USA import

S

seejii

Är det någon här som tagit en häst eller två från USA?
Hur går det till? Och vad hamnade prislappen på förutom moms och hästköpet?
Är på gång o ska ta in en, ev två hästar från usa, men behöver lite mer info innan!

/cj

Sv: USA import

seejii skrev:
Är det någon här som tagit en häst eller två från USA?
Hur går det till? Och vad hamnade prislappen på förutom moms och hästköpet?
Är på gång o ska ta in en, ev två hästar från usa, men behöver lite mer info innan!

/cj
När det gäller transporter över Atlanten är det billigast och enklast att anlita en speditör som är van vid det här. Dom kan dels alla regler som finns för ut- och införsel av hästarna och kan samordna själva transporten med andra och på det viset få ner priset.
Det som kan komma till förutom moms är ev tull (beroende på vad det är för häst) och veterinäravgifter. Ja också transportkostnaderna förstås.
Den enda speditör jag känner till som transporterar hästar den här vägen är Ingstad & Co. Skulle tro att du kan få bäst svar direkt av dom på vad det kommer att kosta dig. Det är ju en hel del enskilda faktorer som spelar in för slutsumman. Typ hur långt ska hästen transporteras i USA, vad ska hästen användas till, inköpspris och transport i Sverige.

Har ett svagt minne av att jag hört belopp på från 50 000 till 200 000 för transport av häst med flyg över Atlanten beroende på om det varit en eller flera hästar med på flyget och hur långt de transporterats före och efter flyget.

Sv: USA import

Låter sjukt dyrt... Jag har kontaktat en speditör i USA för en prisuppgift. Fast han skrev att det är prisskillnad beroende vart hästen finns. Miami är dyrast skrev han... Men vi får vällan se vart prislappen hamnar... Jag ska kolla med Ingstad och se vad de kan erbjuda!
tack för svaret!

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 566
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 451
Senast: Görel
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar