Usch läskig film om hästar och flcokbeteende..

Sv: Usch läskig film om hästar och flcokbeteende..

men fy, vilka rysningar jag fick. visste inte att de höll på så jag heller. är det vanligt?

Laskigt! Kan dock "forsta" det hela. Har ocksa last om hingstar som slar ihjal folungar som inte hinner med om flocken springer fran en fara. Hellre att folungen stryker med an att morsan stannar och blir uppaten..
Naturen ar brutal!!

(Maste dock saga att hingsten ar ruggigt snygg.)

Jo men man har ju lixom aldrig hört att en en häst kan göra så.. men somsagt man förstår ju naturens gång och fölet hade säkerligen något fel som flocken kände på sig.. Det är ju hingstens uppgift att få allt att fungera..

Usch! Det där såg riktigt läskigt ut, men det kändes inte så oväntat ändå. Hingsten som dödade fölet tillhörde ju den andra flocken. Han var alltså inte fölets pappa. Han kände att den doftade annorlunda mot hans flock, så jag tror att det kanske var därför som han dödade den.

Jag reagerade på att fölungen inte hade rest sig upp. Pälsen var torr och den låg ner fortfarande. Hingsten nosade grundligt på den innan han attackerade, förmodligen kände han att något var allvarligt fel och att mamman inte skulle följa flocken så länge fölet levde. Han agerade alltså för flockens och mammans säkerhet. Hingstar är otroligt duktiga på att läsa av sina flockmedlemmar på doften, och de vet precis hur de ska göra i olika situationer. Om allt är ok med fölen är hingsten en god och uppoffrande far!

usch jag vågade inte titta va tvungen å blunda hahaha

Usch ja det är ju otäckt att se men Hingsten förstod ju att något var fel på fölet och tog i hjäl det för att skydda resten av flocken och mamman som troligtvis hade stannat hos fölet och då kanske även hon hade blivit uppäten.
Naturen är grym..

Ja, precis samma sak tänkte jag. Det är inte normalt att fölet inte ställer sig upp.

En annan sak jag reflekterade över var att mamman jagade bort den svarta unghingsten (kvinnan i filmen sa att det avr hennes 2-åriga son), men när den andra flocken kom gick hon därifrån, och lät dem gå fram till fölet.

Naturen är grym, hästar är en del av naturen. Vi är vana vid att se något helt annat (och är nog rätt snabba med att förmänskliga dem), men jag är inte speciellt förvånad.

trodde det var allmänt känt hur det fungerar i det vilda.

känns ju som att det var nått fel på fölungen eller så och som jag läst här var det inte pappan till fölungen utan en annan hingst som dödade den med.

(hade inte ljudet på).

Hästar är djur de med och flycktdjur dessutom.

nu var ju det här en extrem situation..

det finns två vinklar..

1. sjukt föl lämnas att dö av den egna flocken.. så långt allt fullt naturligt.. stoet gick därifrån..

2. rivaliserande hingst dödar andra hingstars avkommor, också detta fullt naturligt, fast vanligtvis är hingsten i flocken där och försvarar hela sin flock och inte förrens han är besegrad får den nya hingsten in och tar ihjäl den gamla hingstens avkommor*.. dock så kom denna hingst in för att fölets flock faktisk gått därifrån..

*Detta händer hela tiden i zebrornas liv, har ni sett på tv att det är "hjordar" med 500 djur? det är alltså minst 80 flockar som går tillsammans..

jag kan lägga till att beteende att döda flockmedlemmar som kommer att sinka flocken finns även hos våra tama hästar..

på ridskolan blev en skolhäst svårt sparkad på framknäet för ja exakt 4 år sedan idag (rest in peace BA :cry: )
knäet krossades totalt och vet ringdes ut för avlivning.. dock skulle ju alla andra hästar in från hagen innan men dom stannade.. och började sparka B.. de tvingade ner honom i ett dike 10 m från stället han blev sparkad och 3 st andra hästar stod och pucklade på honom med bakhovarna för att ha ihjäl honom :eek: jag var inte med men fick allt berättat för mig utan vaddring.. personalen fick dock in hästarna ändå innan vet använde och avlivade B..

*KL*

Det finns även ston som har gjort sådär.
Vet inte varför dock. Sinnesrubbad?

ush ush ush, jag förstår att detta har med naturen att göra men det skär verkligen i hjärtat!!!!:eek::eek::cry::cry::cry:

men herregud :crazy:.
och nej, där förstår jag det absolut inte?:confused:

jag tycker faktiskt inte det är speciellt brutalt, det som hade hänt annars hade varit att fölet hade frusit eller svält till döds och jag tycker nog inte att den döden är bättre....

*KL*

Det finns även ston som har gjort sådär.
Vet inte varför dock. Sinnesrubbad?
är det något fel på fölet så dödar dom det hellre än att bara lämna det.. om dom bara lämnar det om det kan gå så kommer fölet att halta efter.. och leda rovdjur på rätt spår..

Trodde faktiskt inte hästar gjorde såhär?.. Kanske är jag inte påläst iof.. :) det är ju säkerligen normalt endå.. man vet ju att lejon är likadana..

http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE

Nu är jag inte riktigt riktig iofs, men jag tyckte detta var vackert. Om man får lov att utrycka sig så. Processen gjordes kort, punkt slut. That´s life.

Då hade jag grymt mer svårare för klippet med bufflarna i en annan tråd. Det var seeeeegdraget och varje andetag gjorde ont. Jag skulle aldrig kunna åse en sådan scen utan att ingripa.

Säger som flera andra.

1 Hingst dödade för att det inte va hans avkomma....

2 Det va nåt fel på fölet...

Skönt att de gjorde processen kort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 376
Senast: Sasse
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar