Urlastning

Sv: Urlastning

Anser att det finns en gråzon, d v s ett sätt där man varken riskerar hästens hälsa eller människors dito.

Jag tycker aldrig att det är en acceptabel lösning att riskera hästen när det finns bättre alternativ.

[...jag gjorde fel i att överhuvudtaget ge mig in i en diskussion där utgångsläget är att man sätter hästens väl och ve framför mäniskors säkerhet. Hur korkat som helst.[/QUOTE]

Va??? På vilket sätt var utgångsläget i denna diskussion att man sätter hästens väl och ve framför människors säkerhet???

Utgångsläget var väl frågan "hur gör jag för att lösa detta problem utan att jag själv blir mosad"?

Du svarade ju i alla fall på frågan med ditt tips om att binda honom ordentligt så han inte kunde komma loss. Sen att jag tyckte alternativet med vattnet verkade vara det bästa gör ju inte din ansträning att hitta en lösning mindre värd för det!

Att han inte kan åka brett yttrar sig i att han sparkar sönder hela transporten, och skulle han då dessutom gå omkull och kanske fastna därinne riskerar jag ju även min egen hälsa när han skall tas loss, inte bara hans. Det är ju inte bara frågan om att han bankar lite i väggen...

I detta fallet så skulle jag antingen ge fan i att åka, se till att jag hyr samma släp och fixa en lång bom till det, eller stå ut med de hysteriska utbrotten. Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete om det hände en mäniska något, det är ju ett fullständigt idiotiskt resonemang att sätta hästens väl framför en människas.

Det hade också varit MITT val, men eftersom tråden inte handlar om MIG och MINA val är jag inte mindre nyanserad än att jag kan ge råd utifrån de förutsättningar som anges.

Återigen; var ser du att någon sätter hästens väl framför en människas? Hästägarna vet ju riskerna med att köra med hästen men väljer ändå att göra det. Att inte stå bakom lämmen är väl en självklarhet även med en lugn häst och rejäl bakbom?

Kan du inte prova att sätta något annat bakom istället för bom. Kedja eller grimmskaft eller vad som helst, soppborste. Kanske inte slänger sig om han känner att det ÄR något där.

Bara ett tips, kankse inte fungerar alls.

Va??? På vilket sätt var utgångsläget i denna diskussion att man sätter hästens väl och ve framför människors säkerhet???

Utgångsläget var väl frågan "hur gör jag för att lösa detta problem utan att jag själv blir mosad"?

[/QUOTE]

Det är väl egentligen den frågeställningen jag reagerar mot, att du utsätter dig själv för "mosrisk".
Jag skulle överväga att överhuvudtaget åka någonstans med hästen, om inte problemet går att avvärja, eftersom det är just "en mosrisk"

Kedja eller grimskaft skulle gå mitt itu om han slängde sig mot dem. Nä jag provar vattnet.

Nåja om problemet går att lösa försvinner ju mosrisken eller hur? Och det är ju bättre att försöka göra något åt det än att man står där den dagen man MÅSTE åka nånstans, t ex akut till djursjukhuset eller så. Dessutom vill jag gärna kunna forsätta tävla lite då och då, även om det inte blir så ofta.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen upa: jag har en kompis som hade liknande problem, hästen slängde sig ur som en vansinnig. Hon satte skygglappar på hästen och nu kör hon ensam, lastar ur ensam utan problem. Varför det funkar vet jag ej men ett billigt trick och kanske värt ett försök?

Jag hade en häst som gjorde som din häst gör. På den tiden fanns inga bommar över huvudtaget i transporterna, det var kedjor som gällde. Det är farligt och inte hållbart i längden att ha en häst som slänger sig ut på luckan.

Vi löste det såhär; Innan luckan tog ner tog vi ett rep som fästes där kedjan (numera bommen) sitter. Sen öppnade vi försiktigt luckan på ena sidan, bara gläntade på den så att linen kom emellan. Repet låg då alltså bakom hästen. En person tog repet, såg till att det låg i rätt höjd i förhållande till hästen, gick runt hörnet på transporten, sträckte repet och tog spjärn mot hjulhuset på transporten. På så vis blir man ganska stark, men du kanske behöver två personer i repet beroende på hur stor häst du har. Sen tog vi ner luckan och hästen kom inte ut p g a repet. Givetvis försökte den att slänga sig ut men min medhjälpare klarade att hålla repet sträckt så att den inte kom ut. Efter det slängde den hästen sig aldrig någonsin ut igen.

Observera dock att du även här måste tänka på säkerheten. Ha hellre ett tjockare rep än en tunn longerlina som kan skada fingrarna om något skulle inträffa. Rejäla handskar är en självklarhet! Ha också ett rejält långt rep. Se också till att karbinhake och dess infästning till repet är rejält och håller.

Detta funkade som sagt på den hästen - ett halvblod - och jag kunde så småningom lasta både i och ur helt på egen hand.

Lycka till!

/loy

Jag förstår oxå att de skulle gå sönder OM han slänger sig. men du skrev ju själv att han aldrig slänger sig mot bommen. Tänkte att han kanske TROR att det är en bom bakom om det på något sätt ta stopp.

Som sagt, var bara ett förslag, men jag fattar att en kedja inte håller emot 500kg häst ;)

LitenIsa skrev:
Jag förstår oxå att de skulle gå sönder OM han slänger sig. men du skrev ju själv att han aldrig slänger sig mot bommen. Tänkte att han kanske TROR att det är en bom bakom om det på något sätt ta stopp.

Som sagt, var bara ett förslag, men jag fattar att en kedja inte håller emot 500kg häst ;)

Ok då missförstod jag dig. Fast tanken med min fråga var hur jag fick honom att stå stilla UTAN något bakom sig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 915
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama