Uppträning av unghäst inom travet

evis

Trådstartare
Lagt in liknande inlägg på galopp-sidan.

Är inte intresserad av just trav eller travträning egentligen, jag ägnar mej ju snarare åt dressyr och ridning rent allmänt. Dock är jag mycket intresserad av hur man inom trav-världen tränar igång unghästar?

Detta skiljer sej ju kraftigt åt mellan de hästar som ska gå löp (ja, både trav och galopp) och hästar som ska ridas, av gammal tradition möjligt. Jag är inte så säker på att ridhäst-varianten ÄR så förbaskat bra egentligen, inte såsom den praktiseras i de flesta stall, och vill gärna (inför framtida unghäst-träning) hämta lite russin från andra tränings-kunniga.

Så, tänkte nu höra hur NI gör och hur man rent allmänt BRUKAR göra inom travet.
Hur tränas unghästarna igång? (då menar jag hästar 1-3 år ungefär) Vid vilken ålder och HUR? Hur jobbas de innan inkörning och travträning, hur körs de in och hur snabbt tränas de igång med vad? Skritt/trav/galopp - intervaller, konditionsträning osv - när, hur och var? Hur har man hästhållningen i övrigt, med foder, utevistelse (hur mycket och i vilken sorts hagar, med andra hästar?)?
Hur ser man på inridning, dressyrskolning och hoppning tex? Klättring samt annan "alternativ" träning?
När det gäller ev växtvärk/växt-perioder, hur tolkas detta och hur påverkar detta träningen? Ungefär hur kan en vecka för en 1-åring, 2-åring samt 3-åring se ut träningsmässigt?

Förstår att det är OTROLIGT olika från tränare till tränare, men hur gör NI och hur känner ni till att andra gör? Vad tycker ni fungerar bäst?

Frågorna gäller väl egentligen inte enbart unghästar utan även äldre hästar som sätts i travträning.

Hoppas nu ni orkar svara!

Sv: Uppträning av unghäst inom travet

Oj, det var mycket du ville veta....

Men ungefär så här kan man väl generellt säga.

Innan inkörning så är hästarna förstås hanterade (vanligen och lämpligvis), vana att borstas, stå uppbundna, verkas, lyta hovar osv, sen följer en tids tömkörning, hästen är väl klar när den tar styrning ordentligt, går att starta och stanna och är avslappnad i sitt arbete. Sen är det bara att sätta dom i vagn. Förslagsvis med hjälp av duktiga medhjälpare under hela inkörningen.

Hästarna körs vanligen in på sommaren hösten som ettåringar, vid den här tidpunkten så brukar väl de flesta vara i vagn. Sen körs dom väl lite försiktigt, till att börja med ett par gånger i veckan (buden är olika, men gemensamt är att kraven inte är speciellt höga), under vintern som går så ökas träningen på sakta men säkert, så på någon månad kan hästarna jogga en mil eller något liknande. Under den här uppträningsperioden så ökas även antalet träningsvändor ut, till kanske 3-4 ggr/vecka för de flesta. Alltså konditionsträning. Många lägger väldigt tidigt in fartlekar. Hästarna får lära sig att växla tempo och vara uppmärksam på den som kör. Framåt våren som tvååring, februari-april kanske, beroende på hur tidigt hästen satts i träning, så börjar man lägga in lite mer regelrätt tempoträning, då har hästen hunnit bygga en väldigt bra grundkondition. Till att börja med så är det väl inte så ofta, en gång i veckan kanske, mer sällan i början. Här kan man även lägga in lite banträning. Framåt sommaren så är de flesta mogna att öka fartträningen till två gånger i veckan. Då ska man väl säga att mellan fartträningen så är det förstås konditionspass. Fartträning behöver absolut inte heller innebära att man kör allt vad tygen håller. Skillnader under den här tiden kan ligga i hur hästarna växer. Vissa kanske växer kraftigt och får för sin egen skull bara lufsa omkring, underhålla konditionen till växtperioden är över. Under hösten sen så ökas kraven för de flesta. Inte så mycket i mängd kanske, men farterna höjs, hästarna är i princip fulltränade vad gäller kondition. De allra flesta är relativt rutinerade att köra vid den här tiden, uppför sig som en gammal häst. Nu kanske dom gjort premielopp och kvallopp i tävlingsmiljö också. Nu ska man bara bygga vidare på den här grunden. Sen är det varierande hur tidiga hästarna är, en del kan tävla redan som tvååringar, andra som treåringar, och en del får vänta till dom är äldre, men då är ju grundträningen redan gjord, så då tränar man bara på tills farterna släpper i kroppen.

Inridning, om hästen är fulltränad, så är det sällan/aldrig några problem att bara hoppa upp på hästen och börja rida, någon gång på senvintern. Mycket få som får ont i kroppen osv. Men givetvis ska det väl vara en viss uppträningsperiod även på ridningen, men i och med att hästen redan förhoppningsvis är väldigt bra musklad, så går den perioden ganska fort.

Mat är i de flesta stall väl tilltagen, man vill nästan ha lite överhull på många hästar, det är mycket dom ska orka träna upp. Utevistelsen är viktigt, speciellt för unghästarna. En del kan bli flyttade till banan som tvååringar, för att vänja sig vid miljön, men då är det oftast en kortare period. Tyvärr har ju inte alla tillgång till jättebra hagar, men där jag varit så ska alla hästar ut varje dag. Kan dom inte gå i hage, så ska de köras/ridas eller tom ledas i grimskaft, skritta i skogen eller något liknande. Hemma finns stora hagar och hästarna är ute varje dag hela dagarna. De flesta amatörer (där de flesta travare finns) har väl mycket hagvistelse, i helt vanliga hagar, kuperade osv. Sällskap, beror väl på hästen, hingstarna går ju vanligen själv. Annars går dom mycket två och två, sällskap, men ändå lugn och ro. Men det finns olika varianter på det med, ettåringarna går ju ofta alla i flock, könsvis. Hur man har det med hagar och sånt, beror ju givetvis på hur stor rörelsen är. Har man bara ett par hästar är ju situationen en annan.

Ja det var väl väldigt generaliserat och grovt. Men ett försök i alla fall....

Jag kan ta lite generellt om den absolut första tiden... Ialla fall de större stuterier ser till att få på fölungarna grimmar tidigt och ledas, men sen brukar de få gå i stora flockar, ston med föl under hela sommaren och leva hästliv. På hösten tas de in och skiljs de av från mammorna och slussas ut på lösdrift, de lär sig stå uppbunda för att få mat, där jag jobbade lärde vi dem även att vi kröp under halsen på dem för att göra det så smidigt som möjligt... :) Sen går de på lösdrift till våren då de släps ut på sommarbete.
En del delar ston hingstar redan till lösdriften en del till våren men det är säkrar att dela redan till lösdriften.

En del passar även på att köra in dem före betet och sen släpper ut dem, medans andra väntar till slutet av sommaren med att börja köra in. Men de flesta brukar hålla på att de ska ha en tid på bete och få leva flockliv.

Sen sätter jobbet igång med att bli körda, det har anhe beskrivit väldigt bra!

Ang foder så får de ofta kraftfoder redan från avskiljningen och man har noga uppsikt så att de inte tappar i hull. Det är ganska så kraftigt fodrade om man jämnför med många ridhästar mkt beroende på att de faktiskt arbetar i en ungålder. Det gäller att vara uppmärksam på tillväxtperioder då de kan behöva vila ett tag. Annars är risken att man kör på dem skador.

Mkt utevistelese anser jag är viktigt för alla åldrar i så stora hagar som möjligt, gärna i små sammansvetsade grupper. Vi hade bla en valack som gick ihop med sina kullbröder tills de var fyra år, och då var två av dem hingstar... Visserligen lekte de ganska så tufft men de hade roligt. Sen blev hingstarna lite för tuffa mot valackerna så de fick gå i egna hagar, men de hade ialla fall kamrater till fya års ålder vilket inte är så vanligt för hingstar.

Mycket av skillnaderna att se på hästen är att man ofta räknar en tre åring som vuxen bland travfolk, de har ofta startat och lärt sig att "föra" sig i en tävlingsmiljö. Men som sagt är man uppmärksam på ev tillväxtperioder. Hur de yttrar sig kan skilja från häst till häst. Vårat treårs sto märkte man på att hon låg ofta i boxen när hon växte och då var det bara att ta det lite lugnare eller låta henne vila en vecka eller två. De tappar ingenting i kondition på en två veckor så det är ingen större fara.
Långt och svamligt, jag tror att det finns andra som kan skriva bättre!

