Urinsten - erfarenheter?

McFlurry

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av hund med urinsten? Opererades hunden? Hur gick operationen? Hur lever den idag? Osv osv

Min extremt otursdrabbade hund har troligtvis en urinsten. Ska på ultraljud på torsdag.

Sv: Urinsten - erfarenheter?

Min gamling (flat 9 år) hade urinstenar för ett par år sen. En satt väldigt olyckligt i uringången och en satt i urinblåsan, den i gången flyttades tillbaka till blåsan och båda opererades bort. Operationen gick bra, koppelpromenader och stillhet i två veckor sen var allt som vanligt igen. Vi har inte märkt av det sen dess. Han går inte på specialfoder, vi slog en plåt i våras och då syntes inga nya.

Så för oss var det bara positivt med op!

Åh så skönt att höra! Och vad skönt för din hund att det *peppar peppar* verkar vara en engångshändelse :) Hoppas min har samma tur!

kl på mig själv

Nu har jag en ynklig liten nyopererad hund här hemma. Vad man önskar att man kunde förklara för de vad som hänt och varför de har ont. Man känner sig så maktlös :(

Men det var en sten iaf, den satt fastkilad i blåsväggen och låg där och skavde så att han inte visat mer tecken på smärta är ofattbart. Det dåliga samvetet är ständigt närvarande nu. Älskade lille hund!

kl på mig själv

Har nu fått bekräftat att stenen som opererades ut var en kalciumoxalat. Någon som har erfarenhet av sten av den typen?

Inte för att jag fått så många svar i tråden hittills men skam den som ger sig ;)

Min ena hund har kristaller i urinen i urinblåsan. Det ser ut som en stjärnhimmel på ultraljud. Det finns tydligen 2 sorters kristaller, kanske är det samma material i unrinstenar som i kristaller. En sort går att lösa upp med hjälp av specialfoder, den andra går inte att lösa upp. Den sort min hund har går inte att lösa upp, så där hjälper det inte med specialfoder. Tyvärr minns jag inte vilken sort som går att lösa upp. Han har inga besvär och det bildas inte stenar. Veterinären har ju sagt vilken sort, men han borde även ha informerat om de går att lösa upp med hjälp av specialfoder eller inte.

Vad skönt att det inte bildas stenar!

Kalciumoxalatstenar som min hund har går inte heller att lösa upp med foder, men det går - förhoppningsvis - att förebygga med foder. Så det är strikt diet på det fodret, något jag inte är så glad över men jag vill göra allt jag kan för att slippa en sån operation igen. Läkningstiden var verkligen slitsam :(

Min ena hund har kristaller i urinen i urinblåsan. Det ser ut som en stjärnhimmel på ultraljud. Det finns tydligen 2 sorters kristaller, kanske är det samma material i unrinstenar som i kristaller. En sort går att lösa upp med hjälp av specialfoder, den andra går inte att lösa upp. Den sort min hund har går inte att lösa upp, så där hjälper det inte med specialfoder. Tyvärr minns jag inte vilken sort som går att lösa upp. Han har inga besvär och det bildas inte stenar. Veterinären har ju sagt vilken sort, men han borde även ha informerat om de går att lösa upp med hjälp av specialfoder eller inte.

Vilken otur din hund har :(

Vi konstaterade att min ena hade kristaller i urinen efter att ha gjort ett utökat urinprov då vi såg att han kissade blod en gång i somras (vi har inte sett det annat än en endaste gång) men det gick att lösa upp med specialfoder som han nu har ätit i 1,5mån.
Var på återbesök för 2 veckor sen och då var han fri från kristallerna som tur var :)
Känns ju mycket bättre att kunna lösa upp dem med ett foder än att behöva operera pga det bildats stenar.

Dock sa min veterinär att han inte fick äta fodret mer än 2 månader för då kan de bli resistenta mot det och har de en gång fått kristaller eller stenar är det inte ovanligt att det kommer tillbaka :mad:

Ingen aning om vilken sorts kristaller min hund hade men lösliga var de iaf som tur är :)

Hoppas det löser sig för era hundar :)

Om jag förstått det rätt så har din hund isf fått kristaller för att din hunds PH värde varit för högt - och min hunds stenar beror på att hans PH värde är för lågt. Och tyvärr, 60 % av de som haft stenar (och jag antar att det är samma för kristaller då) får det igen inom ett år...

Tack och hoppas din hund och slipper mer kristaller :)

Man sa på min hanes dagis att han hade droppat rosa droppar på det nästan vita golvet flera gånger samma dag. Det syntes tydligt att det inte var vanlig urinfärg. Det var så det upptäcktes. Jag hade sett ett par små fläckar här hemma, men visste inte från vilken hund det kom. Men de hade delat på dem för att kolla det. Jag for iväg till vetten, trodde det var prostata. Men det visade sig som sagt att han hade och har kristaller i urinen. När någon lite större kristall åker ut så rispar det förmodligen i urinröret och det är då han droppar rosa. Som väl är så klumpar de inte ihop sig till stenar och det är jag glad för. Det hade inte varit nån höjdare att operera honom nu, han fyllde 13 år för 3 veckor sen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
3 708
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka