Uppstallningskontrakt?

RIA

Trådstartare
vet inte om jag lägger tråden rätt...

jag ska flytta hästen nu nästa helg och stallägaren sa att jag får själv välja om jag vill ha kontrakt eller inte.

självklart kommer jag vilja ha kontrakt, då ser man svart på vitt vad som ingår i hyran.

men nu är det så att stallägaren har gått ut med en eventuell prishöjning, hur gör man då? den nuvarande stallhyran kommer ju stå i kontraktet. kan stallägaren då höja stallhyran?

jag vill bara ha klart för mig vad som gäller och vad som är till min fördel/nackdel.

hyran kommer ändras så att den som vill ha täckesservice får lägga till en slant för det/slippa fodra/betala för det hästen äter m.m.
men inte säkert det går igenom då jag redan märkt att flera i det nya stallet reagerat negativt på att betala vad hästen äter för.
jag förstår dom, det står ju redan i de som har kontrakt att det är fri tillgång, då får stallägaren helt enkelt börja med en kallhyreavgift istället och alla köper in sitt egna foder. vilket stallet går förlust på då dom använder sitt egna hösilage som då blir stående.

men i alla fall, kan stallägaren gå ut med en höjning (om det inte finns en punkt om det redan i kontraktet) om priset redan är satt i kontraktet?

vill inte verka snål för det är jag inte, men vill gärna veta hur det ligger till med sånt här!

Sv: Uppstallningskontrakt?

alltså jag tror det måste stå i kontraktet att "med reservation för ändringar" eller nått för står det bara rakt upp och ner att en viss summa är priset så borde det inte gå att ändra...:confused: så tycker jag iaf.. sen om det är rätt???

om det inte står nått om ändringar så är det väl kontrakts brott eller vad det heter!!

mvh en lite osäker chanell_86:D

Som stallägare ska man reservera sig för prishöjningar annars blir det lite problem. Har själv varit mycket tydlig på den punkten. Vi odlar allt grovfoder själva så det "rullar på" men spånkostnaden ändras ju fort från leverantör så där känns det extra viktigt att ha ryggen fri.

Kicki :)

Egentligen ska kontraktet omförhandlas vid prisjustering. Det innebär att den rätta metoden är att 1) säga upp alla kontrakten 2) erbjuda nytt kontrakt med nya priset då uppsägningstiden gått ut.

Det innebär att om man inte vill acceptera prishöjningen är det bara att söka sig annat boende till hästen.

Enklaste (och vanligast tror jag) är att man har ett stallmöte där den nya prissättningen meddelas och diskuteras. Sedan fortsätter allt som vanligt, d v s med det nya priset. De som inte vill acceptera detta har uppsägningstiden på sig att flytta.

stallägaren ska ha stallmöte men då endast med 2 personer från varje stall (finns 2 separata stall som sköter sig själva), då får egentligen inte alla säga sin mening. om inte alla pratar med dom 2 först.

men i det stora hela-har inte stallägaren skrivit in någon punkt om eventuella prisändringar i kontraktet från början så kan hon inte höja hyran?

jag är ju inte inne i stallet än och vet inte vad alla betalar för. jag vet bara att jag har fri tillgång till halm och hösilage. men tydligen ville många ha in täckesbyte på sina hästar. då kan jag förstå att det blir en höjning för enbart de hästarna. sedan så fick jag reda på att den som är villig att arbeta mer i stallet-alltså sköta vissa fodringar och täckesbyten får billigare hyra. å det tycker jag är bra eftersom dom sköter stallägarens åtaganden.

sedan så hörde jag något om fullservice-alltså att man bara tar hand om sin häst och mockar å fixar mat åt den. det tycker jag också är bra i å med att jag är mammaledig så vill jag inte ägna massa tid åt stallsysslor då dagar jag har barnvakt. då betalar jag hellre lite mer i hyra och vet att jag inte behöver bry mig om tex. lunchfodringar i hagen mitt på dagen. ibland är det ju svårt att komma iväg bara sådär med barn. det tar minst 1 timma att komma ut till bilen ibland :crazy:

men jag ska ringa stallägaren senare idag och höra mig för lite.

tack för alla svar!

Förmodligen så står det en uppsägningstid i kontraktet. Så om stallägaren vill höja hyran så säger denne bara upp inackorderingarna och erbjuder ett nytt kontrakt med den nya hyran. Passar inte det så har man då uppsägningstiden på sig att hitta ny stallplats.

okej, tack för all info. nu vet jag hur jag ska agera om/när hyreshöjningen blir. jag vill ju gärna stå kvar men blir det en orimligt hög hyra så finns det ju andra stall...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar