Urkalkning

C

chira

Kom att tänka på en sak...
Som många säkert vet så har min häst varit halt länge men är nu frisk sen några månader tillbaka :bow:
Hon har en liten urkalkning i kotsenbenet men det var inte orsaken till hältan. Veterinären sa att den nog skulle försvinna av sig själv och vi behövde inte göra något speciellt.

Men jag vet att man kan ge något i fodret för att förebygga/hjälpa "ihopläkningen", vad?
Jag vill ju veta om det går åt rätt håll, står still eller blir värre. Efter hur lång tid kan man göra en ny röntgen för att hålla koll? Nu är hon röntgad för ca 5 månader sedan.

Är det något man bör tänka på när det är just urkalkningar?
(Vet att jag borde ha tänkt på det här MYCKET tidigare men har varit så mycket med den andra skadan att det helt enkelt föll bort åt sidan :o)

Sv: Urkalkning

urkalkning som i poröst ben? då beror det på en minskning av de benbildande cellerna med samma höga nedbrytning av desamma, som kan orsakas av ex. brist på mineraler eller hormonrubbningar, iaf hos människor. Om hältan ska bero på annat än detta så har det ju mindre att göra med urkalkningen, men jag har för mig att en sådan urkalkning inte bara kan finnas på ett ställe i kroppen?
Hur har veterinären annars uttalat sig om skadan?

Urkalkningen var som en liten spricka vilket vet också trodde det var till en början. Men när sprickan inte blev mindre av vila så kom de fram till att det var en urkalkning.

Då måste veterinären väl ha haft råd eller behandlingsförslag? Osteoporos är inget att skoja med och kan säkert drabba fler områden i kroppen om orsaken inte åtgärdas.

Det lät väl ungefär: "du kan väl kanske ge nått extra i fodret" inget mer än så sa hon därför jag frågar här.

j det lät ingen vidare som svar från veterinäre. Jag är ju absolut ingen veterinär och ska därför inte uttala mig men man kanske ska ta in ett andra utlåtande? som sagt, gör man inget åt en urkalkning hos en människa så kan problemet bli väldigt allvarligt.
Kvinnor i klimakteriet kan lätt få dessa besvär pga lägre östrogenhalt, som då tydligen påverkar benbildande celler, har bara läst lite om det i skolan så är inte alls säker att det instämmer på häst.

Men tänk dig själv att benet blir poröst, även på andra ställen i kroppen, då är det mkt lätthänt med benbrott osv. Kolla med en annan veterinär, det finns säkert tillskott eller medicinering som hjälper.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar