Urlastning innan anmälan i sekr.?

Hanna_Z

Trådstartare
Jag är sugen på att starta en PP i sommar i Rättvik, men funderar lite på det här med att man inte får lasta ur hästen ur transporten förr än man anmält sig i sekretariatet och visat upp vaccination osv. Har nämligen en häst som helst inte står kvar i transporten så länge...får man inte under några som helst omständigheter lasta ur innan man anmält sig?

Bäst att kolla upp alla små praktiska detaljer innan man bestämmer sig för avfärd.

Sv: Urlastning innan anmälan i sekr.?

du måste visa vaccinationsintyg innan du får lasta ur.
För det mesta får man parkera, coh sen gå till sekretariatet och anmäla sig och visa upp intygen.
Ibland så finns det en parkeringsvakt som kollar intygen, så då kan man lasta ur innan man går till sekretariatet.

Kan hästen inte stå i kärran den stund du är vid sekretariatet får du väl ha med nån som kör runt runt på parkeringen tills du är klar.;)

Haha, jag kommer få en åksjuk häst om vi kör runt parkeringen ;) Äsch, det löser sig säkert. Hinknissen får väl stå och erbjuda morötter eller nåt så länge. Tack för svaret iaf!

Mitt sto var också så där förut. Brukar skicka ur någon som får gå till sekretariatet och sen köra en sväng under tiden. Räcker oftast med att transporten rör sig lite för att de ska stå stilla, dvs kör man långsamt runt på p-platsen går det nog bra!

Varför inte ställa in hästen i transporten hemma, köra en kort sträcka, stanna och låta den stå och käka. Sen antingen lasta ur efter 10-15 min eller köra en kort sträcka och sen lasta ut, givetvis olika varje gång så hästen inte "lär sig" vad den skall förvänta sig. Dvs förbered er redan nu för hur det kommer att bli vid en tävlingssituation. Träning på allt, även lastning, tranport och urlastning är A och O för att minska belastning och stress på såväl ryttare, groom som häst. Det är ju nu, under vinterhalvåret, som ni har tid att träna på detta.

Har en häst som varit väldigt otålig i transporer. Tog lunchutflykter till McDonalds med, ibland urlastning, iband inte. McDonalds har oftast bra och rymliga parkeringar, därav det valet. Använd fantasin och var inte rädd för att testa er fram till olika lösningar. Klarar numera alla situationer själv, kan även kunna åka och tävla utan medhjälpare om jag skulle vilja det. Trägen vinner!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 364
Senast: alazzi
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 464
Senast: Buck
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka