Uppsvälld fetaförpackning

sky_fly

Trådstartare
Har haft en fetaost i kylskåpet under en tid som bara växt och växt.
Just i skrivande stund så gör jag en sallad till morgondagen och tänkte kasta ner lite feta i den - dock lite osäkert i och med utseendet på förpackningen.

Öppnar och luktar - inget märkvärdigt. Smakar - en hint utav sötma men inget speciellt. Dock har jag inte haft detta märke förut så jag vet ju inte riktigt hur den ska smaka..

Var in och googlade och fick fram detta; "Ibland kan det dock hända att du hittar din Fetaostförpackning alldeles rund och "uppsvälld" i kylskåpet. Anledningen till detta kan vara att din ost någon gång under kedjan från lager till butik till kylskåp förvarats för varmt. Detta startar en jäsprocess i förpackningen som gör osten sur och oaptitlig." - Zeta.nu

Jag kände inte av någon surhet och hade jag inte sett förpackningen så skulle jag tryckt i mig hela. Men frågan är ju OM den är dålig? Det kan väl inte vara så himla bra att äta sur/jäst fetaost?
 
Sv: Uppsvälld fetaförpackning

Jag hade inte ätit den.
Men så äter jag inget som legat i kylen någon längre stund oavsett utgångsdatum. Får bara äckelkänslor av det så kan inte med det.
Man brukar väl säga att ser den normal ut och smakar som vanligt så är det bara att köra på.
 
Sv: Uppsvälld fetaförpackning

Fetaost som har stått for länge luktar jäst och smakar inte gott. Så om det inte luktar eller smakar annorlunda hade jag nog ätit den andå.
 
Sv: Uppsvälld fetaförpackning

Den har inte passerat Bäst före datumet, är ca en månad kvar så därför blev jag skeptisk när förpackningen var som den var.

Jag är himla nojjig på vissa saker medan andra struntar jag fullt i när jag öppnade/den gick ut. Grädde kastar jag gärna ofta men mjölk kan jag lätt dricka upp till en vecka efter. Skumt det där.

Hur som, jag tog en lite större bit och mumsade i mig nu ikväll. Får se hur om jag reagerar något under natten annars så kör jag på osten till salladen imorgon. :)
 
Sv: Uppsvälld fetaförpackning

Fast å andra sidan.. den HAR ju uppenbarligen jäst. Förpackningen var som en ballong så någon annan förklaring finns ju inte.
Den luktar inte direkt jäst men det kanske det inte alltid gör?

Är det skadligt att äta jäst ost?
 
Sv: Uppsvälld fetaförpackning

Jag tycker att just fetaost brukar lukta väldigt illa om den är gammal. Jäst vet jag dock inte.. :o Jag skulle antagligen inte ätit pga att jag bara skulle tänka på att den ev är äcklig :p
 
Sv: Uppsvälld fetaförpackning

Jag är alldeles för bra på att glömma bort saker i kylen och äter ofta saker som datumet gått ut på. Luktar och smakar och var det gott och jag vill ha mer så tolkar jag det som att den var ok. Smakar jag och tycker att det är ok, men plötsligt tappar suget på vad det nu var, så tar jag det som att den kanske inte var så bra ändå :p
 
Sv: Uppsvälld fetaförpackning

En fetaost som är dålig kan du inte ta miste på ^^ Så luktar / smakar den normalt så är det lugnt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp