Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill bara förtydliga att jag förstår varför regeln finns, (den att leda hästen i träns på en tävlingsplats) att det är en säkerhetsåtgärd för att det finns inget annat att ta till just nu. Men jag tycker att hästmänniskor i allmänhet och tävlingsryttare i synnerhet ändå borde vara mer öppna för att förändra detta, att ta fram skälet (grunden) till problemet istället och göra något åt det. Tex det som Roller var inne på med grönt kort, varför får det inget gehör? Det kanske inte går att förändra problemet i en handvändning, men på sikt, så kanske man kan ta bort denna regel i en framtid.
Men det är skillnad på en tävlingsplats och hemma! Allting runtomkring för att inte tala om ryttarens eventuella nervösitet! Vilket också kan ställa till det att hästen blir lite mer spänd. Alla ryttare kan inte koppla bort att den är nervös.
Grönt kort hade inte kunnat göra nåt åt det. ska man bedöma på tävling då?
Så bara för man har en häst som är extra speedad av sig själv så ska den inte få komma ut och tävla för den måste ha träns på sig?
Vi kan aldrig garantera att hästen alltid ska göra som vi vill, att den aldrig får för sig att hoppa till! hästar är inga maskiner.
något som man däremot aldrig får glömma bort är att alla en gång varit nybörjare och ingen är "expert" på allt utan att ha tränat först. Hur ska de ständigt nya vågarna av ponnyungar med ovana föräldrar nånsin lära sig om de inte får träna? Hur ska en häst bli van om den aldrig utsätts för en situation
Hur läser du egentligen?
Jag skriver att det är bra att träna, men att hur mkt man än tränar hemma så kan och kommer det alltid att inträffa olyckor även för vana hästmänniskor och det därför behövs regler för att minimera olyckor.
Vad kul att du hittade en förklaring till varför PE på hemmaplan med sin egen tävlingshäst råkade ut för en olycka, något som naturligtvis aldrig hade hänt om han miljötränat hästen innan.
Hästen hade stått på boxvila p g a en skada
Klart det kommer att inträffa incidenter, men vad jag försöker att säga är att vi skulle kunna hålla incidenterna nere med träning. Jag upplever bara att från många olika håll här är det ingen som har hållit med utan bara påpekar att det inte går till 100 %. Men om vi kunde minska incidenterna med ett antal procent genom att ställa krav på utövarna är väl bara positivt och eftersträvansvärt?
Att hela tiden läsa att det går inte för hästen är ett levande väsen med vissa naturliga egenskaper och man kan aldrig till 100 %....osv. Istället för att kanske jobba ute i föreningen om att ha kurser i ämnet
Rolle
IpL
Hur många incidenter inträffar det då? Vad räknar du som incident?
.När det gäller utbildning av människor så håller jag fullständigt med. Men hur når man alla? Hur får man alla tävlingssugna ryttare/föräldrar att ta till sig och framförallt förstå? Grönt kort hjälper inte. Grönt kort krävs nu och ändå har förvånansvärt många noll koll på TR
Boxvila i fem dagar pga av en hovböld. Jag har aldrig behövt ställa en häst på boxvila pga av en hovböld dock, ett rejält bandage och så ut i hagen.
I ridsport nr 1 2011 sidan 12 finns en artikel där det står
Boxvila och skrittpromenad vid hand är ofta veterinärens råd....ut ur boxen kommer ibland en vildhäst.... Men efter Peter Erikssons olycka får vi veterinärer se över vår rådgivning.
Är det en nyhet att hästar ibland blir smått tokiga efter boxvila? Har inte veterinärer uppmärksammat detta förrän nu?
Läste också artikeln och tänkte detsamma som du.
Själv skulle jag aldrig ställa en häst på boxvila om det inte var absolut nödvändigt, utan fördrar sjukhage.
Hej!
Bara så jag förstår rätt, då är det ingen ide att miljöträna innan? Jag vill ändå hävda att man kan dämpa detta med miljöträning.
klart att miljöträna hjälper, men du kan ändå aldrig garantera att hästen är 100% säker i nya miljöer..
Så om man får lära sig att träna hästhantering för att få en lugnare häst skulle inte ha någon betydelse? Varför har vi grönt kort överhuvud taget?
Jo det finns många som behöver träna hantering, men även om dom gör det betyder det inte att hästen kommer vara 100 % säker ändå.
Hur många är det av sig själva och hur många är det beroende på hästhanteringen? Hur många blir värre beroende på den/de som hanterar hästen? Har man en besvärlig häst att hantera så skall det ställas ännu högre krav på de/den som hanterar hästen.
Hur höga krav ska man ha för att få gå med sin häst?
Nej, men vi kan dra slutsatsen att under de c:a 6000 år vi hanterat hästen har vi inte tagit bort det som hästen utvecklat under 50 miljoner år, vi har bara dämpat det. Om man tittar på Ponnyakuten och lyssnar på vissa här på Buke så går utvecklingen tillbaka till vildhäststadiet när vissa hanterar sina hästar
Nu vet jag givetvis inte hur många men en är för mycket
Som jag tidigare sa om tränsregeln, bra att den finns men synd att det behövs. Det är ju symptomen man åtgärdar med detta, inte vad som orsakar det, vilket är märkligt då vi vet vad som orsakar det och hur vi kan åtgärda det
ska vi bryta ner alla hästar totalt? så dom aldrig nånsin får tänka själva? aldrig reagera på saker? aldrig i livet.
Kan det svåra i sammanhanget vara att det är människan som måste lära sig och kunna förändra sig som gör att det finns motstånd mot att förändra sin hantering
jag har själv haft en hemsk ouppfostrad ponny som jag fått jobba sten hårt med. Gick inte att leda henne utan kedja under hakan. en maxad c ponny och en vuxen man klarade knappt av att hålla henne utan kedja. jag vet hur viktigt jobbet från marken är men det blir skillnad när det är hästar med mer nerver och i topp trim.
"Det är aldrig hästens fel" är en bra utgångspunkt när man ska lära sig hantera hästar
Vänligen
Rolle
IpL