:smirk: jaa det r en hel vetenskap det där, men jag tror att de flesta inom travet gör likadant. Dvs tömkörning tills man är säker på att hästen fattar de olika momenten, att den inte blir rädd av tömmar mot benen osv och det är olika på individer, en del lär sig på 2-3 ggr andra får man tröska med 20-30 ggr. Inkörningsperioden låter jag dom mest bara skritta lätt, lite trav läggs in undan för undan. Vanligtvis är inkörningsperioden på vårkanten de fyller 1, efter inkörning släpps mina ungdomar på sommarlov för att smälta kunskapen. En kort repetitionskurs när de kommer tillbaka och när jag tycker att hästen känns säker o bekväm i vagnen och med mig börjar den så viktiga grundträningen. Det blir långa o många muskelbyggnadspass i joggingtempo varvat med mycket skritt- och nu pratar jag en period på mellan 3-6 mån. Skrittjobben är mycket viktiga för ryggmuskulaturen och jag blir smått vansinnig när jag får sitta bakom djur som aldrig lärt sig skritta, hur kan man lära sig springa om man inte kan gå först? :confused:
Jag jobbar mycket med att mina hästar ska köras med lätt hand - de ska vara lika fina i munnen som vilken dressyrhäst som helst, jag ställer dom åt höger o vänster under körning och vill ha dom på bettet hela tiden. Att köra en travare utan mun är ingen barnlek kan jag lova! Har heller inga konstiga bett eller grejer på, måste man börja balansera en unghäst med detta är man helt fel ute.
När hästen börjar närma sig höstkanten (1,5 år) har den alltså varit tränad i drygt 1 år och är för det mesta färdig för premie o kval. Efter det är det dags att skärpa träningspassen för nu börjar allvaret för det mesta..

De andra har beskrivit början rätt bra, det enda jag vil lägga till ang. det är att vi brukar ha unghästarna i lösdrift så länge det bara går, hingstarna tills det blir för mkt slagsmål och stona tills de blir pissmärriga.
Efter att de kan jogga milen ungefär så går de intervaler , oftast i sand, 4-6 st a 800 meter i så snabbt tempo att de kan trava rent och med puls mellan 60-80, sen ökas det sucesivt.
ett veckoshema kan se ut
mån, jogga
tis, intervaller
ons hage
tros, jogga,
fredag intrevaller,
lördag hage
Söndag boxvila

Succesivt byts joggingen bort så att hästen mån, ons och fredag går intervaller.

Ca var 14 dag går de heat, dvs 2000 meter gånger 2 eller 3 i ett tempo de precis orkar med med en puls på runt 100 men gärna lite lägre.

När de börjar starta så kan en vecka bestå av hage och skritt mest och var 5:te dag ungefär ett intrevalljobb.

Hårdare än så här behöver man inte träna för att nå resultat. Felet på de flesta travare är att de är övertränade.
Förr i tiden så körde man ofta både 3000 och 4000 metersjobb vilket är totalt borta idag , totalt onödigt och stor skaderisk, nu kör man interavller istället.

Vissa rids i galopp istället för snabbjobb.

Skötseln varierar, smörja hovar, linda ben, blistra, massera, kyla ben, dusha är vardagliga saker för en travare.

Intervaller med en puls på 60-80 ????

heat med puls på runt 100 ????

När/hur mäter du pulsen. Menar inte att ifrågasätta dina metoder utan är mer nyfiken på din pulstagning eftersom jag själv tränar med hjälp av pulsmätare.

Mina grundjobb/motionsjobb ligger på en puls på ca 170 och intervallträning på 200. Mellan intervallerna ska pulsen ner till 100 .

Jag tycker grundjobbet är otroligt viktigt när hästen är ung just för att förhindra skador (när musklerna är trötta ökar skaderisken) och intervallerna behöver inte vara längre än 400 m till att börja med. (obs personlig åsikt.....ingen vetenskap ;) )

Tar pulsen efter exakt 12 minuter. De flesta äger ingen pulsmätare så när jag skriver eller berättar för folk så säger jag alltid den pulsen man kan mäta ut efter jobbet.

Om jag däremot kör med pulsmätare så ska mina intervaller aldrig gå över 200 under jobbet.
Kör oxå korta 400 meters intervaller, men då kör jag så fort som det bara går och alltid så att pulsen överstiger 200 . Byter då ut ett heatjobb mot ett sånt här. Kör 4 st då bara.

Då är jag med i matchen igen :idea: :D

Mina 400m-intervaller låg på 210 i puls vid uppträningen efter det att traven stämde i högre fart. Passade just den hästen, men jag kan tänka mig att lite heta hästar kan bli odrägliga om de går mycket korta snabba intervaller ;)

800 m intervallerna ligger på puls 200........lär vara skonsam träning har jag hört.

Tyvärr drabbades min häst av Erlichias lagom när uppträning, premie och kval var klart :cry: . Nu får man ta nya tag igen efter 8 månaders konvalecens........känns tröstlöst att vara tränare ibland :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama