Uppträning efter konvalecens!

S

sax

Vad har ni för erfarenheter?

Min har stått som konvalecent i 8 veckor efter en ocd operation v. bakknä.
Egentligen var det 2 veckor i box, sedan 6 veckor i boxhage (3*3m). Men eftersom jag inte litar på hans "hålla sig på 3*3 kvadratmeter med busiga kompisar i nästa hage" beteende så har han fått stå inne hela tiden, Givetvis med sällskap från en annan konvalecent på boxvila.

Jag har gått med honom 10-30 minuter varje dag, förutom ett par dagar då det varit alltför stimmigt runt omkring.
Han har hållt sig hyffsat på mattan men minst 3 utfall per skritt tillfälle har han gett sig på :cool:
Av säkerhets skäl har jag inte lämnat gårdsplan utan det har varit massor av fram och tillbaka på samma väg.

Nu har jag återbesök nästa vecka, eller rättare sagt, jag har tjatat mig till återbesök hemma på gården pga att jag ej ska ge lugnande innan transport pga att det kan påverka böjprovs resultatet. Inget lugnande= omöjlig att lasta, köra, lasta ur efter nära 9 veckor inomhus :(
Jag vill bara ha klartecken för att släppa honom i något större hage, sen åker jag gärna in honom på kliniken för ordentlig kontroll om så skulle behövas.

Men som sagt, vad har ni för erfarenheter av uppträning efter en sådan här operation??

Tacksam för synpunkter, tips och svar!

MVH
sax

Hur gammal är hästen och vad har han gjort innan op??

Den generella uppträningen ligger ju på en travare som stått i 8 veckor( skritt)är ju att börja jogga med 5 minuters ökning i veckan..sen beror det ju på skadan och det är omöjligt att ge råd om just din häst...du får säkert ordinationer av din vet vid återbesöket..

Hej!

Jo jag kommer att få ett tränings schema, men jag var nyfiken på hur andra gått tillväga. Ordinationen kan ju skillja en hel del beroende på vilken veterinär man frågar :confused:

Min är 5,5 år...Han har inte hunnit med så mycket tidigare pga av diverse skador. Inga allvarliga, utan små åkommor som suttit käppar i hjulet så att säga. Stakningsskada, ringorm, förkylning, småsår osv.

Tills för ett tag sedan då vi upptäckte lösa benbitar i knät bak egentligen med hjälp av en annan skada han fixat till sig i hagen. helt ren på böjprov och volt, men röntkade för säkerhets skull (tack och lov)
Han har varit bråkig i vänster galoppen, men inget överdrivet....men men...

Jag ska ta det vääääldigt försiktigt för att inte riskera något...
Är alltså allmänt nyfiken på andras erfarenheter. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 220
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar