Ursula Le Guin är död

MJLee

Trådstartare
Jag postade i allmänna tråden men känner att hon förtjänar sin egen tråd. Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag läste Earthsea som barn och hur den fascinerade mig. Och hur hennes språk kunde förmedla känslor och mening bakom meningen utan stora och yviga gester. Left Hand of Darkness får jag fortfarande en sugande känsla i magen av.

Vilken fantastisk författare och fantastisk kvinna hon var.

https://www.nytimes.com/2018/01/23/...ed-for-her-fantasy-fiction-is-dead-at-88.html

Jag postade i allmänna tråden men känner att hon förtjänar sin egen tråd. Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag läste Earthsea som barn och hur den fascinerade mig. Och hur hennes språk kunde förmedla känslor och mening bakom meningen utan stora och yviga gester. Left Hand of Darkness får jag fortfarande en sugande känsla i magen av.

https://www.nytimes.com/2018/01/23/...ed-for-her-fantasy-fiction-is-dead-at-88.html
Jag älskade hennes böcker om Trollkarlen från Övärlden, läste dem om och om igen.

Inte läst hennes böcker men efter denna tråden kommer jag garanterat att läsa.

Vilken skulle du rekommendera att starta med?

*Snyft*

Inte läst hennes böcker men efter denna tråden kommer jag garanterat att läsa.

Vilken skulle du rekommendera att starta med?

En riktig klassiker som skapar mycket tankar är Left Hand of Darkness där hon frågar och utmanar läsaren om vad är kön och identitet och mänsklighet. Mycket läsvärd. Hon skriver dystopia som inte är dystopia. Earthsea är en fantastisk början om du vill komma in i hennes böcker.

Åh vilken kvinna hon var :love:

"We live in capitalism. Its power seems inescapable. So did the divine right of kings. Any human power can be resisted and changed by human beings."

En riktig klassiker som skapar mycket tankar är Left Hand of Darkness där hon frågar och utmanar läsaren om vad är kön och identitet och mänsklighet. Mycket läsvärd. Hon skriver dystopia som inte är dystopia. Earthsea är en fantastisk början om du vill komma in i hennes böcker.

Åh vilken kvinna hon var :love:

"We live in capitalism. Its power seems inescapable. So did the divine right of kings. Any human power can be resisted and changed by human beings."
Och nu kan hon aldrig få Nobelpris :(

Jag slukade Earthsea/Övärlden när jag var liten :love: Minns speciellt gravkamrarna i Atuan. Den var min favorit i serien. Skall nog läsa om Övärlden och sedan läsa några andra böcker. Minns att hon skrev himla bra.

:(

Läste Övärlden i högstadiet, har dock tänkt i flera år att jag skulle läsa om eftersom jag bara minns huvuddrag...

Klickade även hem The Dispossessed på en bokrea för något år sedan, också väldigt bra bok med tänkvärt tema!

Är det förresten någon som sett Studio Ghibli-filmen som är baserad på Earthsea? Jag råkade bara trilla över en låt från den som fortfarande är något av det typ vackraste jag hört, men kan inte riktigt placera den i förhållande till böckerna?

Är det förresten någon som sett Studio Ghibli-filmen som är baserad på Earthsea? Jag råkade bara trilla över en låt från den som fortfarande är något av det typ vackraste jag hört, men kan inte riktigt placera den i förhållande till böckerna?

Nej, jag har den hemma och tänkte se men har inte kommit fram till det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka