Uppvärmning

G

Gottfrid

Jag har följt debatterna om uppvärmning på de olika trådarna.

Och tittade bakåt i Barockfumet och hittade inte något som bahandlade ämnet specifikt.

I de andra trådarna så är det övervägande svar att det tar minst 20 minuter för en muskel att bli uppvärmd innan den egentliga ridningen, Och lika mycket skall man lägga ner på att skritta av hästen....för musklernas skull.

Men så tänker jag på BB som jag har läst någonstams att han rider ibland inte mer än ca 15 min och då ingår uppvärmning....själva jobbet och avskrittning.

Och nu känner jag mig lite förvirrad.

Kan någon bena ut detta åt mig, så vore jag tacksam.

MVH Madde
 
Jag glömde ju.....tycker ni att det blir skillnad om man jobbar uppsuttet eller från marken?

MVH Madde
 
Vi har diskuterat detta här inne för ett bra tag sedan och det finns en massa olika tankar och åsikter om det.

I vilket fall är det inte musklerna som behöver värmas upp i någon större utsträckning utan senor och ligament.

Att gå ut och skritta på en volt, kolla böjning, framåt-nedåt och sedan ta sig ut på stpåret i skritt kräver ingen uppvärmning. Det är inte speciellt ansträngande ur den synpunkten varken för muskler eller senor och ligament. I skolorna börjar det komma lite mer, men då har man ju redan rört på dem en stund.
Sedan komma man till traven som inte heller kräver så mycket av senor och ligament. Har man en välutbildad häst ökar syresättnings förmågan i både muskler och senor (ligamenten har jag lite dålig koll på) med tanke på att de sätter sig mer direkt menar jag.

Först i piaffen ellr havla steg börjar man kräva en hel del av senor och ligament samt musklerna, men musklerna har grymt snabb syresättning och i det uppvärmnings förmåga hos en häst (tänk bara på när det måste fly).

Men som C.E någon gång sa; man måste inte masa runt 30 minuter i skritt, trav och galopp för att kunna göra en piaff, 10 minuter räcker bra, men så ska man ju plocka in skolorna också som gör att muskler m.m. får jobba lite mer, m.a.o. mer "uppvärmning".

Sedan för avskrittning, vi rider inte runt i "timmar", vi rider korta pass som visserligen är intensiva, men de kräver ingen nämnvärd nervarvning. Oavsett om jag travat större delen av ett pass så är min häst visserligen varm i muskler m.m., men inte så att hon inte svalnar fort. Skritten in i stallet och ut i hagarna räcker gott.

Nåja, nu vet jag att det är många (?) som inte håller med mig. Är det inte många så finns det i alla fall folk här inne som inte håller med mig, men det ska bli intressant att läsa. ;)
 
Tackar så mycket :bow: :bow:, du förklarar alltid så bra och jag tackar för det också :love:.

Jag är så nyfiken på detta då jag inte alltid har tiden att lägga ner 20 min på uppvärmning och lika mycket på nedvarvning.

Men jag vill ändå veta att jag inte gör skada, för då är det bättre att han står dom dagarna jag inte har så mycket tid på mig.

Men samtidigt så vill både Gottfrid och jag jobba på, även om jag inte har så gott om tid alltid.

MVH Madde
 
Studier visar ju att vilda hästar rör sig ca 3 mil om dagen.

Jag har min häst på lösdrift och visst rör han mycket på sig, men inte direkt några 3 mil (möjligtvis 1-2 mil). Därför lägger jag gärna in det i uppvärmningen. Slår två flugor i en smäll så att säga.

Nu arbetar jag ju honom inte något ännu, men senare så kommer jag alltså ut och gå/rida en/ett par km innan och efter ett pass.

På sommaren krävs det nog kortare uppvärmning eftersom muskler, senor och ligament redan är ganska varma då. På vintern (speciellt om man, som jag, har hästen utan täcke) så krävs det ju lite längre uppvärmning för att få igång kroppen ordentligt.

Jag ser ju unghingstarna i flocken busa med varandra (utan "uppvärmning", annat än att kanske ha gått sakta framåt betandes) och inte tar de skada av det, det stärker dom.
 
Jo jag brukar också kombinera passen i paddocken med en uteritt efter. Innan brukar inte funka så bra för då tycker Ami att vi är klara när vi kommer hem. :D
 
Ja det låter vettigt. Just nu så försöker jag att få honom avslappnad på många olika ställen, så det blir allt från 500 meter till ett par tre km tills jag är på plats.
Och tillbaks.

Och just nu så är det bara arbete från marken, eftersom jag råkade hamna på häcken när jag skulle ta mig ner från yttertrappan :crazy:.

Är det fullständig torka på Barockforumet nu.....

Jag vill ha mer åsikter.....

MVH Madde.
 
Jag vill ha mer åsikter.....

Jag har nog sagt vad jag tycker om saken tidigare, men jag kan ju säga det igen :D

Det går alltså rätt snabbt att värma upp musklerna, men det tar lååång tid att värma upp senor, ligament och leder ordentligt. Egentligen mycket längre tid än vad vi kan rida (och vad som är nyttigt, eftersom det inte är så bra att bara rida runt på en icke samlad häst). Jag tycker därför att man skall ha hästen ute i hage så mycket som möjligt, och värma upp i minst 10 minuters skritt, och sedan kanske lite trav eller galopp om man vill. Gärna leda hästen i skritten. Det beror förstås lite på vad man jobbar med, men hela barock-tänket går ju ut på att det vi gör är väldigt jobbigt för hästen, och därför tränar vi korta pass. Endel säger (däribland Bent?) att eftersom man bara tränar i skritt, och så kort tid, så behövs ingen uppvärmning, men jag tycker att det är att säga emot sig själv. När hästen trampar in under sig använder den sin egen vikt som "motstånd", ungeär som när vi gör sit-ups :idea: Ingen skulle väl få för sig att börja lyfta vikter på ett gym innan att ha värmt upp...?
Mot mig talar att Bent faktiskt har fått mycket bra resultat med sina hästar, utan att värma upp/ned hela tiden. Men å andra sidan har jag inte kännt på hans hästars muskler. Hästar kan ju faktiskt prestera mycket bra trots spänningar. Bygger man bara upp "rätt" sorts spänningar så. Alltså spänningar som håller hästen i den form som man vill ha den. Personligen vill jag inte ha de minsta spänningar i "mina" hästar (det är ett mål som jag inte ännu uppnåt helt). För att nå dit tror jag absolut att uppvärmning/nedvarvning behövs.

Bara en uppfattning i universum :smirk:

Mvh/Marie
 
Min gamla häst brukar jag värma upp lite innan, ca 5 minuter. Kan inte så mycket om det där, men utgår från att man aldrig förlorar något på att värma upp (iaf om man gör det från marken.)

Det kan också vara skönt med lite "avslappning" innan träningen tycker jag, alltså för båda två, att bara ta en liten promenad lixom å känna in varandra lite...

Hästar har ju liksom vi människor olika humör olika dagar. Ibland är de lite mer oroliga/lyhörda/pigga osv. För oss funkar "uppvärmningen" som sagt att hitta samarbetet på vår nivå just DEN dagen. Låter det flummigt? :)
 
Tack så mycket :bow:

Jag vill ju ha massor med kött på benen, och utifrån det utvärdera. Och jag tar fortfarande mot fler åsikter. Vill ju inte genom min okunskap skada min häst.

MVH Madde som inte har kunskap att kunna debattera, men suger i mig :D
 
Nehej det låter inte flummigt alls, tycker att det är en sund inställning :)

MVH Madde
 
tja, en mera avslappnad häst under ryttare än Hugin har jag nog aldrig sett. på tjugo minuters ridning hinnar man inte med nån superlång uppvärmning eller nedvarvning. men efter vad jag har sett så börjar han ju inte direkt med piaffen. så det är ju inte som att ta en iskall häst och börja hårdarbeta direkt.
efter vad jag sett så rids hästarna i en avslappnad lång o låg form i skritt, sedan lite skolor i skritt, sedan lite skolor i trav, sedan lite mera krav på samling typ piaff el halva steg el galopp arbete , sedan skrittas hästen lite till i längre form, för att till slut skrittas tillbaka till ridhuset. så ett par minuter avslappning och uppvärmning tycker jag mig ha sett både efter o innan styrketräningen, även om det inte är tjugo minuter vardera.
 
Enligt min asikt sa ar uppvarmning oerhort individuellt och beror bland annat pa hastens traningsbakgrund.

Ser jag fysiologiskt sa behovs uppvarmning i nagon form, beroende pa vilken traning man skall utfora (galler bade manniska och hast). Detta for att kroppen skall ha en chans att stalla om sig fran tex enbart matsmaltning till kroppsarbete. En tidsrymd for uppvarmning som ofta namns i hastsammanhang ar 20 min, huruvida detta ar vetenskapligt bevisat (och pa vilket hastmaterial) kan jag inte svara pa.

