Ur form vid övergångar..

Thera

Trådstartare
Ja, har ni några enkla tips?

Håller ju på att grundutbilda min donna (reds in väldigt sent) och det går sakta men säkert framåt.

Från att ha varit väldigt orolig i formen (och munnen) och endast orkat jobba så korta stunder är hon nu relativt stadig i form, utom då vid avsaktning trav - skritt.

Då åker huvudet upp, 9 gånger av 10.

Jag försöker att verkligen rida in i avsaktningen, låta bli att spänna mig och ta väldigt små fina förhållningar. Och vi tränar väldigt mycket övergångar, men det hjälper liksom inte.

Hon stannar, det gör hon, men blir väldigt spänd i hals, nacke och huvud.

Någon med enkla tips? :bow:

Sv: Ur form vid övergångar..

Hur går det om du tänker lite svag öppna precis i övergången? Hurdan är hästen efterår när ni precis börjar skritta, piggare eller lugn? Skulle det går att ge något längre tyglar så hon förhoppningsvis länger halsen något när ni saktat av?

Håller själv på med formen i övergångarna för tillfället och svagare öppna tycker jag fungerar bäst för oss.

Hoppas det blir bättre, lycka till!

;) Hoppas du kan tipsa mig lite! Hur har du arbetat med henne? Är medryttare på en häst med liknande problem som jag tolkat som svaghet/stelhet i rygg och nacke samt ovana. (valack på 20 +)

Gör själv mycket öppna/sluta skänkelvikning, volter, halter och böjning/ställning. Det kan ta 45 minuter innan han helt stadig bär upp sig i skritten, men vid övergång till trav rycker han med huvudet och tuggar frenetiskt på bettet.( Ska byta bett, och hoppas det hjälper lite också.)

Eftersom du nu håller på och grundutbildar henne så ser jag inte det här som något större problem. Rid ut mycket i skog och mark och försök stärka hästens muskler. Har själv en 4åring som jag utbildar. Jag är noga med att han ska förstå hjälperna, framåtdrivande, förhållande och sidförande. och sedan rider jag ut mycket ca 2ggr i veckan -minst.

Ju mer muskler och ju bättre han förstår hjälperna, desto längre orkar han " gå i form". I början var det några steg i taget i skritt, nu går han alltid så i skritten -lång och låg utav sig själv (har uppmuntrat och berömt massor när han "går i form" -då låter jag honom vara en stund).. nu börjar det även komma i traven. Så det kommer nog utav sig själv om du är noga med att bygga grundläggande muskler/kondis, få hästen att förstå hjälperna och ge eftergift/beröm vid lätt tillfälle.

;) Hoppas du kan tipsa mig lite! Hur har du arbetat med henne? Är medryttare på en häst med liknande problem som jag tolkat som svaghet/stelhet i rygg och nacke samt ovana. (valack på 20 +)

Gör själv mycket öppna/sluta skänkelvikning, volter, halter och böjning/ställning. Det kan ta 45 minuter innan han helt stadig bär upp sig i skritten, men vid övergång till trav rycker han med huvudet och tuggar frenetiskt på bettet.( Ska byta bett, och hoppas det hjälper lite också.)

Det har verkligen tagit tid att komma så långt, men det har det fått göra också. Fick hem henne för snart 3 år sedan, då var hon dräktig och hade gått som avelssto ända sedan inridningen, så vi fick ju i princip rida in henne igen när fölet var avvant.

Men jag har väl ridit som du ungefär, minus volterna, eftersom vi varken har paddock eller ridhus. Mycket klättring, mycket knatande över stock och sten för att stärka henne. Massor av övergångar såklart.

I början var det ett evigt ristande med huvudet. Det var inte bara det att hon inte gick i form, utan hon slog även med huvudet. Testade nya bett och nosgrimmor, men nu går hon absolut bäst på vanligt tredelat och en väldigt löst spänd engelsk nosgrimma. Har dock martingal.

Men hon har lugnat ner sig avsevärt, bara hon har fått styrkan. Sen har jag varit noga med att inte ge efter på tyglarna när hon börjat flänga med huvudet, utan till varje pris försökt sitta kvar i rätt position och inte ge efter.

Har också märkt att ju piggare hon är desto värre blir det, så hon får havrefritt kraftfoder, och jag tycker det hjälper. Men det behöver ju inte hjälpa alla.

Sen ska tilläggas att hon reds på graman ett tag, men det var bara för att hon fick för sig att man kan stegra när man inte är överens med matte om vilken väg man ska ta. Hon var helt livsfarlig ett tag, så den åkte på för min egen säkerhet, men den hade ingen inverkan varken i eller ur form, möjligtvis att den tog i när hon försökte flänga med huvudet riktigt högt.

Men man ska nog veta vad man gör innan..

Har försökt komma iväg och rida för tränare ett par gånger per termin också, mycket för min egen skull. Det har betytt mycket att få bekräftat från andra att det faktiskt går framåt..

Vet inte om du fick några tips, men det är i alla fall hur vi har arbetat. ;)

Eftersom du nu håller på och grundutbildar henne så ser jag inte det här som något större problem. Rid ut mycket i skog och mark och försök stärka hästens muskler. Har själv en 4åring som jag utbildar. Jag är noga med att han ska förstå hjälperna, framåtdrivande, förhållande och sidförande. och sedan rider jag ut mycket ca 2ggr i veckan -minst.

Ju mer muskler och ju bättre han förstår hjälperna, desto längre orkar han " gå i form". I början var det några steg i taget i skritt, nu går han alltid så i skritten -lång och låg utav sig själv (har uppmuntrat och berömt massor när han "går i form" -då låter jag honom vara en stund).. nu börjar det även komma i traven. Så det kommer nog utav sig själv om du är noga med att bygga grundläggande muskler/kondis, få hästen att förstå hjälperna och ge eftergift/beröm vid lätt tillfälle.

Tack för ditt svar!

Du har rätt, man får nog ta det ett steg i taget. Och vi har kommit långt om vi tänker på hur det var i början.. :laugh:

Du verkar vara rätt på det, vill bara svara med hur jag har gjort, ifall det ger någon hjälp.
jag har ridit till min sent inridna häst med hjälp av tränare, och just det att inte ge efter när hästen kastar med huvudet eller på annat sätt försöker komma undan bettet är enligt henne helt rätt på min häst som gärna förösker komma undan o sedan eskalerar det, däremot måste man också vara väldigt snabb med eftergift, blir lite som att hålla i ett gummiband, man får lära sig att vara snabb att reagera "rätt".
Sedan måste jag korrigera mig själv mkt för att hela tidenha ett stöd med skänkeln, så att jag hela tiden rider hästen in i handen, så att han när jag lättar i handen bibehåller ett stöd/sug på bettet och följer det framåt neråt när han får en längre tygel. Där kan jag ofta i början av passet behöva jobba med att böja, ställa och vända honom "över" inner bog, så att han verkligen blir lösgjord, då blir också övergångar o halter bra, med undertramp.
Men det är svårt, och tar tid ;)

Har en sexåring som reds in när hennes föl vandes av årsskiftet när hon blev fem.
Har samma problem i övergångarna, hon flänger upp, eller drar ner huvudet, helt enkelt för att hon inte orkar bära sig.
Ju mer hon stärker sig, desto bättre blir det.

Mitt trick är att göra övergångarna i en hörnpassering då man verkligen har hästen mellan hand och skänkel samt lite lätt ställd.

Lycka till!

Har en sexåring som reds in när hennes föl vandes av årsskiftet när hon blev fem.
Har samma problem i övergångarna, hon flänger upp, eller drar ner huvudet, helt enkelt för att hon inte orkar bära sig.
Ju mer hon stärker sig, desto bättre blir det.

Mitt trick är att göra övergångarna i en hörnpassering då man verkligen har hästen mellan hand och skänkel samt lite lätt ställd.

Lycka till!

Du verkar vara rätt på det, vill bara svara med hur jag har gjort, ifall det ger någon hjälp.
jag har ridit till min sent inridna häst med hjälp av tränare, och just det att inte ge efter när hästen kastar med huvudet eller på annat sätt försöker komma undan bettet är enligt henne helt rätt på min häst som gärna förösker komma undan o sedan eskalerar det, däremot måste man också vara väldigt snabb med eftergift, blir lite som att hålla i ett gummiband, man får lära sig att vara snabb att reagera "rätt".
Sedan måste jag korrigera mig själv mkt för att hela tidenha ett stöd med skänkeln, så att jag hela tiden rider hästen in i handen, så att han när jag lättar i handen bibehåller ett stöd/sug på bettet och följer det framåt neråt när han får en längre tygel. Där kan jag ofta i början av passet behöva jobba med att böja, ställa och vända honom "över" inner bog, så att han verkligen blir lösgjord, då blir också övergångar o halter bra, med undertramp.
Men det är svårt, och tar tid ;)

Tack så mycket för bra tips! :bow:

Hon var faktiskt lite bättre redan igår när jag red. Det här med lösgjordheten är riktigt viktig, märker att hon blir bättre ju längre tid som gått på passet. Plus att det är bättre att lägga galopparbetet rätt tidigt, hon blir mycket finare efter det.

Igår red jag extremt mycket övergångar också, travade kanske 10 steg, skrittade 10 och så vidare.

Men sen kom jag på mig själv att jag liksom lutar mig framåt, neråt själv för att jag vill ha henne där. Plus att blicken alltid hamnar på hennes nacke för att kolla henne. Precis som det skulle hjälpa. :crazy:
Risken är kanske till och med att det får motsatt effekt, att hon drar upp huvudet för att balansera hela ekipaget..

Får se hur mycket skäll vi får på tisdag då det är dags för träning.. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 706
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama