uppträning?

cusan

Trådstartare
Nu är min oerhört väl tömkörda häst :smirk: satt för vagn :bump: :bump: Det gick helt smärtfritt och han tycker det är jätteskoj, och beter sig som en gammal timmerhäst som gjort det hela livet! vi har bara skrittat hittills....för jag är så osäker på hur fort man kan gå fram ......hur ofta och länge skall jag köra ? Vill helst inte att han skall får träningsvärk och dåliga minnen såhär i början...han är dock tre nästa år och välväxt och fin, mycket muskler men flåset är det nog inget vidare med......hur gör ni med era färskingar?

Sv: uppträning?

Oj vad kul, jag är i ungefär samma fas som du med min åring. Tömkört som sjutton så han ska vara lyhörd för och förstå bettet. Gjorde ett pass i paddocken idag och kryssade mellan konor, över bommar och låga krysshinder, travade gjorde halt mm. Han är helt otrolig och beter sig inte alls som den bebis han borde vara - han är väldigt lyhörd och bråkar bara ytterst lite ibland. Men jag ska tömköra ett par veckor till hade jag tänkt. Jag har bestämt mig för att tömköra 30 gånger och jag är bara på nummer 13 fast vi började i augusti tror jag :D (fast vi har ju tränat andra saker utan sele och tömmar också). Vi har även kört mörkerkörning med reflexer och pannlampa på vägen - bra träning för snart blir det ju mörkt kl 3 på eftermiddagarna.

När jag sätter för vagn kommer jag nog att börja med lugna halvtimmesturer med mest skritt i början för att han ska vänja sig lite men i min lille killes fall så tror jag att kroppen orkar hundra gånger mer än huvudet - jag tränar bara korta stunder och försöker vara lyhörd för när han börjar bli gnällig och bråkig = trött i huvudet. Mina hästar går på lösdrift i kuperad terräng så jag har svårt att tänka mig att en tur med vagnen skulle ge så mycket träningsvärk i kroppen.

åhh vad ni är duktiga! min är född -03 :o :o ....köpte honom i våras ohanterad.....vi är ute och promenerar på kvällarna också, så pannlampe tipset var ju bra...har haft en häst som inte gillade lampor så jag har liksom lagt det hyllan....denna skall jag vänja med pannlampa! kör du en halvtimme om dagen? vem är han/hon efter?

Jag har satt Spida för vagn. Hon "kunde" tömkörningen och kändes mogen. Det var liksom ingen idé att hålla på längre i just denna fas. Ville inte säga "10 gånger till". Tömkörningen återkommer vi till senare i vinter, då som komplement till vagnsträningen, när hon börjat gå hårdare träning och behöver mer gymnastisering för att inte bli så oliksidig eller stel.

Nu är vi uppe i 35 minuters turer (utan medhjälpare) efter vägen. Hon är jätte duktig (som dom flesta oförstörda unghästarna) och gillar verkligen att få komma ut.
Jag skrittar mest men lägger in en eller ett par intervaller med långsam trav som blir lite längre för varje pass.

Jag har inte satt för vagn ännu utan lägger in mer och mer grejer i tömkörningen än så länge. Tycker inte det finns någon anledning att jäkta. Idag var vi ute på längre tömkörningspromenad än tidigare (ca 1h) passerade en massa gårdar, hästhagar mm. Och jag kan säga att jag är glad att vi inte hade vagn efter idag eftersom han blev orolig över en grannes hund som springer runt i deras trädgård och tok-skäller. Så de närmaste dagarna ska vi dit och öva igen, dvs tömköra fram och tillbaka medan hunden skäller. Jag tror man har igen ett bra grundarbete i längden och jag är alldeles för oerfaren när det gäller körning för att kunna avgöra att "nu räcker det". Därför har jag bestämt mig för att tömköra 30 gånger minst. Han är efter Svall Ivar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka