För mig är det nog en fråga om teknik, tror jag. Jag har blivit något av en expert på att sätta upp mitt eget hår i något lågt och löst, med belastningen jämnt fördelad över hårbotten. Jag känner direkt av att det börjar spänna om det drar för mycket någonstans.
Ser att flera föredrar fasta snoddar och "hårda" uppsättningar. Så olika det kan vara! Det fungerar inte alls för mig, jag tror att det blir för tungt, på något sätt. Och så just att ha håret spänt, ger direkt både ont i hårbotten och huvudvärk för mig. Jag har en typ av snoddar som jag upplever fungerar väldigt bra för mig, men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dem. Bred, vävd, mjuk resår, väldigt stretchiga och håller håret väl på plats.
Jag är också väldigt känslig för hår i nacken när det är varmt. Har jag en låg knut brukar jag se till att den liksom "lyfts ut" från nacken, oerhört svårt att förklara i text märker jag! En annan favorit, som jag brukar ha när det är väldigt varmt, är någon slags variant på det här:
Jag brukar "stoppa igenom" håret ett helt varv först, och sedan fästa upp och det i själva uppsättningen. Har man kortare/tunnare hår fäster man det direkt på första "varvet". Jag brukar försöka att ha håret något högre upp än den här bilden visar. Det här är min absoluta favorit sett till avlastning av hårbotten! Fråga mig inte hur det går till, men det känns nästan som att vikten av håret "försvinner, på något sätt.