Uppvärmning för laddad häst

Miedo

Trådstartare
Jag ska tävla för sista gången i år på min ridskola nu på lördag, LB:1 på Ninya.

Senast jag red henne var nästan tre veckor sedan. I vanliga fall är hon mer eller mindre arbetsnarkoman med ordentlig egen framåtbjudning. På vintrarna brukar hon alltid bli piggare/hetare samt tendera till att bocka. Och det senaste jag hört från bästa vännen om Ninya är "blivit mer och mer springig och bockig". På det så blir Ninya väldigt laddad när hon förstår att det är tävling... ;)

Hur värmer man upp en väldigt laddad häst? Är det helt enkelt en himla massa övergångar eller?
Man vet tyvärr sällan i förväg hur hon reagerar på olika övningar, för hon varierar väldigt mycket i humör - men jag vet i alla fall att skritt-galopp övergångar är dödsdömt när hon är så pigg.

Sv: Uppvärmning för laddad häst

Rent generellt kan man ju säga att man ska lugna en laddad häst, och ladda en lugn. "Laddad" på fel sätt innebär spänningar man inte vill ha, man vill ju ha energi men avspändhet. Så mitt tips är att skritta på lång tygel länge, länge tills hon slappnar av. Att hålla på med en massa övningar med en redan laddad häst brukar bara ladda ännu mer.
Framridningen ska vara en uppvärmning inför en uppgift man redan tränat på, inte en träning i sig. Så gör bara sådant som du och hästen kan lätt och strunta i det som skapar stress.

Det ser man ofta på framridningar. En häst som har t ex svårt med byten höger till vänster, rider ryttaren 50-11 sådana byten som inte lyckas. Det enda ryttaren lyckas med är att skapa spänning och negativ känsla för både häst och ryttare och när de kommer in för sitt program är det bara nerver och en stel ryttare.

Jag är helt med dig där. MEN Ninya brukar vara hyfsat laddad även i vanliga fall, och då brukar det oftast vara bäst att värma upp med galopp och sedan jobba med övergångar - då blir hon först väldigt framåt men efter ett tag släpper det och energin går till att jobba i rätt form istället för att bara vänta på att få galoppera ;)

Rider man jag inte riktigt ordentligt på framridningen så att hon är pigg OCH lyssnar (och dit tror jag inte att jag kommer genom att rida "lugnande") - så tror jag att jag kommer råka ut för någon typ av explosion när det kommer till galoppen i själva dressyrprogrammet.

En miljon övergångar. Samt att hålla hästen sysselsatt, så den koncentrerar sig på dig. Volter, serpentiner, 8-volter osv. Börja redan i skritten, skritt-halt-skritt. Så att du får en häst som väntar på dig men som samtidigt ska ta skänkel framåt och inte bara springa!

Det gäller att utnyttja energin.

Glöm inte pust pauser! Ibland är det bättre att rida dessa på lite halvlång tygel med kontakt än att släppa helt. Det beror lite på hästen.

Lycka till!

En miljon övergångar. Samt att hålla hästen sysselsatt, så den koncentrerar sig på dig. Volter, serpentiner, 8-volter osv. Börja redan i skritten, skritt-halt-skritt. Så att du får en häst som väntar på dig men som samtidigt ska ta skänkel framåt och inte bara springa!

Det gäller att utnyttja energin.

Glöm inte pust pauser! Ibland är det bättre att rida dessa på lite halvlång tygel med kontakt än att släppa helt. Det beror lite på hästen.

Lycka till!

Det är nästan exakt så jag brukar försöka rida i vanliga fall, kanske bara gäller att jobba ännu hårdare på det nu helt enkelt. För ja, energin är underbar när den används på rätt sätt :love:

Pauser är jag dålig på, eftersom vi tappar nästan allt när vi skrittar en stund på långa tyglar, och måste börja om nästan helt då. Känns som att pauser på halvlång tygel absolut kan vara ett bra alternativ istället :)

Min hingst var nog det mest laddade jag någonsin suttit på inne på en tävlingsbana. Löste det genom att rida honom ett pass på morgonen innan tävling, för att sedan värma honom som vanligt på tävlingsplatsen.

...Och ja, jag gick upp tidigt - en gång satt jag på honom klockan 05.30 hemma i ridhuset och då var jag rätt trött haha. Men det var en vinnande kombo och red jag honom inte hemma innan vi åkte till tävlingsplatsen fanns det inte en chans i världen att jag skulle orka hålla honom på banan.

Hade nog hjälpt en hel del på henne med, men eftersom hon inte är min egen så kan jag ju inte göra vad jag vill med henne...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka