Uppvärmning

D

diskho

Jag har ju alltid lärt mig att man ska först skritta, sen jogga fram hästen i trav och så och att man inte ska galoppera efter skritten.

Men, min nya ridlärare visade på en teorilektion en gång hur hon värmde upp sin häst. Och det var först skritt, sen galopp på lösare tyglar.

Kan man göra så? Eller ja, är det bättre eller sämre?

Sv: Uppvärmning

Hur du väljer att värma upp din häst är väldigt individuellt. Det är mest bara på ridskolorna som man vänjer sig vid att först skritta, sen trava och sist ta galoppen.
Jag upplever ofta att traven blir bättre om man tar den lite senare i passet. Jag brukar skritta fram, sen galopp-jobba och sist trava. Sen varierar jag lite i slutet av passet osv. med mkt övergångar osv.

Det är alltså mkt individuellt, inget är "fel"

Ett tips är att ställa dina frågor under teorilektionen. Det är ju det den är till för!! :)

Haha jo, men jag tänkte nog inte så mycket då xD

Okej, för det skulle nog isåfall vara bra för min ponny. Det är liksom omöjligt att jogga fram honom, eller ja, trava överhuvudtaget före vi galopperat :p

Traven sliter ju dessutom mer än galoppen, så att sitta och harva i trav är ju inte bra för benen.
Jag upplever ofta att hästarna blir mjukare, rundare och mer arbetsvilliga om man skritt-galopp-trav-jobbar dem.
Men, som nån sa, det är väldigt individuellt.

Som tidigare nämnt, galoppen är skonsammare. En mycket duktig och välkänd veterinär rekommenderar alltid skritt följt av galopp vad gäller igångsättning av häst efter skada.

Och som också tidigare nämnts, se till individen. Har haft hästar som mått bäst av att skrittas och sedan galopperas innan travarbetet tar sin början.

Min kille blir alldeles för mycket o rida på om jag galopperar efter skritten, men på min gamla funkade det mycket bättre att börja med galoppen innan traven. Men det varierar från dag till dag också, jag gör inte alltid likadant, dock jogg eller galopp i lägre form under uppvärmningen beroende på i vilken ordning jag gör :)

min första tränare (mkt. klok gamal ryttmästare) rekomenderade oss att först skritta fram ordentligt på halvlång tygel, därefter trava löst och ledigt fortfarande på halvlång tygel en stund för att sedan fatta galopp i lugnt, låg och avslappnad form fortfarande på halvlång tygel en stund. därefter började vi jobba igenom hästen. likadant när träningen avslutats.

en sorts "streching" :laugh:

har jobbat för andra tränare som resonerat att när man sitter upp så ska hästen jobba direkt. ett resonomang jag inte har när jag får bestämma själv (på mina hästar) dom rids som jag lärt mig från början :laugh:

Enligt mina lärare så är det bra att trava i början för att känna om hästen har några ev ojämnheter i gången(hälta tex) men man behöver inte göra det länge utan bara känna och sen är det individuellt om man vill trava eller galoppera igång, men att det är bra att trava lite först.

hoppas någon förstod något av mitt flum*trött*

Jag tycker ofta många av ridskolehästarna blir mycket trevligare om de får galoppera igång ordentligt. Står gärna i lätt sits med halvlånga tyglar och låter dem bara rulla på ett par varv.

Det är så individuellt hur hästen ska värmas upp. Och det kan variera från dag till dag.
Jag skrittar alltid fram på lång tygel/leder hästen.
Därefter jobbas ponnyn i skritt, och efter det så varierar det vad jag gör.
Är vi ute så travas hon först, på banan så blir det i 8 fall av 10 galopp före traven därför att hon känns bättre när hon fått komma igång och jobba igenom hela kroppen.

Vissa dagar funkar det inte alls med galoppen först, och då travar jag ett par varv och galopperar sen.

Brukar ibland ta o galoppa igång hästarna efter skritten. men brukar då alltid trava nåt varv på lösare tyglar innan.

Som manga innan har svarat: det ar valdigt individuellt. En hast som jag red behovde laang skrittuppvarmning, annars blev han bara "hispig" och springig. Men en annan som jag har ridit mycket gar bast om jag bara skrittar fram, sen travar igang lite pa lang tygel, sen lite galopp pa halvlang tygel for att jobba igenom kroppen och sen borjar jag jobba henne i galoppen. Som sagt, mycket olika fran hast till hast!

Jag värmer upp på det viset, alltså skritt, galopp, trav. Varför jag gör så beror på att traven är en stötig gångart och mer slitsam för hästen. Galoppen är en mer naturlig gångart sådärför väljer jag den innan, dessutom blir traven ofta bättre om jag tar travjbbet i slutet. Dessutom rider jag intensivt när jag rider i padock, ca. 20 min med allt bortsett från framskrittning i ytterligare 10. Även om jag rider ut med målet inställt på ett dressyrpassgörjag på det viset vilket fungerar jättebra på mina hästar.

Jag värmer alltid upp så. Först promenerar jag med hästen, sitter upp, travar några steg (inte nog stark för att fatta ordentligt ur skritt) och sen galopp.

Hästen får med sig ryggen mycket bättre och blir lättare att rida igenom om han får galoppera friskt framåt några varv innan man börjar ridningen.

På vissa hästar passar det bättre att rida fram i galopp än trav så visst kan man göra det.

*KL*
Någon som kan tala om hurvida det stämmer som jag en gång hört. Att kotorna i ryggen är mer låsta under traven och därför ska man helst värma upp dom i skritt och galopp (där dom då skulle vara rörligare) för att sen när hästen är varm och tåligare gå över till travarbete.

Rätt eller fel?

Jag brukar alltid skritta första, sen trava lite grann, ca 2 varv, sen galoppera något varv innan jag går tillbaka till skritten igen.

Galopp på lös tygel är väl det bästa? Naturlig gångart.

Skritt och trav är väl också en naturligt gångart :p
Eller hur menar du?

Att galoppera fram på lång tygel kräver rätt mkt av hästen. Bra för en välbalanserad välskolad häst kanske. Mindre bra för en som inte är det

Galopp på lös tygel är väl det bästa? Naturlig gångart.

Skritt och trav är väl också en naturligt gångart :p
Eller hur menar du?

Att galoppera fram på lång tygel kräver rätt mkt av hästen. Bra för en välbalanserad välskolad häst kanske. Mindre bra för en som inte är det

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17