Uringvägsinfektion på hingst?

T

traloppan

En häst jag rider har fått urinvägsinfektion, nu undrar jag om någon här har erfarenheter av det?

Dels undrar jag vad som kan ha orsakat det (han har varit utlånad och hade detta när han kom hem)?

Vad kan man göra för att hjälpa honom? Jag sa till ägarna att hålla honom varm om ryggen o se till att han hade fräscht vatten, om nu det kan hjälpa.. Stackars liten.. :(

Han har gått en kur med hippotrim och blev då bättre men nu är han sämre igen så han har påbörjat en andra kur igår. Ägarna ska ta kontakt med veterinären på måndag.

Sv: Uringvägsinfektion på hingst?

En urinvägsinfektion kan ha många orsaker. Ibland sitter infektionen i njurarna och bakterierna vandrar ner längs urinledaren till urinblåsan. I andra fall finns det något i urinblåsan som ger upphov till en retning och därmed infektionskänslighet, t ex urinsten eller en medfödd missbildning som gör att urinblåsan aldrig kan tömmas helt (upptäcks i regel på unga individer). Det kan också vara så att smittämnet kommer från de yttre könsorganen, t ex kan ett sto med sluttande vulva drabbas av återkommande infektioner pga att avföring kontaminerar. Hos en hingst kan orsaken vara att den har betäckt ett sto med infektion i livmoderslemhinnan (endometrit, märks ej alltid hos stoet).

Orsaken till att en antibiotikakur inte fungerar effektivt kan vara att dosen varit för låg eller behandlingstiden för kort. Det kan också vara så att bakterierna är okänsliga för antibiotikat och då måste man byta behandling. För att avgöra vilken sorts antibiotika som ska användas bör man ta ett urinprov och odla fram den sjukdomsalstrande bakterien. Trimsulfa brukar vara rätt val, men är det inte alltid!

Fri tillgång på vatten och antibiotika är kuren. Ibland kan man "lura" hästen att dricka mer genom att tillsätta något gott till vattnet, t ex äppeljuice. Lika ofta tycker hästen att det smakar skumt och vägrar dricka, så om man provar ska man alltid ha en spann med rent vatten bredvid! Att dricka mycket gör att blåsan spolas igenom lite bätter och bakterierna skjutsas ut.

Ge en dl äpppelcidervinäger om dagen till såna där hästar så brukar problemen hålla sig undan och man slipper alla dessa hippotrimkurer.
En akupunktör kan göra rätt mkt åt problemet.

Tack båda för svar!!! Framförallt Tant Esters mycket utförliga inlägg!!! :bow:

Hästen är 12 år och har mig veteriligen inte hafft några problem tidigare (red honom även från han var 3-6) men han har varit utlånad i en del år nu.

Han ska inte ha betäckt under utlåningstiden men det vet man ju aldrig... :angel:

Det togs ett urinprov som visade bakterier och han fick en kur på 5 dagar. Kanske var det helt enkelt för kort tid. Jag hoppas det för det är en riktigt fin häst som ska säljas och nu när han börjar fungera som han ska ridmässigt igen så känns det ju extra tråkigt om han måste ställas av... :(

Stackaren kissar stup i kvarten och ställer upp sig med jämna mellan rum utan resultat. Han piskar med svansen o sparkar irriterat mot magen o ser allmänt olycklig ut.

Hoppas kur två gör susen! Och att njurar är ok samt ingen urinsten!!! :crazy:

Hur kollar man njurar och urinsten? Blodprov? (ringde ägaren och bad henne höra med veterinären om detta)

Ps. Alltså, självklart ställs han av under tiden han medicineras, jag menar tråkigt om han måste ställas av under en längre tid... :smirk:

Börja ge C-vitamin i pulverform..även kallat Askorbinsyra. Sätter fart på kisseriet !:bump:
Ger det till min 10-åriga valack, och han kissar utan problem numera. C-vitamin fungerar oxå bra ihop med exvis Glukosamin och MSM, om man ger sådana tillskott.

Tranbärs juce är toppen att ge, Funkar lika bra på folk som på hästar.

Om inte hästen blir bra av antibiotikakur nr 2 bör du nog beställa tid på en klinik för ett ultraljud av urinvägarna. Det är inte helt ovanligt med urinstenar som orsak till upprepade urinvägsinfektioner.
Urinsten kan i sig ge upphov till symptom som trängningar, kissar ofta etc. De kan också orsaka upprepade urinvägsinfektioner då de genom att skada slemhinnan i urinblåsan gör att bakterier lättare "får fäste" och kan växa till.

Usch, jag hoppas verkligen inte det är urinstenar... :( Men jag har bett ägarna ta upp detta samt njurar med veterinären. De kontaktar honom idag så jag ser fram emot att höra vad han säger!

traloppan skrev:
Usch, jag hoppas verkligen inte det är urinstenar... :( Men jag har bett ägarna ta upp detta samt njurar med veterinären. De kontaktar honom idag så jag ser fram emot att höra vad han säger!
min ena ponny hade urinsten.. det var inga små heller,, vi trodde först att det va urinvägsinfektion, så han fick medecin men det hjälpte inte det minsta. o så kolla veterinären på honom o det va urinsten, men det gick väldigt snabbt o lätt o ta bort

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: The Beast
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka