Urinvägsinfektion

K

Kicki_J

Suck, suck, suck! Tredje gången på tre månader! Min sexmånaders tik har åkt på eländet igen. Trodde först att hon börjat löpa extremt tidigt då hon kissade med lite blod i, men så började hon efter ett par timmar kissa extremt ofta och även läcka inne. Har dock inte sett mera blod så jag väntar tills morgonen, men då ska jag beordra vet att göra en grundlig undersökning. Kan liksom inte vara bra att åka på det så ofta. Någon som haft en otursdrabbad tik? Eller kan det vara nåt värre, tex njurproblem eller så??
 
Sv: Urinvägsinfektion

Vi hade en Bassethoundtik som ständigt åkte på Uvi, efter många undersökningar och antibiotikakurer som inte hjälpte fick vi rådet av en veterinär i Skara att ge askorbinsyra (ren C-vitamin finns på apoteket) 1krm/2gg dag i maten och lite extra salt för att hon skulle dricka mycket, och hon hade aldrig uvi efter det.
Dom sa att en del tikar har som små,små fickor i urinblåsan där det lägger sig gammalt kiss och bakterierna frodas.
Det kan ju vara värt att prova.

uppdatera gärna om hur det går.
 
Sv: Urinvägsinfektion

Min lilla 6 mån tik hade urinvägsinfektion med blod i urinen vid 3 mån. Hade symtom efter några veckor igen. Började med C vitaminer 3 tabletter om dagen . pluss baddade lilla kissen med naturell yoggert.
Nu hade hon litekonstigt igen. Blödde förra veckan. Trodde det var löpet som börjat. Men inga droppar någon stans.
Men ännu kissar hon inte oftare. Men jag skall börja med c vitaminer o yoggert igen.
Det var uppfödaren som rekomenderade detta.
Så prova
 
Sv: Urinvägsinfektion

Det är relativt vanligt att unga tikar får upprepade urinvägsinfektioner. Det slutar oftast när de löpt första gången, antagligen ngt med hormonerna att göra.
C-vitamin är bra liksom att pensla med acidofilusyougurt..
 
Sv: Urinvägsinfektion

Jag har haft många tikar genom åren men aldrig varit med om detta tidigare. (vad är det jag alltid sagt, husky ÄR en mycket frisk ras!! men detta är en pudel!) Det som oroar mig är när det blir så ofta, tredje gången på tre månader. Ren askorbinsyra har jag gett henne till och från under hösten. Har proppat i henne flera tabletter nu när symptomen visade sig och de har gjort susen.
Besöket hos vet igår visade måttligt med kristaller i urinen, tog blodprov för att kolla njurstatus (får svar idag) och en vaginal undersökning (visste inte ens att sådana gjordes på hund! man lär sig något nytt varje dag) visade att hon var "ful" som vet uttryckte det runt livmodern. Medicin mot det och så ska jag in med två nya urinprov idag igen. Inte det lättaste att få lilla hårbollen att kissa på burk men det går!
 
Sv: Urinvägsinfektion

Det enklaste som vi brukar göra på kliniken är att ha en soppslev som man kan stoppa in under hunden, då slipper man typ krypa på marken och hunden tycker inte man är lika konstig..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
933
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 356
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp