Uppvärmning av benet innan ridnin...vad rekomanderar ni?

J

Jacky

Hejsan,

Vår ponny har blivit lite stel i ett av bakbenen. Hon är inte halt. Stelheten försvinner efter ca 10 minters uppvärmning (rida i skritt). Har kollat noga och tillsammans med duktig tränare (som har haft hästar i hela sitt liv) att det inte var någon hälta och det var det inte. Nu sa han att vi kunde smörja benet innan ponnyn ska rida. Glömde vad han sa vi kunde använda :(

Någon som har ett bra förslag i just muskelvärmningssyfte? Ska också börja massera henne innan ridning kanske det hjälper också. Har haft en massör hemma som har visat hur man kan massera innan ridningen.

Har fler av er en häst som är lite stel just nu när det är kallt ute? Hon har nämligen alldrig haft detta innan och det kom när det blev kallt ute. Så jag förmodar att det hänger ihop med kylan. Men man blir lite tveksam eftersom igår när min dotter och ponnyn hade lektion på ridskolan sa instruktören att hon tyckte att ponnyn ska ha skor bak. Hon tycker/tror att hästen går bättre då... men hon har ju aldrig haft skor bak och har gått fint fint innan. :confused:
Tycker det låter konstigt att hon skulle behöva skor bak nu helt plötsligt, hovisen anser att hon inte behöver det och ponnyn har alltid klarat sig utan (i snart 12 år). Men som sagt...man blir lite tveksam.
Ponnyn i frågan är ett russ och går på lösdrift samt har en box där hon kan gå in om hon vill...men hon föredrar att vara ute ;)

Tacksam för lite tips om vad jag kan köpa och använda till henne. :bow:

Hälsningar Jacky

Sv: Uppvärmning av benet innan ridnin...vad rekomanderar ni?

Jag har ett gammalt sto 21 år, mkt pigg och fräch. Men hon blir lite stel på vntern när det blir kallare. Jag håller henne varm, speciellt under ridning med ett gosigt och vindtätt ländtäcke. Sen får man lägga mer tid på uppvärming. Hon får skritta längre och jogga igång så hon bli riktigt riktigt varm innan hon börjar jobba. :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 009
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka