Usch läskig film om hästar och flcokbeteende..

Sv: Usch läskig film om hästar och flcokbeteende..

1 Hingst dödade för att det inte va hans avkomma....

Gör verkligen hästar likadant som lejon. Tycker detta låter långsökt.
Är det ngn som har ngt som helst belägg för det här beteendet?

Tänk på alla hingstar som fribetäcker, stona som släpps ut i flocken med fölunge vid sidan. Nä, jag får inte ihop det. Inte bytesdjur.

helt naturligt beteende som förekommer inom de flesta djurarter!

det är faktiskt inte konstigare än att djuret av det manliga könet vill att hans gener ska föras vidare!

Sen finns ju hingstar som kan gå med föl, varför det funkar vet jag inte, men det är vä lite skillnad på vilda och tama hästar!

dessutom så har de alltid ihjäl sjuka föl, de får en chans givetvis, men sen tar de kål på dem, hur brutalt det än verkar så är det bara för det bästa.

Helt klart värt att luska reda på.

Gör verkligen hästar likadant som lejon. Tycker detta låter långsökt.
Är det ngn som har ngt som helst belägg för det här beteendet?

Tänk på alla hingstar som fribetäcker, stona som släpps ut i flocken med fölunge vid sidan. Nä, jag får inte ihop det. Inte bytesdjur.
kolla på vilken naturlfilm om zebror som helst.. en hingst som slåss med en annan hingst och vinner hans ston dödar omedelbart alla diande och unga föl för att stoet ska bli mottaglig för nya hingstens betäckningar samt att den gamla hingstens avkommor ska bort..
där gäller naturens lag, den som har fört vidare mest gener när han dör vinner, betäck så mkt du kan själv och döda alla andra hingstars avkommor så vinner du! :idea:

sedan är det skillnad på fölunge och fölunge.. har du tre ston med veckogamla föl vid sidan som dagen före gått med hingsten som är far till fölen så är man inte så jävla dum att man byter hingst i hagen :crazy:
därför hör man aldrig om det hos tamhästuppfödare.. för man gör inte så.. det är lika dumt som att binda grimskaftet i dragkroken och låta hästen springa efter bilen istället för att traila den.. man utsätter helt enkelt inte föl för sådana risker..

lite äldre föl har lättare att klara sig själv och dessutom är stoet mottaglig för betäckning igen när fölet blivit äldre, så där faller en av hingsten anledningar till att döda fölet bort..

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt jag gräver i minnet. Och det tål att luskas om.

varför? vad skulle det finnas för anledningar att tro att hästar inte vill föra bara sina egna gener vidare? är dom den enda arten på denna planet (förutom människan i en del fall) som är utan reproduktionsinstinkt?

varför? vad skulle det finnas för anledningar att tro att hästar inte vill föra bara sina egna gener vidare? är dom den enda arten på denna planet (förutom människan i en del fall) som är utan reproduktionsinstinkt?

Jag säger inte att jag har rätt, jag säger inte att du har fel. Jag är bara förvånad om det skulle vara så. Vildhästar har så mkt annat att oroa sig för, att behöva dö pga av sina egna dessutom.
Anledningen till varför hanar dödar andras avkommor i sin nyvunna flock är jag fullt medveten om. Vad är problemet att jag vill söka denna faktan på ett annat ställe?

shit, jag trodde han skulle sparka ihjäl fölet (efter att ha läst tråden), men han bet ju tag i det och skakade... :eek:

men som de säger i filmen, det var ju bäst för fölet.

Hu läskigt att se! Som tur är har jag ingen fölmördare hos mig men ett av mina islandssto stampade ihjäl en fasantupp för något år sedan!!:eek: Hon hade 3 veckor kvar till fölning när en fasantupp traskade in i hennes hage och hon fick världens utbrott och kastade sig över den och stampade som besatt med frambenen, jag såg allt från köksfönstret och gick direkt ut men när jag fick bort henne var fasanen bara en blodig hög! Hom är annars den snällaste man kan tänka sig så jag har undrat många gånger vad han kan ha sagt till henne " Du ser lite tjock ut" kanske:D

Missade helt att hingsten horde till en annan flock! (Kanske skulle lyssnat men skyller pa bra radio ist..)
I sadana fall tycker jag inte alls det ar sarskilt markligt att han slog ihjal den lilla, sarskilt som mamman overgav den.
Trist pa ett sa ungt liv men ute i det vilda ar det djungelns lag som galler (och ibland kasnke vi borde vara mer krassa aven i "civilisationen"?)

Jag säger inte att jag har rätt, jag säger inte att du har fel. Jag är bara förvånad om det skulle vara så. Vildhästar har så mkt annat att oroa sig för, att behöva dö pga av sina egna dessutom.
Anledningen till varför hanar dödar andras avkommor i sin nyvunna flock är jag fullt medveten om. Vad är problemet att jag vill söka denna faktan på ett annat ställe?
så det du funderar över är varför stoet lämnade sin handikappade avkomma istället för att vaka över den tills den svalt ihjäl?

Oj. Jag önskar nästan att jag inte hade tittat. Det var hemskt. Säkert räddade hingsten fölet från längre lidande, men det var ruskugt att se. Naturen är grym ibland. :cry:

Jag håller med dig! Med tanke på hästens långa dräktighetstid låter det långsökt. Men, jag vet inte heller hur det förhåller sig - ska också luska. :)

Senast ändrad:

så det du funderar över är varför stoet lämnade sin handikappade avkomma istället för att vaka över den tills den svalt ihjäl?

Nej, det gör jag _inte_. Jag har i tidigare inlägg skrivit vad jag tyckte om själva klippet.

Senast ändrad av en moderator:

har sett det där hända förut.
Hingsten kände på sig att det var fel på fölungen och gjorde det som var mest humanast för fölet.
Hade fölet fått fortsatt leva hade det fått en mycket plågsam död + att hingsten hade nog inte fått sina ston att gå ifrån den om den var levande.....

Ston brunstar ju som bekant MEDAN de har små föl! Alltså finns det ingen som helst vits med att slå ihjäl redan födda föl, de är inget hinder för hingstens sexualdrift alls.

Jag reagerade på att fölungen inte hade rest sig upp. Pälsen var torr och den låg ner fortfarande. Hingsten nosade grundligt på den innan han attackerade, förmodligen kände han att något var allvarligt fel och att mamman inte skulle följa flocken så länge fölet levde. Han agerade alltså för flockens och mammans säkerhet. Hingstar är otroligt duktiga på att läsa av sina flockmedlemmar på doften, och de vet precis hur de ska göra i olika situationer. Om allt är ok med fölen är hingsten en god och uppoffrande far!

jag hoppas det är såhär.. var läskaigt att se verkligen!!!:eek:

fast det var ju en hingst från en annan flock som dödade den.

Ett helt naturligt beteende och samtidigt ett underbart bevis på att hästar inte är ett dugg "sentimentala".

I love horses! :banana:

Det där är en film!!! Alltså en riktig film som handlar om en isabellfärgad hingst, från det att han är föl till en ståtlig kar:love: En underbar film, jag såg hela på youtube men den är uppdelad i delar.

vad tusan hette den nu igen. Ja jag ska fundera på det o återkomma för den filmen måste ni se!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 376
Senast: Sasse
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4