Hera

Trådstartare
Min pålla på 16 år har haft kolik upprepade gånger nu i vinter, hon har varit på klinik och prover har tagits.

Det som hittades var att hon var uttorkad på blodprovet och att hon ömmade lite på blindtarmen....

Nu vill veterinären att jag ska försöka ta ett urinprov hemma, vilket inte går så bra.:smirk:

Vad är det som man kan se på ett urinprov?

Sv: Urinprov?

Dels kan man göra en odling för att se om hästen har en infektion i urinblåsa eller njurar och vilken sorts bakterie som i sådana fall orsakar besvären.

Dels kan man kontrollera olika parametrar, t ex röda blodkroppar, vita blodkroppar, protein och pH värde. Detta kan också ge viktig information om framförallt njurarnas status. Protein ska t ex inte finnas i "frisk" urin, men i de fall njurarnas funktion är nedsatt läcker protein ut i urinen.

Okej, så även om hennes njurvärden ör ok så kan det vara så att problemet sitter i njurarna...

Hon kissar väldigt mkt och jag tycker att det luktar starkare i hennes box än i unghästarnas boxar....

Förlåt om jag snor din tråd här, skrik till om du misstycker så ska jag redigera!

Jag är också lite fundersam kring just urinprov.
Min ena häst (inköpt för inte ens 3 månader sedan) har en konstig färg på sitt urin, tycker jag.
Den är liksom vit-gul och grumlig.
Hon har också svårt för att kissa, verkar det som. Hon ställer sig ALLTID i kiss-ställning när jag kommer ut i stallet på morgonen, sedan kan hon stå så i ett par minuter kanske innan hon ställer sig i ÄNNU MERA kiss-ställning och DÅ kommer kisset, fast inte mycket.

Jag ska kontakta veterinär men det skulle också vara intressant att höra vad ni tror, när nu tråden dök upp...

Jag hade kontaktat en veterinär om jag var du.

Sen finns det många hästar som har svårt att kissa när det är kallt ute...

Hera skrev:
Jag hade kontaktat en veterinär om jag var du.

Sen finns det många hästar som har svårt att kissa när det är kallt ute...

Jag ska kontakta en veterinär.
Det är ju iofs kallt UTE men hon gör likadant både ute och inne och inne är det väl iaf någon plusgrad.

:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 111
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30