Usch vad jag blir ledsen!

nyponros

Trådstartare
En "bekant"s familj köpte en liten yorkievalp för ngra månader sedan. kan tänka mig att den är runt 6 månader nu.
Tänkte inte så mkt på det, tyckte att det var roligt, då familjen alltid tyckt om djur och haft en bra inställning till dem.
Tänkte att de gör nog sitt bästa för att det ska bli en bra hund.

Men nu har jag fått veta att valpen precis har opererats, höfterna hade gått paj, för att de GÅTT för mkt med valpen!
De hade gått långa snabba promenader med i stort sett sen den kom, och nu pallade den inte mer.

Blir så ledsen:(
Stackars valp, vilket lidande den får stå ut med rdan, med allt vad en operation innebär, helt i ONÖDAN!
Sen vet jag ju inte, men kan tänka mig att risken är stor att höfterna fortsätter att göra ont och krångla?

HUR kan man undgå att förstå att valpar inte ska motioneras hårt?
Läser man på det minsta innan man köper valp går det völ inte att missa?

Åh, ville bara vreagera mig lite,..
Och undra om ngn vet, bara genom det jag berättat, om en vovve kan bli helt återställd efter en höftoperation?
Eller det kanske inte går att säga såhär generellt?
 
Sv: Usch vad jag blir ledsen!

Hur har det kunna konstaterats att de gått sönder höfterna :confused:

Är det inte perthes hunden har? Det förekommer ju bland terriers och ger höftledssmärtor. I allvarligare fall, så förtvinar ju hela höftkulan bort :crazy:
 
Sv: Usch vad jag blir ledsen!

Alltså, jag har ju inte pratat med ägarna, och kan ju egentligen inte vara säker på att det jag hört är sant.

men tjejen som berättat det för mig känner ägarnas dotter väldigt väl, och hon berättade att veterinären sagt att det måste orsakats av för hård motion.
 
Sv: Usch vad jag blir ledsen!

Ja...framförallt blev jag ganska chockad när jag hörde det.
Skulle höften pajat måste de ha gått omkring REJÄLT mkt med hunden tänkte jag. Jag kan inte alls mkt om hundars höfter, men har mer tänkt att man får förslitningsskador på hunden om man övermotionerar valpar, inte att den pajar?

Om höftkulan förtvinar, vad innebär det?
 
Sv: Usch vad jag blir ledsen!

Perthes sjukdom, även kallad Legg Calvé Perthes sjukdom, är en utvecklingsrubbning i skelettet. De kliniska symtomen utlöses när ledkulan i höftleden förtvinar till följd av bristande blodcirkulation. Perthes sjukdom förekommer främst hos små terriers och dvärghundar. Symtomen debuterar ofta i samband med könsmognaden och består av bakbenshälta med smärta vid rotation och sträckning av höftleden. Tikar och hanhundar drabbas lika ofta.

Med tanke på att det är en liten terrier, så kommer ju könsmognaden runt 6 månaders ålder och det känns ju som troligt att det kan vara perthes hunden har.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 455
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 015
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp