Urinvägsinfektion

sofia77

Trådstartare
har troligen men av mina katter. Var inne hos vetrinären onsdag förra veckan och de sa att de trodde det vart det. Har haft problem med att hon kissar i soffan och på golvet, har även hört henne gnälla och pipa när hon kissat. Så nu går hon på antibiotika och smärtstillande. Till en början och hoppas på att det är en infektion, annars får vi ta reda på om hon protesterar mot något annat.

Hur länge tar det innan antibiotikan börjar värka? Och hur och varför får katter urinvägsinfektion? Glömde att fråga och kom på det efter ett tag.
/Sofia

Sv: Urinvägsinfektion

Min ena katt har haft "trolig" urinvägsinflamation ett antal gånger det senaste 1½ året. :(
Det är ifs en hankatt men det skall inte vara någon skillnad enl vet här. Han har ätit pencillin alla gånger och blivit bra efter ca 1 - 1½ vecka. Han är även röntgd och urinvägarna är spolade. Tyvärr kommer det tillbaka med jämna mellanrum och vet. vet inte varför. Men vi har uteslutit urinsten iaf, tack och lov.

Hoppas det löser sig för dig och din katt hon kommer bli bra tids nog.

Urinvägsinfektion kan orsakas av bla kristallbildning i urinblåsan pga av olämpligt foder. Kanske läga att lägga om kosten till katten...kan ju inte direkt skada. Välj ett foder med lågt magnesium innehåll.

Katterna äter nu Royal Canin Hair and skin. Kan ju kolla upp andra lämpliga alternativ det ska ju öven passa de andra 3 katterna oxå.

Min ena katt hade ofta urinvägsinfektioner (5-6 ggr på kort tid) innan jag bytte foder.. Köper ett specialfoder som heter Specific FXD (FXD för att han är lite överviktig, hade FCD innan) O sen dess har han inte haft nån infektion o detta är 3 år sedan så jag rekommenderar varmt detta foder om du vill att katten ska hålla sig frisk i fortsättningen. Spec. kastrerade hankatter verkar ha en större benägenhet att drabbas av problem i urinvägarna då min hona aldrig vart sjuk..

Glömde skriva att detta fodret äter även min hona o det fungerar alldeles utmärkt trots att hon inte är överviktig eller har problem med urinvägarna o veterinären sa att det inte var några problem att hon åt det (dock frågade de om hennes ålder så det har kanske betydelse hur gamla dom är) Jag köper det hos min vet. o det kostar ca 450 kr för 7.5 kg men det varar i drygt 2 månader till mina katter som är matvrak o inte äter annat än torrfoder..

Urinvägsinfektion kan orsakas dels av kristaller, men även av bakterier som ligger och gror i urinblåsan. Det senare vanligare hos katter som bara äter torrfoder då de ofta kissar väldigt lite och istället koncentrerar sin urin mer.

Oavsett vad det är som orsakat urinvägsinfektionen är det alltid bra att introducera våtfoder i kattens kost om den drabbats av det. Våtfoder ökar kattens omsättning på vatten vilket gör att den får större urinvolym och kissar mer och oftare. Detta göra att urinblåsa, urinledare och urinrör spolas ur på naturlig väg, ofta och med utspädd urin.

Specific FXW är bra våtfoder. Finns att köpa hos veterinär. Tycker man inte att man har råd med det kan man köpa MJAU, de utan potatis, ris eller pasta.

Har börjat ge katterna lite mjukmat. Men det är 4 som blir helt tokiga när man börjar att fixa med burkar och portionspåsar.
Funderar lite hur mycket man ska ge dem?
Nu så delar 4 st på 2 portionspåsar kanske lite lite men vill i nte heller att det ska bli stående och börja lukta illa heller. Men vi får testa oss fram hur mycket det går åt

sofia77 skrev:
Har börjat ge katterna lite mjukmat. Men det är 4 som blir helt tokiga när man börjar att fixa med burkar och portionspåsar.
Funderar lite hur mycket man ska ge dem?
Nu så delar 4 st på 2 portionspåsar kanske lite lite men vill i nte heller att det ska bli stående och börja lukta illa heller. Men vi får testa oss fram hur mycket det går åt

Hur mycket de skall ha beror dels på hur mycket torrfoder de äter och dels på vilken blötmat de får. Mängden torrfoder måste ju minskas om man börjar ge blötmat. På blötmaten brukar det stå hur mycket mat som krävs för att en vuxen katts dagsbehov skall täckas, det kan man utgå ifrån. Men, rent generellt brukar en katt behöva 100 g/kg blötmat per dag. Om dina katters mat består av mer än hälften torrfoder räcker 100 g blötmat om dagen. Äter de mindre torrfoder än så får du ge mer blötmat.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 896
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 439
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 319
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 435
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka