Sv: Ur form vid övergångar..
Hoppas du kan tipsa mig lite! Hur har du arbetat med henne? Är medryttare på en häst med liknande problem som jag tolkat som svaghet/stelhet i rygg och nacke samt ovana. (valack på 20 +)
Gör själv mycket öppna/sluta skänkelvikning, volter, halter och böjning/ställning. Det kan ta 45 minuter innan han helt stadig bär upp sig i skritten, men vid övergång till trav rycker han med huvudet och tuggar frenetiskt på bettet.( Ska byta bett, och hoppas det hjälper lite också.)
Det har verkligen tagit tid att komma så långt, men det har det fått göra också. Fick hem henne för snart 3 år sedan, då var hon dräktig och hade gått som avelssto ända sedan inridningen, så vi fick ju i princip rida in henne igen när fölet var avvant.
Men jag har väl ridit som du ungefär, minus volterna, eftersom vi varken har paddock eller ridhus. Mycket klättring, mycket knatande över stock och sten för att stärka henne. Massor av övergångar såklart.
I början var det ett evigt ristande med huvudet. Det var inte bara det att hon inte gick i form, utan hon slog även med huvudet. Testade nya bett och nosgrimmor, men nu går hon absolut bäst på vanligt tredelat och en väldigt löst spänd engelsk nosgrimma. Har dock martingal.
Men hon har lugnat ner sig avsevärt, bara hon har fått styrkan. Sen har jag varit noga med att inte ge efter på tyglarna när hon börjat flänga med huvudet, utan till varje pris försökt sitta kvar i rätt position och inte ge efter.
Har också märkt att ju piggare hon är desto värre blir det, så hon får havrefritt kraftfoder, och jag tycker det hjälper. Men det behöver ju inte hjälpa alla.
Sen ska tilläggas att hon reds på graman ett tag, men det var bara för att hon fick för sig att man kan stegra när man inte är överens med matte om vilken väg man ska ta. Hon var helt livsfarlig ett tag, så den åkte på för min egen säkerhet, men den hade ingen inverkan varken i eller ur form, möjligtvis att den tog i när hon försökte flänga med huvudet riktigt högt.
Men man ska nog veta vad man gör innan..
Har försökt komma iväg och rida för tränare ett par gånger per termin också, mycket för min egen skull. Det har betytt mycket att få bekräftat från andra att det faktiskt går framåt..
Vet inte om du fick några tips, men det är i alla fall hur vi har arbetat.
Eftersom du nu håller på och grundutbildar henne så ser jag inte det här som något större problem. Rid ut mycket i skog och mark och försök stärka hästens muskler. Har själv en 4åring som jag utbildar. Jag är noga med att han ska förstå hjälperna, framåtdrivande, förhållande och sidförande. och sedan rider jag ut mycket ca 2ggr i veckan -minst.
Ju mer muskler och ju bättre han förstår hjälperna, desto längre orkar han " gå i form". I början var det några steg i taget i skritt, nu går han alltid så i skritten -lång och låg utav sig själv (har uppmuntrat och berömt massor när han "går i form" -då låter jag honom vara en stund).. nu börjar det även komma i traven. Så det kommer nog utav sig själv om du är noga med att bygga grundläggande muskler/kondis, få hästen att förstå hjälperna och ge eftergift/beröm vid lätt tillfälle.
Tack för ditt svar!
Du har rätt, man får nog ta det ett steg i taget. Och vi har kommit långt om vi tänker på hur det var i början..