Uppvärmning!!

Hej!
Bra skrivet! Jag tänker som du men kan inte formulera mig :-) jag är absolut inget proffs utan nybliven hästägare. Men jag tycker att det känns naturligt och logiskt att som du skriver låta hästen kliva på och tänka på takten och framåt bjudningen i början. När jag tar tyglarna och försöker jobba min häst i form direkt efter framskrittning blir det inte alla samma swung som när jag värmt upp fritt, utan han blir seg och tung.
Eller faktiskt, jag är väldigt nöjd om jag får swung mot slutet av passet hur jag än gör, skulle aldrig få till det direkt från skritten.... Är det ens möjligt?

Hästar är så olika, det är lite tjusningen :) Allt passar inte alla, behöver din häst värma upp fritt så fortsätt så! Vet flera hästar som fungerar likadant-ingen idé att ändra även om man kanske vill prova andra sätt ibland bara för att se vad som händer.

Börjar alltid med att få upp hans puls genom att rida några varv på spåret i cirka fem minuter.
Börjar sedan med lite snett igenom, in på större volter, rider en 8:a genom hela ridbanan och tränar halvhalter och halter (dock mest för att få honom lyhörd. Joggar honom på lite längre tyglar i långsam trav osv. Jag har en relativt het häst som antingen lyssnar jättebra eller inte alls. Därför krävs det att man redan från början visar att "nu lyssnar du" och att "jag är minsann med på noterna". Min häst är fortfarande väldigt grön och nyintroducerad = Allting är kul. Han vill göra allt på samma gång.

Den jag har igång nu börjar jag med 10-15 min skritt sedan några trav steg för att känna att han är ren innan vi rullar över i galopp i en ganska fri form innan vi börjar jobba.

Han börjar inte jobba i hela kroppen fören vi har galopperat så ser ingen anledning att trava runt på han som uppvärmning, nä han har ingen vidare trav men en dröm galopp.

Jag var och hälsade på en kompis i hennes stall härom veckan, det skulle ridas markarbete/hoppning för tränare denna kväll och jag blev förvånad över deras upp-/nedvärming.
Träningen började kl 18 och en tjej som sadlade sin häst 17:30 fick en massa pikar och frågor om varför hon börjar så tidigt..
Alla samlades sen i ridhuset ca 17:50-55 och skrittade runt något varv innan träningen började. Efter halva träningen (ca 30 min) var det en kvinna som "gav upp" då hennes häst inte mjuknade och mest stod emot. Hon skrittade då tre varv och sen gick hon upp till stallet.
En annan yngre tjej gav upp efter 45-50 min mitt i galoppjobbet, skrittade ett varv uppsuttet och ledde sen ett halvt varv innan hon gick tillbaka till stallet.
Undra på att hästarna inte mjuknar och "ger efter" när de knappt e varma i kroppen när det börjar krävas både det ena och andra...:banghead:
När träningen sen var slut kl 19 var det ingen som skrittade av mer än 5 min....O_o

Jag var och hälsade på en kompis i hennes stall härom veckan, det skulle ridas markarbete/hoppning för tränare denna kväll och jag blev förvånad över deras upp-/nedvärming.
Träningen började kl 18 och en tjej som sadlade sin häst 17:30 fick en massa pikar och frågor om varför hon börjar så tidigt..
Alla samlades sen i ridhuset ca 17:50-55 och skrittade runt något varv innan träningen började. Efter halva träningen (ca 30 min) var det en kvinna som "gav upp" då hennes häst inte mjuknade och mest stod emot. Hon skrittade då tre varv och sen gick hon upp till stallet.
En annan yngre tjej gav upp efter 45-50 min mitt i galoppjobbet, skrittade ett varv uppsuttet och ledde sen ett halvt varv innan hon gick tillbaka till stallet.
Undra på att hästarna inte mjuknar och "ger efter" när de knappt e varma i kroppen när det börjar krävas både det ena och andra...:banghead:
När träningen sen var slut kl 19 var det ingen som skrittade av mer än 5 min....O_o
Det där har jag också sett många gånger på hoppträning.
Jag är alltid först dit sist hem i princip.. Väldigt märkligt..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 780
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30