Uppvärmning av sadelkammare

Sv: Uppvärmning av sadelkammare

kl

konvektor element från ÖB, den ställer man in så att det håller viss temp, och sen slår den av / på av sig självt. Man håller inte det alltför uppvärmt heller då lädret inte ska vara varmt men lagom, så fukten drivs bort. :)

Konvektorelement är oftast inte alls säkra så sådana skall man undvika. Särskilt billiga varienter med plasthölje. Det som händer om fläkten stannar i en sådan radiator är att värmeelementet blir överhettad. Har man då sådan otur så att överhettningsskyddet inte fungerar så börjar radiatorn att brinna.

Enligt vår besiktningsman från Länsförsäkringar så godtar de inte sådana radiatorer.

Konvektorelement är oftast inte alls säkra så sådana skall man undvika. Särskilt billiga varienter med plasthölje. Det som händer om fläkten stannar i en sådan radiator är att värmeelementet blir överhettad. Har man då sådan otur så att överhettningsskyddet inte fungerar så börjar radiatorn att brinna.

Enligt vår besiktningsman från Länsförsäkringar så godtar de inte sådana radiatorer.

En fråga, vi har inget element alls, vad händer med sadlarna då?

hade ett oljefyllt innan och det drog mkt mer el samt att det värmde betydligt mindre. dessutom har jag hört att dom plötsligt kan explodera. :crazy:

Man ska se till att ha ett element med elektronisk termostat. De drar mycket mindre el än de med bimetalltermostat.

Vad är godkänt för uppvärmning i stall resp stadelkammare? Hur vet man vad man ska köpa och inte? Hade man obegränsat med pengar vore ju allt enkelt, men om man vill hålla sig lite på det mer ekonomisa planet?

vad betyder det? mitt hade en sån vanlig grej som man skruvade på. som det är på typ alla element, som slår sig av när det är tillräckligt varmt.

Vad är godkänt för uppvärmning i stall resp stadelkammare? Hur vet man vad man ska köpa och inte? Hade man obegränsat med pengar vore ju allt enkelt, men om man vill hålla sig lite på det mer ekonomisa planet?
Vad som är tillåtet framgår av Lantbrukets Brandskyddskommités pärm, flik 5. Den finns att hämta på nätet och är de regler som försäkringsbolagen själva varit med om att ta fram.

vad betyder det? mitt hade en sån vanlig grej som man skruvade på. som det är på typ alla element, som slår sig av när det är tillräckligt varmt.

Den "grejen" du menar är termostaten och det kan vara en elektronisk eller en bimetalltermostat. De ser likadana ut på utsidan, men fungerar inte likadant. Den elektroniska känner av mindre temperaturförändringar och blir därmed mycket mera ekonomisk. Vilken typ av termostat elementet har får man kolla upp vid köpet. Det gör stor skillnad.

Vår sadelkammare som bara är förvaring för läder är ca 2.5*2.5 m där har vi en frostvakt som uppvärmning. Det räcker bra och inget möglar. Det håller ca 10+ på vintern.

Bra förslag på uppvärmning har du redan fått flera stycken, men för att det ska bli "billigt" se då till att sadelkammaren är ordentligt isolerad i golv, tak och väggar. Många glömmer det och det blir billigt i längden att se till att ingen värme läcker ut på fel sätt :idea:.

En bra ventlilation är också att rekomendera så att luften varken blir för torr eller för fuktig, då räcker det med att hålla ca 10 grader för att allt läder ska må bra.

Lycka till!

aha, var kanske en den sämre sortens termostat på min då. för elräkningen sjönk när jag bytte element.

Sånt har jag också i min sadelkammare men jag har kopplat ur det och kör med byggfläkten istället. Den drar mindre ström och luften blir bättre när jag hänger blöta täcken därinne.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
764
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel