Uppsittningsplats

Sachaya

Trådstartare
Var med om en ridolycka i november i år, har innan dess aldrig varit ifrån ridningen sedan jag började rida för nitton år sedan. Abstinensen börjar nu bli olidlig men då jag är alldeles för svag och osmidigt efter olyckan så kan jag inte komma upp eller av hästarna. Och läkaren tvivlar på att jag ska kunna rida normalt överhuvudtaget igen. Men! Jag har börjat fundera på om jag skulle kunna bygga någon lite högre uppsittningsplats eller liknande som jag kan gå upp på, ställa hästen bredvid och bara lägga över benet, sedan även sitta av på den. Någon som har något liknande? Har för mig att jag tidigare sett något liknande vid vissa ridskolor?
Är det någon av er som varit med om något som ni sedan fått kämpa er igenom för att kunna rida igen? :)
 
Hej!
Att bygga en uppsittningspall som passar dig och den häst du ska rida är nog inte så svårt. I stallet jag rider har vi en relativt enkel men stabil pall för att komma upp på hästarna. Jag klarar själv inte av att sitta upp från marken, har för svagt vänsterben och höft. Kanske kan du/någon bygga nåt liknande och med ledstång(?) om du behöver. Jag klarar att hoppa av hästen dock och använder inte pallen för avsittning.

Hittade denna på buke, den liknar den vi har:
imag0602_144277255.jpg


Lycka till!
 
Innan jag opererade höfterna, så red jag sista tiden i grannens paddock. Utanför hade de ett sånt där trädgårdsbord med bord o en bänk på var sida... Jag klättrade upp på bänken och sen upp på bordet där kunde jag i det närmaste bara lägga över benet och rida iväg och även använda för avsittning.

Efteroperation började jag använda "herr bekväm" från IKEA och första tiden fick jag ha trätrall under innan jag stärkte upp mig tillräckligt så det räckte med herr bekväm.

Om man har något företag i närheten som får hem utrustning och varor på Europapall, som de till slut tröttnar på att skicka tillbaka, så kan man tigga eller köpa billigt och trava ovanpå varann till lämplig höjd.​
 
Det finns ju sådana här uppsittningspallar i plast i olika varianter som både är stabila och flyttbara.

 
@Speedway jag tycker den ser lite för smal ut? Speciellt det översta steget, landar man lite fel där så gör det nog ont..

Brett och rejält skulle jag tipsa om. När man hoppar av hästen så ser man ju oftast inte var fötterna landar.
Nått sånt här, kanske lite större, kan väl inte vara så svårt att bygga?

pallen_1.jpg
 
Tänk trapp till ett hus, men med djupare steg. Lätt att bygga om man gillar snickring, och med många trappsteg kan alla i stallet hitta en bra nivå att kliva på från.

Jag har precis lyckats pallträna min häst (eller kanske snarare mig själv) och då med en flyttbar pall. Min pall är egentligen ett gammalt kaninhus i plywood, ca 40-50 cm hög. Jag har långa ben så det räcker bra, bara att svinga över benet och sätta sig (barbacka). Går bra att kliva av på också.
 
Hej!

Jag har inte varit med om en olycka, men har problem med höft och rygg (utöver att jag dessutom är rätt klumpig :p). Jag brukar sitta upp från ett av träborden vi har i stallet- alldeles lagom höjd och tokstabila. Flyttbara pallar ger mig ångest då min pålla ibland får för sig att svänga rumpan mot pallen och var på väg att fastna en gång (och när hon fastnar i lösa saker med bakbenen får hon PANIK).

Annars har jag jobbat lite med handikappade barn- då har vi haft höga ställningar där hästen gått in i en "fålla" och de kunnat antingen slänga benet över ryggen eller faktiskt blivit lyfta med sele. Turridningsställe med shire har jag också testat- då behöver man höööög pall.
Naturligtvis funkar dessa lösningar även vid avsittning- de är såpass stora och breda att man inte ens behöver tänka på var man sätter fötterna :-)

Så är bara uppsittningen problemet så är det inte bara lätt löst- det är egentligen redan löst av andra :-)

Lycka till!

/Lavinia
 
Var med om en ridolycka i november i år, har innan dess aldrig varit ifrån ridningen sedan jag började rida för nitton år sedan. Abstinensen börjar nu bli olidlig men då jag är alldeles för svag och osmidigt efter olyckan så kan jag inte komma upp eller av hästarna. Och läkaren tvivlar på att jag ska kunna rida normalt överhuvudtaget igen. Men! Jag har börjat fundera på om jag skulle kunna bygga någon lite högre uppsittningsplats eller liknande som jag kan gå upp på, ställa hästen bredvid och bara lägga över benet, sedan även sitta av på den. Någon som har något liknande? Har för mig att jag tidigare sett något liknande vid vissa ridskolor?
Är det någon av er som varit med om något som ni sedan fått kämpa er igenom för att kunna rida igen? :)

jag eller ja, min far o jag byggde denhär. själva lådan "färdig", vet ej vad det varit.. och bara förstärkt ,med brädor ovanpå. sen trappen är från lekparkstillverkare ;-). tanken var ramp på andra sidan men kom aldrig så långt. men denna har iaf många gånger/dagligen hjälpt mig upp till och från hästryggen.
I3321415W595H507V20140626T063522Z.jpeg
 
Räcker det med en halvhög pall eller är det något liknande detta du tänker på?


Rampen_ute_vid_stallet.jpg

Nästan en sådan här har vi på min ridskola där jag stod med min häst. Det är en rullstolsramp till vänster som inte riktigt syns på denna bild. Vår har också en fast pall, men lite lägre, på hö sida. Den gör att hästen ramas in och inte kan svänga ut rumpan. Också bra som vanlig uppsittningspall (men då med hästen på utsidan, om ni förstår). Vissa hästar tycker det är lite konstigt i början men inte svårt att vänja dem vid.

Själv använde jag handikapprampen vid barbackaridning (är 156 cm och hästen var 163, så det behövdes). Bara att lägga benet över ryggen :) .
 
Vi har byggt en altan utanför stallet med ett hörn för uppsittning som inte kräver några akrobatiska konster för att ta sig upp.
 
Min häst hade lite sadeltvång när han var nyinriden,och det hjälpte både han och mig att ha en så pass hög pall att det bara var att lägga över benet,jag kunde komma ner stabilt och snabbt IFALL han drog iväg ,och för han vart det knappt några rörelser i sadeln under uppsittningen,så tack vare den pallen så funkar det i dag utan det minsta problemet! :)

Det enda negativa är väll att jag tappat snitsen för vanlig uppsittning,vilket jag märkte tydligt ute i skogen när jag fick lov att hoppa av för att vi skulle kunna ta oss under ett träd som vält rakt över stigen,det fanns liksom ingen möjlighet att både jag och han skulle få plats under. Tack och lov så hade jag med mig sällskap,så hon fick glatt hoppa av sin häst och slänga upp mig! Grejen var att hon var gravid,mer än halvvägs,och löste det hur smidigt som helst. Snacka om att jag kände mig som Agda 85! :o

// Fibusen,smidig som ett kylskåp!
 
Vi har en uppsittningspall byggd av en standard lastpall på fötter med trappa på gavlarna, så den hamnar i nivå strax under stigbygeln på en cobsize häst. Den verkar funka toppen för uppsittning av allt från barn, nybörjare o stela gamla hästkärringar :) och i och med att den är så bred, lång och stabil funkar den också för avsittningar.
 
Tips är att inte ha något för smalt eller ostabilt om du bygger en egen variant, det är guld värt när man ska av hästen igen.
Har reumatism som i skoven gör att jag inte kommer upp utan pall. Och jag kommer absolut inte av :-/ jag kommer inte upp på pallen heller för den delen, utan trappsteg.. Jag kan heller inte bli uppslängd då det gör för ont.
Emellan skoven är jag som normal igen men när jag har ont gör det ONT.

Förra gången masade jag mej iväg på dressyrtävling och haltade fram i snigelfart till fots, tog mej knappt in i hästtransporten, utan fick lyfta in första benet och sen dra mej in i armarna (dom iofs och värker) De andra fick sadla och fixa så jag bara kunde hoppa upp. De fick släpa på pallen så jag kunde sitta av efter ritten... Herregud vad folk tittade, vad dom måste undrat! :angel::D


Men något brett och stabilt rekommenderas för avsittningen. Särskilt om hästen inte vill stå still eller är lärd att flytta småsteg för att man ska hitta rätt på pallen. En avfallning är ju inte liksom lämpligt. Typ låda eller ramp är bra tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 959
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 823
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 028
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp