis denhär metoden använde vi till min kompis häst och hästen vart jätte bra efteråt.. det är lite små tips ifrån mej :D
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Hej Billion. Jag vill inte rycka henne i munnen. Speciellt inte om ja har et skarpt bett.
Långa ridturer... problemet är att hon aldrig blir trött hur man än gör.

Men nu ska jag göra så här. Jag har nu bytt ut bettet till ett jaktkandar. Ej provat rida på det ännu.
Sedan ska jag imorgon ringa sadelmakaren/utprovaren och bestämma en tid så vi kan hitta en riktigt bra sadel till henne.
Sedan ska jag rida mycket dressyr på vanligt bett och bara trava henne i skogen tills vidare och då bara rundor som jag vet hon håller sig lugn. Tar jag rundor där hon blir för pigg ska jag bara skritta där.
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Hej Billion. Jag vill inte rycka henne i munnen. Speciellt inte om ja har et skarpt bett.
Långa ridturer... problemet är att hon aldrig blir trött hur man än gör.

Men nu ska jag göra så här. Jag har nu bytt ut bettet till ett jaktkandar. Ej provat rida på det ännu.
Sedan ska jag imorgon ringa sadelmakaren/utprovaren och bestämma en tid så vi kan hitta en riktigt bra sadel till henne.
Sedan ska jag rida mycket dressyr på vanligt bett och bara trava henne i skogen tills vidare och då bara rundor som jag vet hon håller sig lugn. Tar jag rundor där hon blir för pigg ska jag bara skritta där.


okej, men har de ett 3delat bett? :) vissa hästar blir bara strässade genom att bettet kanske är förstark och trycker mot nacken.. nu behöver det ju inte vara så, men eftersom att 3delade är det mjukaste så tog jag bara de som ett ex. :D lycka till med allt! ;)
Steffi
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

ja tränsbettet är tredelat. red ut i skogen med det här om dan... skulle inte gjort det. Hon blev stark i traven och därav blev jag alldeles för hård i handen.
Jag övervägde att skritta hem. Var lite ledsen faktiskt.

MEN, idag invigde jag jaktkandaret. ett rakt bett från gold medalj.
Satte tygeln längst ut (behövdes nog ej) och hon lydde MINSTA lilla vink!
Hon har aldrig kännts bättre i munnen. Vi travade mycket och det kändes ju att hon ville ta i där hon brukar. Men jag behövde bara ta pytte pytte lite med handen och hon behöll lugnet.
Hon böjde fint på nacken oxå.
Någon gång försökte hon väl komma undan bettet men absolut inte som innan. Hon är ju lite ovan vid detta bett oxå!

Var så glad efteråt! Nu kan vi ha mysiga ridturer igen utan att behöva paja henne i munnen!!!!
Nu längtar jag efter att rida imrgon eller när de blir igen!!!!

Får bara inte glömma att rida dressy med henne!!!
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Har precis samma problem som dej=)
Rider en snart 20 årigt varmblod som är jätte duktig i paddocken och går i form o lugn trav o galopp osv.
Problemet är ute ritterna, där man brukar galoppera ska alltid galopperas, o gärna foooort om han får bestämma=)
Har som du samma problem att de känns som han kan läsa mina tankar när de e dax o galoppera, behöver inte göra nått förrutom tänka tanken så blir de galopp även om de inte är meningen att vi ska galoppera.
Har gjort så att jag nästan aldrig galopperar där vi brukar tex på långa grusvägar , i backar osv.
Skrittar alltid där vi annars brukar springa nu förtiden, visst blir de en hel del trippande o han spänner sig och väntar på att få skjuta iväg men de har blivit mycket bättre nu efter att man håller på så.
Galopperar istället på helt ovanliga ställen för han, tex lite mindre stigar där de e lite svårare för han att springa så fort och där han inte är van vid att galoppera.
Funkat jätte bra, galoppera inte där han vill galoppera utan galoppera bara där han e oförbered på att de ska bli en galopp.
Funkat bra för mej=)
Problemen e inte bortblåsta men de hoppas vi kommer=)
Bara fortsätta träna, jag vill känna att de e jag som bestämmer farten i min ridning så då får de bli så här=)
 
Sv: usch vad ska jag göra när hon blir så het???

Tack tack! Inte ensam alltså. SKönt att höra.
Jag har så dåliga ridvägar så jag har ju mina sträckor där man kan galoppa..... O de vet ju tösen.
Men vi bara travar nu.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 295
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 425
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 870
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp