Uppvärmning!!

Linnpan

Trådstartare
Hej!
Hur värmer ni upp era hästar? Värmer ni upp på olika sätt inför hoppning och dressyr? Vad funkar bäst på era hästar? Berätta gärna om vilken sorts häst ni rider, het eller trög osov.
Jag har ett gammalt fullblod, het men slö när han har tråkigt. Jag leder honom i rask takt i ca 5 min, sen sitter jag upp och skrittar fram på lång tygel, powerwalkar lite, försöker få honom att minska tempot utan att ta i tygeln och tempoväxlar i skritten. Sen gör jag lite olika och är lite osäker på vad som är bäst. Men får ju som nybliven häst ägare 1000 olika tips och nu vill jag veta lite hur ni tänker.
Ibland travar jag igång på lång tygel låter honom liksom jogga igång. Rider serpentiner, volter och tempo växlingar och struntar i vilken form han går i. Galopperar något varv i lättsits och har fortfarande relativt lång tygel.... Sen efter detta samlar jag ihop honom i skritten och börjar rida på riktigt. Detta känns bra för mig, och min häst också tror jag.
Sen finns det andra som säger att efter man har skrittat fram så tar man tygeln och jobbar med hästen i skritt, alltså i arbetsform. För innan skritten funkar 100% kan man aldrig få till en bra trav eller galopp. Och jag håller med till viss del, men ändå känns det lite fel att jobba i skritten innan hästen kommit igång.... Och jag kan visst få till bra både trav och galopp även om jag värmt upp på längre tyglar.
Vad tycker ni och hur värmer ni upp era hästar?
Mvh Linn

Hej!
Hur värmer ni upp era hästar? Värmer ni upp på olika sätt inför hoppning och dressyr? Vad funkar bäst på era hästar? Berätta gärna om vilken sorts häst ni rider, het eller trög osov.
Jag har ett gammalt fullblod, het men slö när han har tråkigt. Jag leder honom i rask takt i ca 5 min, sen sitter jag upp och skrittar fram på lång tygel, powerwalkar lite, försöker få honom att minska tempot utan att ta i tygeln och tempoväxlar i skritten. Sen gör jag lite olika och är lite osäker på vad som är bäst. Men får ju som nybliven häst ägare 1000 olika tips och nu vill jag veta lite hur ni tänker.
Ibland travar jag igång på lång tygel låter honom liksom jogga igång. Rider serpentiner, volter och tempo växlingar och struntar i vilken form han går i. Galopperar något varv i lättsits och har fortfarande relativt lång tygel.... Sen efter detta samlar jag ihop honom i skritten och börjar rida på riktigt. Detta känns bra för mig, och min häst också tror jag.
Sen finns det andra som säger att efter man har skrittat fram så tar man tygeln och jobbar med hästen i skritt, alltså i arbetsform. För innan skritten funkar 100% kan man aldrig få till en bra trav eller galopp. Och jag håller med till viss del, men ändå känns det lite fel att jobba i skritten innan hästen kommit igång.... Och jag kan visst få till bra både trav och galopp även om jag värmt upp på längre tyglar.
Vad tycker ni och hur värmer ni upp era hästar?
Mvh Linn

Själv tycker jag uppvärmning är ganska individuellt.

Min var aldrig så fin som när man skrittade i raskt tempo först ett tag, för att sedan värma upp i galopp. Trav sist..Han fick aldrig så fin trav som då, och var otroligt loss och framme, lätt, smidig. Han hade stort behov av att tidigt få ryggen att jobba och komma upp..det gick betydligt bättre att gå över till galopp direkt än trav..Det var enorm skillnad i travens kvalitet sedan

Att skritta igång först ser jag däremot som en självklarhet. Sedan är det lite olika hur man gör men jag ser inget måste heller i att arbetsform måste komma direkt (många lägger för stora krav där tycker jag) - uppvärmning handlar mycket om att bara få upp lite flås och känna av dagsformen också för många..sen beror det helt på vad man gör för dagen.

Jag brukade tänka ungefär såhär: uppvärmning-teknik/övning-nedvarvning i mina passupplägg. Första och sista delen i passen ganska kravlösa egentligen, förutom att få hästen mjuk och smidig som en katt i uppvärmning.

Själv tycker jag uppvärmning är ganska individuellt.

Min var aldrig så fin som när man skrittade i raskt tempo först ett tag, för att sedan värma upp i galopp. Trav sist..Han fick aldrig så fin trav som då, och var otroligt loss och framme, lätt, smidig. Han hade stort behov av att tidigt få ryggen att jobba och komma upp..det gick betydligt bättre att gå över till galopp direkt än trav..Det var enorm skillnad i travens kvalitet sedan

Att skritta igång först ser jag däremot som en självklarhet. Sedan är det lite olika hur man gör men jag ser inget måste heller i att arbetsform måste komma direkt - uppvärmning handlar mycket om att bara få upp lite flås och känna av dagsformen också för många..sen beror det helt på vad man gör för dagen.

Jag brukade tänka ungefär såhär: uppvärmning-teknik/övning-nedvarvning i mina passupplägg. Första och sista delen i passen ganska kravlösa egentligen
Hej! Självkla

Hej! Skrittar ju självklart fram ordentligt!! Men berätta gärna hur du menar att det beror ju på vad man gör för dagen. Hoppning tex: när vanlig uppvärmning är klar ( skritt, trav och galopp) rider jag på travbommar och galopp bommar innan jag börjar lågt för att successivt höja.
Kanske det här med att jobba hästen i skritt ( efter framskrittning) är en dressyr grej?

Jag har relativt nyligen köpt min gubbe och har inte riktigt fått till det i ridningen då han varit lite halvslö, eller snarare oengagerad. Han har knappt lyft på hovarna, och inte haft särdeles mycket takt i kroppen och halvfjösig bjudning. Jag har hela tiden värmt upp på samma sätt som med min förra häst, dvs skrittat fram länge för hand, sedan på lång tygel, sedan uppkortat med lite sidvärts, efter det trav på rakt och böjt spår med ställning och slutligen galopp. Så härom dagen fick jag för mig, efter att ha läst någon tråd här på Buke, att jag skulle ha en annan approach. Så jag började med att skritta fram för hand som vanligt (ett måste för min egen del lika mycket som för hästens), men sedan tog jag tyglarna direkt jag satt upp och började med sidvärts och mer aktivt arbete ett varv i varje varv för att sedan trava på rakt spår med lite extra ställning och sidvärts i hörnen ett varv på varje varv och därefter galoppera tre varv i varje varv. Sedan ett varv trav igen och efter det skritt på lång tygel en stund. Och jösses Amanda, det var som att sitta på en annan häst efter det! Han var fram på hjälperna, han var pigg och alert, han lyfte på fötterna och han hade betydligt mer takt. Så, ut med det gamla och in med det nya. Den gamla uppvärmningen har antagligen inte fått honom tillräckligt varm och motiverad. Han verkar dessutom vara en kuse som hatar skritt.

Hej! Skrittar ju självklart fram ordentligt!! Men berätta gärna hur du menar att det beror ju på vad man gör för dagen. Hoppning tex: när vanlig uppvärmning är klar ( skritt, trav och galopp) rider jag på travbommar och galopp bommar innan jag börjar lågt för att successivt höja.
Kanske det här med att jobba hästen i skritt ( efter framskrittning) är en dressyr grej?

Precis så värmer man ju upp lite beroende på vad som står på schemat, dressyr, hopp eller uteritt.
Vid hoppning vill jag ha en häst som är vaken och väl framme, gas, broms och kommunikation ska kollas av mer och sedan som du beskrev kanske man rullar över bommar lite före sprången/hinder. Ingen idé enl mig att hålla på med så mycket mer krussiduller än att kommunikationen funkar och hästen är väl uppvärmd för att inte riskera onödiga skador. Vikt läggs mycket mer på det tekniska.

Dressyrpass tänker jag mer på liksidighet, lydnad och smidighet, men likväl där också en häst som svarar kvickt. Jag personligen kan tycka att upplägg för ett dressyrpass kräver lite mer planering på det finstilta, så att man följer en tråd för inte bara på aktuella passet utan flera pass framöver. Brukar tycka att här får man ofta bryta ner flera pass i olika steg. (kanske luddigt förklarat men dressyr innehåller mer delmoment att slipa på som inte kan göras i ett och samma pass ofta..)

Att jobba i skritten efter uppvärmning tror jag kan tillfalla alla grupper, det beror nog på vad man tycker är lämpligt utefter vilken häst man sitter på och vad man jobbar med..i många fall är det ju så också att det som inte sitter i skritten kommer inte följa med bra i övriga gångarter heller och då kanske det krävs mer "nötning" där. Skritt brukar vara ganska underskattat det med.

Vid uteritt ska jag säga att jag aldrig haft någon vidare strikt planering..utan antingen fokus på styrka, kondition eller bara ut och jogga el skritta typ. Men med en lättsam uppvärmning först och en längre avskrittning.

Alltid ändamålsenlig form utefter individ på samtliga punkter dock

Beror på hur det känns för dagen. Skrittar alltid fram ordentligt, är han taggad så blir det sidvärtesrörelser, trav, tempoväxlingar osv. medans om det är slowmotion så framåt framåt i traven, därefter nån galoppfattning allt i "fri"form då man måste ha lite motor innan man kan jobba med formen, efter nån fattning så brukar han vara igång så då börjar jag om som med vanlig uppvärmning.

Min vuxna häst skrittar länge, jobbas försiktigt på ngt längre tygel i skritt rätt länge. Först när han känns mjuk och ffa sugen på att röra sig framåt - svarar lätt för skänkel - kan jag börja trava. Superviktigt att han är avslapnad, spänner han till går ingenting. Honom rider jag mest utifrån dagsform, fördelarna med att vara konvalecent/halvpensionär. Vissa dagar har jag bara gjort övergångar halt-skritt på fyrkantspåret, andra har vi gjort galoppfattningar.

Lilla hästen skrittas ca 5-10 min, kollar styrning och hur hon tar skänkel. Travas några varv, böjer och formr så gott jag kan. Galopperar några varv.

I början var hon så på tårna att jag direkt efter skritten fick galoppera tre varv åt varje håll, först då hade hon tid att lyssna på matte. Tror säkert jag får byta uppvärmningsupplägg några gånger inder utbildningens gång med två ledstjärnor lär alltid vara avslappnad ooch framme för skänkel

Jag värmer upp ganska lika för både hopp och dressyr, däremot kan det skilja sig lite när jag rider ut.
Först skrittar jag på lång tygel och här låter jag hästen själv bestämma tempo och vägar. Låter kanske knäppt men red för en välrenommerad tränare för flera år sen som alltid sa åt oss att göra så här så det sitter i :) När vi så skrittat några varv åt varje håll kortar jag upp tyglarna lite till svag kontakt och kollar gas och broms. Om jag inte gör detta så är hela ridpasset bortkastat och jag får nöta med skänklarna (eller om jag är ute; bromsa hela tiden. När det funkar tillfredsställande börjar jag så smått med sidförande hjälper. Öppnor, slutor mm. Då börjar han komma loss lite, och skritta igenom kroppen ordentligt. Detta brukar ta 10-15 min beroende på dagsform. Sen börjar jag trava (hade jag galopperat nu hade han exploderat :D) och kollar gas, broms, sidförande även här. Ibland struntar jag i galoppen i detta skedet och går på övningarna direkt, lite beroende på hur han känns.

jag skrittar/travar tills hästen är varm och mjuk i kroppen innan jag ställer större krav på form. hur jag gör varierar från dag till dag beroende på hästens humör.

men rask takt i steget och mycket böjande för att lossa allt och få igång bakkärran, eller det är åtminstone målet, ibland så går det trögare och ibland hoppar hästen jämfota och leker antilop, så blir som sagt mycket olika former av uppvärmning beroende på hästens humör.

Jag rider fram liknande för både dressyr och hoppning, men jag hoppade så sällan så det är försumbart. Har haft medryttare som skött den biten, däremot har jag lagt in bomarbete i dressyren själv emellanåt. Nu är min häst konvalescent sedan 9 mån så hoppa är inte ens att tänka på, jag har aldrig kommit längre än till att rida i alla gångarter innan hon blivit skadad eller sjuk på nytt.

Jag skrittar fram 10 min på långt tygel och sedan ytterligare 10 min lösgörande och check av start och broms. Sedan travar jag igång lite men lägger in galopp före traven egentligen, första travens syfte är att få en jämnare övergång till galopp och varar max nåt varv på volten. I galoppen jobbar jag med tempoväxlingar, förvänd galopp på svaga serpentiner och gör samma sak i båda varv. Min häst funkar bäst om hon får jobba igenom kroppen och komma upp ordentligt med ryggen i galopp före travarbetet.

Vid uteritt strävar jag efter att skritta lika länge, men brukar foga mig efter dagsform då jag har en livlig häst och hellre joggar än bråkar med att hoppa i diken etc för att prompt ha henne i skritt. På uteritterna travar jag i regel även före galoppen, eftersom min häst behöver komma ner på jorden innan vi galopperar. Mest för min egen skull.

Har bytt stall nu där vi inte har ridbana eller ridhus vilket innebär att det även blir lite si och så att hålla oss i skritt på lång tygel 10 mil till ridhuset. Känns lite sisådär, men jag försöker trösta mig med att hästen går på lösdrift så att lederna inte tar lika mkt stryk av det som de gjort om hon stått på stall.

Jag gör i princip alltid på samma sätt oavsett häst. Börjar i skritt med att rida cirklar och böja utåt och inåt, kollar eftergiften för tygel och ben samt flyttar inåt och utåt på cirkeln. Kollar även av det viktigaste, start och stopp. När detta funkar i skritt blir det samma sak i trav. Det behöver inte alls ta länge (beror på dagsform) och beroende på hur det har gått kan det bli en del backande också, rakt, i vinkel genom att flytta fram- eller bakdel eller i cirklar. Om detta funkar men hästen känns lite för framåt så kan det bli trav på fyrkantspåret, friskt tempo, lättridning med krav på en bra form. Är hästen inte för framåt börjar jag jobba med det jag tänkt för dagen utan att trava på fyrkanten. Är hästen överallt och ingenstans kan det bli så att det bara blir cirklar i skritt och trav det passet, sinnesstämningen medger inget annat.

Skrittar nästan aldrig fram planlöst på lång tygel, som jag ser det ger det bara möjligheter för hästen att hitta på eget arbete som jag kanske inte alls tänkt mig. Däremot lägger jag in pauser i skritt under själva ridpasset när jag tycker att det passar. Om jag inte är på hemmaplan och hästen kanske just åkt transport alternativt stått några timmar/en natt på box brukar jag leda den i skritt en stund innan jag sitter upp. Jag förväntar mig dock att hästen beter sig även då så jag brukar kolla av start, stopp och att den går undan för mig.

Jag tror att man som ryttare känner sin häst rätt bra och kan hitta ett upplägg som fungerar för den. Jag hade till exempel tidigare en ponny med dålig motor på ridbanan och den funkade alltid bäst om man galopperade innan traven. Den kom igång på ett bra sätt då. Nu när jag är lite mer bevandrad i ridandet så funderar jag dock på om inte det hade gått att undvika genom att rida och utbilda den på rätt sätt från början. Så att den inte hade tyckt att ridbanan var så väldigt tråkig.

Jag rider bara dressyr. Uppvärmning är skrittpromenad - jag går jämte ponnyn. Efter uppsittning rider jag skolor i skritt - höger/vänster öppna, höger/vänster sluta. Lite förvända skolor vid behov. Sen travar vi några varv på stor volt i båda varven, flyttar lite utåt i öppna, inåt i sluta. Sen lite galoppfattningar, i regel från skritt.

Min stora häst är mindre välutbildad så där värmer vi upp med volter i skritt och trav lättridning på stor volt. Inga konstigheter.

Jag har en 26åring. Därför är jag extra noggrann med uppvärmningen. Vi skrittar på lång tygel i 10 minuter, sedan kortar jag tyglarna och skrittar med lite mer energi i 5 minuter. Efter det så börjar jag trava i låg form, provar gas och broms men framförallt gas. Efter en stunds travande på fyrkantspåret så travar jag in på en stor volt och höjer nivån ett snäpp. Byter varv och travar honom i det varvet också. Sedan galopperar jag igång honom ordentligt på fyrkantspåret och på volt. Efter det så travar jag igen och då är han väldigt lösgjord och fin! Innan jag börjar jobba honom så skrittar jag på lång tygel en stund.

På min förra häst värmde jag upp så här: Började att skritta henne för hand en stund så både hon och jag kom igång. Sedan satt jag fram och skrittade länge (20-30 minuter) utan stigbyglar. Började sedan samla upp henne lite och travade fram utan stigbyglar, i lugn trav på långa tyglar, med sittbenen så "lyfte" jag ryggen på henne så hon kom igång med den ordentligt och började samla sig. Efter att jag började värma upp så här fick jag en helt annan häst. När jag började samla henne med en kortare tygel var hon som en liten gummiboll, trots sina 23 år. :D
Nu har jag en unghäst på 3,5, självklart rider jag med stigbyglar på henne, men har lite samma tänk på henne, fast så klart med med unghästtänk :)

Jag skrittar för hand upp i skogen, ca 5 min. Där spänner jag sadelgjorden mer och hoppar upp. Sedan beror det på för dagen vad jag gör. Antingen så skrittar vi vidare på lång tygel hela passet eller så skrittar vi på lång tygel till värstingstigarna är över med en miljon rötter och extrem lera, så jag värmer nog upp minst 10 minuter ;)

Skrittar fram ca 15 min och börjar jobba i djup, rund, låg form. Gör snabba trav och galoppövergångar, snabbt ned till skritt igen. Gör lite sidvärts, lite förvänd och ev ngt byte för att checka bara. Hela tiden noga med kvick i skänkeln, energi och lydig! Framridning ca 30min totalt inför dressyrträning. Inför hoppning mer fokus på galopp direkt i högre tempo med lätt sits.

Hej!

Jag har ett tioårigt sto, korsning fbl/new forest. Hon är lite lat på ridbanan och jag måste "väcka" henne för att hon ska komma till arbete, annars går hon bara och släpar hovarna efter sig.

Kort uttryckt: tempoväxlingar och övergångar med tyngdpunkt på att hon ska svara framåt.

Jag brukar börja uppvärningen i skritt på lång tygel några varv, sedan några varv i trav på halvlång tygel. Ganska kravlös jogging, lite ökning på långsidorna och tillbaka på kortsidorna. När hon har joggat igång kortar jag upp tyglarna och sitter ner och gör övergångar trav-skritt-trav. Där ska hon svara bra framåt och ha energi i skritten. När övergångarna känns smidiga vill jag böja lite, antingen volter eller serpentiner i trav. Sedan galopperar vi några varv åt varje håll, med avbrott och ny fattning då och då.
Om vi har bommar framme rider jag över dom då och då under värmningen, min häst älskar att hoppa och taggar ofta till lite även på bommar. Så då får jag "gratis" framåtbjudning. Jag värmer upp i stort sett likadant för dressyr och hoppning.

Tack för era svar!! Roligt att läsa ur olika alla gör. Vissa är så duktiga att de värmer upp med typ alla moves jag kan i dressyren :-)
Jag har fått massor med bra tips. Just nu står min häst i en liten padex hage på dagarna ( dom håller på att gräva ur och fixa i hans ordinarie) så jag är extra med uppvärmningen eftersom han står stilla mestadels av tiden. :-)

När jag kortar tyglarna efter framskrittning vill jag ha en känsla av ökad skritt. Hästen ska ha samma aktion och tempo och takt som i fria skritten, men nu börja runda sej och börja kliva genom kroppen. Slappna av och komma till arbete. Travar igång lång och låg för att finna avspänning och lösgjordhet. Inga direkta krav förutom detta.
Samma arbete i galopp. Jag galopperar gärna mycket (mest) i uppvärmningen då just min häst kommer igång bäst genom kroppen.
Under uppvärmningen vill jag hitta lösgjordheten och en avspänd uppmärksam häst, han ska kliva på och svara framåt utan att det får bli forcerat eller för trippigt. Takten måste finnas kvar.

Min häst är varken slö eller pigg utan ska arbetas för att komma igång genom hela kroppen och vara fokuserad och uppmärksam.
Efter uppvärmning samlar jag upp succesivt och allt eftersom rider jag mer och mer rörelser. Även under den här delen av passet lägger jag ner hästen lång och låg ibland. Särskilt om den spänner till vid något tillfälle.

Den röda tråden är ungefär samma vid alla mina pass. Hopp eller dressyr. Tävling eller träning.

Tycker din framridning TS låter sund och bra.
Känns det bra för dej och din häst så är det förmodligen det oavsett vad andra säger/tycker.
Att det 'måste' sitta i skritt innan man växlar till trav eller galopp är verkligen ingen sanning tycker jag. Det funkar på vissa hästar men många ryttare har svårt att rida skritt bra tycker jag och det kan finnas hästar som har det lättare för sej i trav eller galopp.

---------------------------------------------------
På tävling ser jag ibland ryttare som direkt efter framskrittning plockar upp tygeln för att samla hästen i skritten utan att det finns lösgjordhet eller riktig bjudning. Hästen tappar i regel takten och ser nästan oren ut när ryttaren, förmodligen omedvetet , hindrar hästen från att komma genom kroppen och få ut steget som den borde kunna få. Den ser styv, kantig och ovillig ut. I trav och galopp är det sen samma typ av arbete. Bara fokus på samling.
Jag blir alltid lite paff, det är ändå på msvnivå. Men åren går och det är alltid samma framridning. Men visst, resultaten blir ju därefter. :/

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 780
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30