Att hasten kan fly snabbt, i en farlig situation, har mer med typen av muskelfiber att gora, dvs de snabba muskelfibrerna kan jobba kort och intensivt medan de langsamma ar mer uthalliga. Har spelar ju ras in en hel del med hur stor andel snabba/langsamma muskelfibrer en hast har, tex sa kan ju fullblod springa snabbt och en bruksnordis vara mer uthallig i ett mer lagintensivt arbete.

Uppvarmningen tycker jag manga ganger ocksa ar psykologisk, en hast som ar lite prillig kan behova lite langre och langsammare uppvarmning for att komma i balans mentalt, aven om kroppen kanske ar redo tidigt.
 
Varför chansa?

Går alltid en sväng i skogen på ett eller annat sätt innan vi börjar jobba med det som är dagens uppgift. Då får hon gå rakt fram och tänka sig lite för var hon sätter fötter osv. Och så hinner jag kolla av exakt vilket humör hon är på och anpassa arbetet efter det.

Sen skrittar vi en ordentlig runda efteråt också, inte alltid ut men alltid "fri" på lång lina.

Nu är hon bara tre men upplägget vill jag ha på samma sätt när hon blir äldre och jobbar "på riktigt".
 
Nu har jag ingen ridhäst i ordets rätta bemärkelse. Den jag har är precis i början på att lära sig hjälperna och liknande. Men just nu iallafall så blir det "naturligt" att vi först börjar i skritt och inte förens vi har mjukheten och lyhördheten där så blir det trav och mera "krav" och då är hon ju uppvärmd annars blir hon ju inte mjuk.
De kortare passen handlar för mig mera om att passen kanske är mer jobbigt för att det är tankemässigt påfrestande dessutom slutar jag när polleten trillat ned vilket också kortar ned passen. Jag tar dock aldrig tid så jag vet faktiskt inte hur länge jag brukar hålla på.
 
Nu är det så att jag har en bra bit till ridhuset så vi får naturligt en bra framskritt och avskritt på lång tygel. Däremot så värmer jag ändå alltid upp i ridhuset också. Detta är mest för att känna efter vilken form hästen är i. Känns han stel i något varv kanske det behövs lite mer uppvärmning där. Är han fräsch kanske vi tar en svårare övning.
De gånger jag rider i paddocken ( som ligger i bredvid stallet) skrittar jag runt på lång tygel i två-tre varv innan jag tar tyglarna för att "känna efter" hur han känns i varje gångart, varje varv. Därefter anpassar jag träningen efter dagsform även fast jag är lite av ett kontroll-freak och har ett upplagt träningsschema.
 
Föstst så vill jag tacka alla som kommer med råd och erfarenheter :bow: :bow: :).

Och precis som du skriver Lill-sis, jag känner också att jag inte vill chansa. Utan jag vill verkligen veta vad som händer, och utifrån det veta hur jag skall lägga upp träningen de dagar jag inte har så lång tid på mig.

MVH Madde
 
jag vet inte, men om man inte rider mer än 15 minuter så kanske det inte hinner bildas några slaggprodukter i musklerna...jag fick lära mig att det tar tjugo minuters skirittande att bli av med dem efter ett hårt pass, men då var det intensiv träning i 1 ½ timme som vi talade om...fick man inte ut slagget skulle hästen få mjölksyra i musklerna dagen efter...men jag tror att det är för hästar som med människor, så varför inte hitta ngn idrottsprofessor att fråga???=)


personligen rider jag inte barock(ännu!), men hamnade här av ren nyfikenhet(har sett bent rida och efter det fastnar man ju litegrann :D)...jag värmer upp i skritt fem minuter och joggar sen i tio minuter om jag skall träna "på riktigt"...men f tf rider jag bara i skritt, en timme, och då är väl uppvärmningen löst så att säga...jag trivs att jobba i skritt...görs för lite inom dressyr tycker jag...
 
Hmmm...intressant teori. För jag känner att Bent på något sätt som den akademiker han är, borde ha kunskap bakom sitt koncept.

Är det någon som har hört han förklara sin teori just om uppvärmning kontra nedvarvning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har bokat en privatlektion på en ridskola i närheten och lektionen är 30 eller 45 minuter lång. Det får man välja själv. Den på 30...
2
Svar
30
· Visningar
3 307
Ridning Jag är lite osäker på om mitt problem är ridnings- eller hanteringsrealterat. Men jag testar lägga en tråd här, då får vi se vad ni...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: Iser
·
M
Hästmänniskan (visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så den fick hamna här nu.) så som texten löd, det är så här jag har en "plast...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp