Uppvärmning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare islands_lover
  • Startdatum Startdatum
I

islands_lover

Varför värmer ni upp hästarna så mycket före löp gemfört med gallophästarna?
Vad är det i anatomin som gör att det blir en sådan skilland?

Sv: Uppvärmning

Det är inget i anatomin som gör att vi värmer mera, men det är bättre för hela kroppen att göra en längre "upptrappande" uppvärmning.

Man förbereder muskulaturen för ett tuffare arbete.

Man ska inte värma så mycket att mjölksyra börjar uppkomma redan under värmningen.

Har för mig att dom värmer upp dom med skritt i ledvolten, sen så galopperar dom ner till till startboxarna...

Hur mycket värmern ni upp generellt (stavas)?

islands_lover skrev:
Har för mig att dom värmer upp dom med skritt i ledvolten, sen så galopperar dom ner till till startboxarna...

Hur mycket värmern ni upp generellt (stavas)?
Före ett lopp;
Skritt, joggar 4000m vänder upp och kör 1640m eller 2140m (beroende på häst) i 35-40 tempo med ökar sista varvet och ökning upploppet.

Egen gissning. En galophäst kan vara rätt ofräsh och ändå gå rätt bra och inet se halt ut eftersom galopp är en "fri" gångart.
En travare ska springa fort i en onaturlig gångart som visar på varenda liten hälta.
Därför måste man värma travaren så att den kommer igång och all orenhet försvinner.

skritt,trav 3bakvarv(3000m)vänder sedan upp och kör 1600m i rätvarv i ca 1:40 tempo.

oj :eek: inte mycket uppvärmning för galopphästarna inte :crazy:

Jag vet många som kantrar dem före tävlingarna. Men just före loppet så skrittas de läääänge i ledvolten.

har tävlat med kapplöpnings hundar, och det är mkt lik galopp sporten, där går man bara ev travar lite lätt med hundarna före start.
Man vill spara explosiviteten till själva loppet, men det gäller att musklerna är genom varma, för att undvika skador.

Olika från häst till häst. Vissa värms mkt andra jätte lite, vissa inget alls. Ponnyn jag kör värms två km, sen tröttnar han (alltså på att springa inte BLIR trött :p ) valacken (stor häst) värmer vi tills han börjar pulla, sen blir resten bara dragkamp om kusken försöker värma mer. Mitt sto ridvärms, långsamt och i alla gångarter. tre-fyra km. Alla värms EN gång.

Mina hästar värms sällan mer än 3-4 lugna bakvarv. I de fall de vänds upp för att göra en provstart är det mest ifall vi har ändrat något i utrustningen som vi vill kolla av.
Värmningen sker i regel 2 eller 3 lopp före start när möjlighet finns.
En mer stressad häst värms tidigare för att den lättare ska kunna slappna av innan loppet.

Vi hade en (trav)häst där jag jobbade som blev så stirrig av att värmas på "vanligt" sätt, så hon fick gå i skrittmaskin i ca 40 min, bara. Det funkade för henne, så det finns alla sorter:smirk: men det är nog inte SÅ vanligt hos travarna../C

vi brukar värma 3 lugna bakvarv å sen ett lite fortare bakvarv som kanske går i 1.40 ungefär.. dom värms 1 gång ungefär 3 lopp före start :)

Givetvis finns det alla sorter, dom är ju individer ;)

Det låter lite. Är du säker på det?

nja, så var det tidigare, men nu har jag blivit upplyst om att en del yngre tränare värmer hästarna på morgon, men tydligen så finns det ofta dåligt med uppvärmningsmöjligheter på galoppbanan. Och ja, i förhållande till varrandra så värmer ni mer.

För hästen skull så behövs ingen uppvärmning, de får upp cirkulationen i kroppen av deffilering och provstart. Men för eventuella ändringar inför start så är det med fördel som man kör til dem lite.....och som någon sa, en stressad kuse kanske behöver se sig omkring lite mer an andra.:angel:

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 376
Senast: sthu
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka