Uppvärmning av sadelkammare

B

babyfoal

Hej!

Jo, som rubriken lyder, undrar jag hur ni värmer upp er sadelkammare på bästa och billigaste sätt?

Sv: Uppvärmning av sadelkammare

Jag tror att vi har ett el-element i vår sadelkammare hemma. Det är iaf ett sånt man ej får hänga saker på.
Om det är billigast vet jag inte, men lädret verkar må bra där iaf.

kl

konvektor element från ÖB, den ställer man in så att det håller viss temp, och sen slår den av / på av sig självt. Man håller inte det alltför uppvärmt heller då lädret inte ska vara varmt men lagom, så fukten drivs bort. :)

jag har ett vanligt el-element inhandlat på en vanlig byggvaruhandel för ca 1500:- funkar kanon!

Delvis KL

I min mammas stall har vi vanligt elelement (sådant som inte får övertäckas). Håller nu på och bygger vårt eget stall, min man och jag, och jag funderar på det där med uppvärmningen. Någon skrev ju att den i af använde IP 44 (utomhus godkänt) men i övrigt ska det ju vara IP 65 i stallar för att det ska vara tåligt för damm också. Ni som har vanliga element, ni är inte rädda för brandrisken? Jag fundera på om det går att hitta något med IP 65 som inte kostar en förmögenhet...

Jag har inte så dammigt i min sadelkammare och i och med att fläkten går hela tiden samlas inget på den heller.

Delvis KL

I min mammas stall har vi vanligt elelement (sådant som inte får övertäckas). Håller nu på och bygger vårt eget stall, min man och jag, och jag funderar på det där med uppvärmningen. Någon skrev ju att den i af använde IP 44 (utomhus godkänt) men i övrigt ska det ju vara IP 65 i stallar för att det ska vara tåligt för damm också. Ni som har vanliga element, ni är inte rädda för brandrisken? Jag fundera på om det går att hitta något med IP 65 som inte kostar en förmögenhet...
Vi har ett sånt som är godkänt för våtrum (vet inte ip-nummer) Godkändes av försäkringsbolaget i alla fall. Sedan är sadelkammaren hyfsat isolerad så det går inte åt så mycket energi. Inte så att det märks särskilt på elräkningen i alla fall.

Om det är bäst och billigast vet jag inte, men jag har ett oljefyllt elelement i sadelkammaren. Det står på ganska låg värme så det håller 10-12 grader därinne. Det funkar bra.

Litar inte helt på att det är ok för att det är instalerat av fackmän. Det är inte alltid de har full koll på vad som krävs för ett stall, utan räknar det kort och gott som "utomhus". Vilket i så fall ger en för låg IP klass.

jag har ett vanligt element. ett sånt som står på golvet, med thermostat och olika temperaturlägen, även fläkt. använder dock aldrig fläkten. sätter på det när utetemp är 0 eller mindre eller om jag behöver torka något. det drar inte så mkt el, hade ett oljefyllt innan och det drog mkt mer el samt att det värmde betydligt mindre. dessutom har jag hört att dom plötsligt kan explodera. :crazy:

brand är jag alltid rädd för men stallet är helt nytt och all el installerad av duktig elektriker. är inte mer dammigt/smutsigt in sadelkammaren än hallen så...

har en byggfläkt också men tycker den är jättedålig, låter mkt, värmer dåligt och drar massa el!

I vår sadelkammare har vi en kamrörsradiator, godkänd för djurstallar.

I vår sadelkammare har vi en kamrörsradiator, godkänd för djurstallar.

Jag ska försöka få tag i en sådan :D
Tusen tack för tipset!

Och tack alla andra för att ni har berättat hur ni har det :)
HÅller på att renovera och gjuta om mitt gamla stall, och ville få tips om uppvärmningen i sadelkammaren :bump:

Hur ser de ut? Och vet du vad de kostar?

3603078.jpg

de kostar ganska mycket, 2500-3000:-

Med en elektrisk radiator godkänd för våtrum och dammig miljö.
Den tål både damm och att bli övertäckt utan att det blir brandrisk.

Men det är då rakt inte billigt.
Billigt kan det nog bara bli om man drar in vattenburen värme från en centralpanna.
Det har jag sett i ett stall för länge sedan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
764
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar