Urinsten, erfarenheter

squarepants

Trådstartare
Lämnade precis in vår ens hund på djursjukhuset, idag ska han opereras pga urinsten. Några av er svarade i den andra tråden, men jag vill gärna göra fler erfarenheter.

Hur gammal var hunden när det upptäcktes och den opererades? Hur var tiden precis efter operationen? Vad hade hunden för typ av stenar, fick den gå på speicalfoder? Fick hunden tillbaka stenarna?

Sv: Urinsten, erfarenheter

11,5 år gammal dvärgschnauzer. Opererades för en solid urinsten som upptäcktes tillfälligt med ultraljud.
Låg inne 3 dagar efter operation (2 nätter) som gick problemfritt, passade även på att kastrera samtidigt.
Veckorna efter OP gick bra, dock hade han stora problem med att komma till ro och sova de första dagarna, troligtvis pga att han var irriterad av stygnen (ville inte riktigt ligga på mage alltid). Han kunde vid några tillfällen kissa inne ibland vilket inte är ovanligt då de kan behöva träna upp blåsan igen. Man märkte även att han tenderade till att kissa ut allt på en gång när han väl kom ut istället för att småskvätta som innan.
Detta blev successivt bättre och inget jag upplevde som något problem!

Stenen i blåsan var en sten av blandform, den bestod utav karbonatapaptit och whewellit (en form av kalciumoxalat) vilket är ovanligt. Oftast består stenen av ett ämne. Han stod uteslutande på Hill's u/d (burkmat och torrfoder) och därefter Hills w/d i cirka 8-10 månader efter OP för att förhindra återfall.
Fick tyvärr sluta med det fodret pga att han blev allergisk och började klia sig men stenen kom aldrig tillbaka.
Han blev 14 år gammal!

Tack för ditt svar!

Nu är han hemma sedan några timmar, trött och har väldigt ont men lugn och verkar nöjd över att vara hemma. Fick smärtstillande ikväll och piggnade till lite. Kissar obehindrat men vägrar äta.. Får se hur det är imorgon :)

Han hade bakterier i blåsan och fick med sig antibiotika hem, dom har satt resistensodlig som vi får svar på på måndag men denna sorten borde fungera sa vetten. Vi får även svar på analysen av stenarna på måndag.

4DE2456E-11F7-4AAC-BBE1-DC5DD6899DC4_zpsvngwkzq3.jpg

Stenarna vi fick med hem. Vassa små jäklar , inte konstigt blåsan blev irriterad!

Han blev öppnad på nytt, har fått dränage och tolv nya stygn. Ny antibiotika som är starkare. Han är lugn och trött. Och hemma. :love:

Men usch vilken otur. Hoppas han läker bra nu så ni snart kan vara igång som vanligt igen.

Det blev allt ett litet elände det här. :(
I måndags fick han ju dränage och på tisdagen såg det jättefin ut. I onsdags började det rinna stora mängder var igen och igår var vi inne igen. Dom fick spola genom slangen upp i buken för att skölja ur allt var, och nu ska dränaget sitta kvar tills imorgon eller på söndag då jag ska leka doktor och plocka bort det själv. Stackarn har väldigt ont så vi fick nya smärtstillande, men är ändå pigg och vid gott mod. Går korta promenader flera gånger om dagen så allt ska hållas igång och varet ska "masseras" ut när han rör sig. Nu hoppas vi verkligen att han blir frisk..

Vi fick även veta att det inte var stuvit-stenar utan den andra typen som inte fodret hjälper mot. Dom sa ändå att det kan vara en bra idé att byta till RC Urinary (Vilket vi helst inte gör om man ser till innehållet), men det viktigaste var att han äter ett bra foder. Han äter Acana sedan ungefär 4 månader tillbaka och vi fortsätter gärna med det. Är det en dum idé? Färskfoder?

Senast ändrad:

Varning för äckliga bilder!

Såhär såg det ut innan han fick dränaget:
F70A3E80-D02A-4028-837C-177EC717DB23_zpsnoifanix.jpg

Såhär såg det ut när han kom hem i måndags kväll efter dom satt i slangen:
D11EEC52-E32D-40BB-A854-C2301BA731DF_zpseudxgfv5.jpg

Och såhär såg det ut i onsdags innan jag hade tvättat:
A0C1D45E-4FD4-41F2-834E-ED1670108641_zpsfafdvsrl.jpg

AEAC91C6-6D1F-4333-AF7E-306699AEFE08_zpswoe50vnj.jpg

Idag ser det ut ungefär som bilden från i måndags, fast lite rödare runt sårkanterna. Men det rinner lite hela tiden ändå.

Usch vad jobbigt ni också fick det :( Det värsta är när de har ont för man kan ju inte förklara för de vad som hänt... Men skönt att han kan gå korta promenader iaf!

Ang. foder vågar jag inte säga något. Min hund hade ju också en typ av sten som inte går att lösa upp med hjälp av foder, men som jag förstått det kan fodret ändå förebygga uppkomsten av nya stenar. Problemet är ju att kött sänker pH-värdet, och om stenarna är av oxalat-ämnen så innebär det att hunden redan har för lågt pH i urinen och därför vill man inte sänka det ytterligare för då bildas nya stenar. Det är iaf så som jag förstått det men jag är långt ifrån expert. Jag började iaf ge hunden RC Urunary men det gillade inte hans mage så nu äter han Hills motsvarighet (Canine Non-Struvite Urinary Tract Health) vilket hans mage tycker om. Sen häller jag ofta på lite vatten på maten för det är viktigt att man "rensar" blåsan. Så jag testar med endast det fodret så får vi se i mars när det gått ett halvår sen operationen hur det ser ut i blåsan. Han får lite grönsaker och sånt också som innehåller mest vatten men han är tyvärr väldigt kräsen med grönsaker, men lite ärter och sånt äter han ibland. Sen köper jag färska märgben som jag gröper ur och skär bort köttet på utsidan och sen fyller jag de med färskfodret av samma variant han äter som torrfoder - sen in i frysen. För jag vill att han ändå ska få "vara hund" och ha lite ben att gnaga på för tändernas skull.

Så tänker jag iaf ang min hund. Du får testa dig fram till ett sätt som passar dig och din hund :) Hoppas han blir bra snart!

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30