urinstenar?

catya

Trådstartare
vad är det? häromdagen hängde min valack ut "den" och jag fick lov att kolla lite, hittade svart gojja, hårt som sten precis i mitten vi urinrörs mynningen. fick bort en, men resten satt hårt, längre in o han blev iriterad. efter att han dragit in den kunde jag ta bort den gojja som satt i skapet- detta var inte alls lika hårt, utan mjukare.
Vad gör jag med de hårda? är det urinsten som jag läst om här någonstans? hur får man bort dem, varför blir de så, ska jag tvätta ofta? vill ju inte störa eller irritera honom liksom.

Sv: urinstenar?

Nu vet jag inte exakt vad det är din häst har men misstänker att det mest är smuts, kan ju vara värt att börja där iaf. Tvätta skapet regelbundet, antingen spola med ljummet vatten eller med svamp. Om det hårda är smuts borde det gå lätt att få bort när det är blött.

Nu vet jag inte exakt vad det är din häst har men misstänker att det mest är smuts, kan ju vara värt att börja där iaf. Tvätta skapet regelbundet, antingen spola med ljummet vatten eller med svamp. Om det hårda är smuts borde det gå lätt att få bort när det är blött.

inga problem att få bort gojjan i "påsen", men det sitter ju hårda klumpar precis ytterst på snoppen- svårt att få komma åt och ta bort, men jag undrar, kan de störa honom? Lossar de av sig själv? kanske mjuknar om jag spolar m ljummet vatten som du säger?

jag hade testat med noggrannt tvättande först, enklaste alternativet i första hand:) om han kissar som vanligt och inte verkar störd av det så är han nog inte det.

jag hade testat med noggrannt tvättande först, enklaste alternativet i första hand:) om han kissar som vanligt och inte verkar störd av det så är han nog inte det.

märker inget med kissandet, men är ibland stel i ryggen, det är därför jag undrar om detta kan vara orsak. hårda klumpar=gör ont=spänner sig=ont i ryggen?

Min lortis var förskräckligt skitig kring änden av snoppen. Svarta hårda krustor som jag aldrig ens fick försöka ta loss. De sitter ju som berget! Med vatten hände inte nåt och smutsen är alldeles för hård och oljig för att lossna med vatten. Jag har haft häst med problem med skapet tidigare och då fick jag spola rent med vatten varannan dag och svampa och smörja och hålla på. Men det var en helt annan grej. Nu har jag bara en lortig liten gris. Jag "tvättade" min med mat-/olivolja.

Helt klart revolutionerande rengöring att ta lite olja på handen och stryka av, gnugga in för att sen få loss alla "stenar". (Jag vet, lite obekvämt är det - men jag kände inte att det snart fanns något alternativ.) (Funkar säkert även i "påsen", det borde lossna mycket lättare eftersom det är så oljigt.)

Allt lossnade jättelätt med olja och han brydde sig inte alls så som han brukar. Det kan ju bli lite irriterat har jag märkt om man bara drar av smutsen rakt av. Jag har inte märkt att han fått några men av oljan efteråt. Men nu har han fått tillbaka smutset - jag var inte noga att rengöra "påsen" och jag gissar att det är därifrån han får den svarta skiten. Nu minns jag inte hur länge sen jag gjorde det, men kanske 4 veckor?

Min lortis var förskräckligt skitig kring änden av snoppen. Svarta hårda krustor som jag aldrig ens fick försöka ta loss. De sitter ju som berget! Med vatten hände inte nåt och smutsen är alldeles för hård och oljig för att lossna med vatten. Jag har haft häst med problem med skapet tidigare och då fick jag spola rent med vatten varannan dag och svampa och smörja och hålla på. Men det var en helt annan grej. Nu har jag bara en lortig liten gris. Jag "tvättade" min med mat-/olivolja.

Helt klart revolutionerande rengöring att ta lite olja på handen och stryka av, gnugga in för att sen få loss alla "stenar". (Jag vet, lite obekvämt är det - men jag kände inte att det snart fanns något alternativ.) (Funkar säkert även i "påsen", det borde lossna mycket lättare eftersom det är så oljigt.)

Allt lossnade jättelätt med olja och han brydde sig inte alls så som han brukar. Det kan ju bli lite irriterat har jag märkt om man bara drar av smutsen rakt av. Jag har inte märkt att han fått några men av oljan efteråt. Men nu har han fått tillbaka smutset - jag var inte noga att rengöra "påsen" och jag gissar att det är därifrån han får den svarta skiten. Nu minns jag inte hur länge sen jag gjorde det, men kanske 4 veckor?

Ok, jag ska testa med olja imon.
Ingen som vet ngt om hur de blir påverkade av urinsten?

Fast jag tror inte att det du hittat är urinsten. Urinsten låter mer som något hästen skapar i kroppen, som njursten hos människan? Men jag kan vara helt ute o cyklar... Jag har inte någon aning om vad urinsten är.

Fast jag tror inte att det du hittat är urinsten. Urinsten låter mer som något hästen skapar i kroppen, som njursten hos människan? Men jag kan vara helt ute o cyklar... Jag har inte någon aning om vad urinsten är.

jag har heller ingen aning, vet att det finns ngt som heter det bara...
men då han har problem med ryggen så började jag fundera om det är ngt samband kanske?

Om du är så orolig tycker jag du ska ringa en vet. Då får du vettigare svar tror jag :D

förstår din tanke, men han är utredd och klar enligt alla experter, det är bara jag som inte kan släppa det och hitta annan orsak....
inga problem med ryggen om man vet hur han ska behandlas o ridas, länge sedan han hade ont som tur är.

Har haft en häst med urinstenar.

Urinstenar bildas i urinblåsan. Det blir "stenar" där. Vår häst hade urinstenar stora som hönsägg.

Hästen hade helt enkelt svårt att kissa. Kissade småskvättar ofta. Ställde sig i ställning, tog i med hela kroppen, men bara droppar kom. Under en ridtur kunde han pinka 10 ggr. Risk med urinstenar är att de kan gå ner i urinröret och täppa till. Vilket leder till en mycket plågsam död.

Fick ta bort hästen. Den hade genomgått en stor bukoperation tidigare pga urinstenar. Eftersom de återkom ansågs prognosen dålig.

Norrland

Urinsten är det inte, men det är inte ovanligt att pojkhästar får sådana "stenar" du beskriver i den lilla grop (fossa) där urinröret mynnar. Dessa kan skava och orsaka besvär, så de ska tas bort.

Urinsten är det inte, men det är inte ovanligt att pojkhästar får sådana "stenar" du beskriver i den lilla grop (fossa) där urinröret mynnar. Dessa kan skava och orsaka besvär, så de ska tas bort.

tack för svar, förstod oxå av svaret innan att det EJ är urinstenar och då eg inget annat konstigt heller, men ska tvätta rent o ta bort vad jag kan imon, tack, tack för alla svar.

Konstigt o konstigt.. Nja, men dom kan bli rejält bekymrade av den där smegmaklumpen. Du ska hålla koll på fossan i fortsättningen också. Uppstår det en infektion där pga "skavet" och det smaskiga bekteriesubstratet kan man få en spridning uppåt.

in pojke får såna där pluppar ibland.... Jag oljar in mina fingrar för att ta bort dom. Gäller att man har nåt knep för att få grabben att släppa ner snorren. Jag brukar få klia i ljumsken samtidigt som jag "opererar" med andra handen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 367
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 422
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka