Sv: Us-fr?

lillamyggan skrev:
Vad är det för skillnad på fransk- och amerikanskstam? Utseende, psyke mm?

Vanligaste är att FR har korta ryggar o är högre.

medans US har långa ryggar och är aningen lägre. Men det börjar nästann tas bort då man blandar så i stammarna nu för tiden...

lillamyggan skrev:
Vad är det för skillnad på fransk- och amerikanskstam? Utseende, psyke mm?
Egentligen ingen större, men ska man hård dra så menar man är franska ofta är större, högre, långdistansare med mer passande ridhäst modell. och den americanska mindre, lättre sprinter.

De Franska är ofta ganska heta och pullar mer. men det beror kankse mer på deras träning? :angel:

Ok då har kanske min en amerikansk kropp och ett franskt psyke ;) Han är ganska liten, fast han har inte så lång rygg heller så den är nog fransk. Och sen är han pigg som bara den gamlingen.

lillamyggan skrev:
Ok då har kanske min en amerikansk kropp och ett franskt psyke ;) Han är ganska liten, fast han har inte så lång rygg heller så den är nog fransk. Och sen är han pigg som bara den gamlingen.

Det beror ju på stammen... Du kan spåra den på STC :d

Och dom franska hästarna har oftare en lite skuttande aktion när dom travar!

jo jag vet. det är det jag har gjort. Han är 50 % US och 25 % FR. Ville veta från vart han ärvt vad och om det gick att se på en travare vad den har för stam.

MIn är fruktansvärt skumpig att rida men alla som ser honom säger att han har en väldigt vacker trav. (matte sträcker på sig)

Är inte så duktig på det här med avel och sånt. Hans mamma ska vara hälften fransk och hälften svensk men det kanske bara betyder att den är regad i S eller?

Vad heter din häst? kan kag kolla på travsport.se
är den född i Sverige är den reggad i sverige..och blir då "svenskfödd" men svenskt blod finns inte.....franskt, amerikanskt och ryskt blod kan ví ha i våra travare....

Ok Man kunde klicka sig tillbaka i stamtavlan :o

Nu har det klarnat. Han är 75% US och 25% FR

Tack så mycket för hjälpen Martha:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 214
Senast: Mirtai
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V