Upptrampad tåkappa = hovböld?

Puppan

Trådstartare
Jahaja, den slitna skon lossnade, hamnade snett under hästens hov och så trampade han upp tåkappan så att den trycktes in i den vita randen i hoven.
Hästen ömmade när jag hämtade honom i hagen, men efter att jag tagit av skon tycktes han lättad och rörde sig bättre.

Vad kan jag vänta mig nu?
Blir det hovböld av detta? Hålvägg?
Kan jag göra något så att man slipper ifrån trista efterverkningar? Hovlagaren kommer ut i övermorgon.

Sv: Upptrampad tåkappa = hovböld?

Min unghäst gjorde exakt samma sak för typ 10 dagar sen. Såvitt man idag kan bedömma så inga 'efterverkningar' av det. Ingen hovböld som gett sig till känna än, ingen värme i hoven eller hälta eller liknande. Hon har dock (pga hovslagarsemester) gått barfota sen dess.

Jag gjorde rent, och hade i väteperoxid i hålet och sen thrush buster första dagarna dock, sen har jag bara låtit det vara. Hovis tyckte jaga gerat helt rätt och tyckte inte jag behöver göra mer än att avvakta heller.

Men det kan ju fortfarande dölja sig t ex en hovböld eller liknande som ger sig till känna senare, men som sagt än verkar det som hon kom undan med blotta förskräckelsen. (JAG i princip räknade iskallt med minst en rejäl hovböld..)

Min kuse gjorde likadant och 14 dagar senare fick han en hovböld med 39 graders feber så det blev penicillin.
Jag gjorde oxå rent och satte dit en tuss bomull men det hjälpt inte fast å andra sidan så var det sssåååå lerigt och skitigt i hagarna då så han hade vell fått in ngt innan jag upptäckte det.
Lycka till i allafall!!

Säkrast att öppna rensa o desinficera direkt om tåkappan gått in ordentligt, annars är risken för hovböld stor om tåkappan gått in djupt.
PL

Tack för svaren!
Ska kika hur det ser ut idag + desinficera ännu mera.
Man kan ju hoppas att man slipper ifrån en eländig hovböld.

Min häst har gjort samma sak i natt, på en bakhov. Hovsagaren kommer i eftermiddag så nu står han inne. Får inte loss skon så den sitter kvar, han ömmade en del också när jag försökte få loss den så jag lät den va.

Nu är frågan, finns det något jag kan göra innan hovslagaren kommer. Det enda decinfektionsmedlet jag har e jodopax. Ska jag tvätta rent hoven nu eller vänta till hovslagaren kommit?

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 096
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar