Uppsatt hår utan smärta i hårbotten?

Skalpmassage! När jag får ont i hårbottnen brukar också skalpen liksom "sitta fast" på huvudet och oftast hänger det ihop med att jag är stressad eller har sovit dåligt. Men om jag masserar några gånger om dagen så släppet också känslan av öm hårbotten efter några dagar.

Det låter skönt nog att testa, oavsett om det hjälper eller ej 😁

(Skalpmassage brukar definitivt behövs efter en påfrestande uppsättning, så nog skapar det spänning alla gånger, kanske är smart att förebygga!)
 
Jag ser också till att trycket fördelas jämnt över "alla hårstrån". Jag har ofta håret uppsatt. Även då jag sover. Om jag har en bra, fast hårsnodd som sitter stadig får jag inte alls ont. Men blir draget snett kan det börja göra ont. Lösa snoddar är värre för mig. Det är väl ändå något kilo hår som kan ge mkt drag om det blir på för få strån.
 
Jag får sällan ont i hårbotten oavsett hur högt tofsen sitter. Men om det är för hårt så kan det börja göra ont. Så lagom hårt är bäst. Två varv aldrig tre. Om inte tofsen är väldigt uttänjd kan tre funka men oftast inte.
 
En låg/lös fläta funkar bra för mig, men annars verkar det som att lösa uppsättningar ofta gör att det drar snett och gör mer ont 🤔 Åtminstone när det gäller höga uppsättningar, jag försöker oftast lyfta upp håret för att svalka nacken… kan hända låga/lösa går bättre.

För mig är det nog en fråga om teknik, tror jag. Jag har blivit något av en expert på att sätta upp mitt eget hår i något lågt och löst, med belastningen jämnt fördelad över hårbotten. Jag känner direkt av att det börjar spänna om det drar för mycket någonstans.

Ser att flera föredrar fasta snoddar och "hårda" uppsättningar. Så olika det kan vara! Det fungerar inte alls för mig, jag tror att det blir för tungt, på något sätt. Och så just att ha håret spänt, ger direkt både ont i hårbotten och huvudvärk för mig. Jag har en typ av snoddar som jag upplever fungerar väldigt bra för mig, men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dem. Bred, vävd, mjuk resår, väldigt stretchiga och håller håret väl på plats.

Jag är också väldigt känslig för hår i nacken när det är varmt. Har jag en låg knut brukar jag se till att den liksom "lyfts ut" från nacken, oerhört svårt att förklara i text märker jag! En annan favorit, som jag brukar ha när det är väldigt varmt, är någon slags variant på det här:

cfb60e8d7ac816628325aedc68bb6f9c.jpg


Jag brukar "stoppa igenom" håret ett helt varv först, och sedan fästa upp och det i själva uppsättningen. Har man kortare/tunnare hår fäster man det direkt på första "varvet". Jag brukar försöka att ha håret något högre upp än den här bilden visar. Det här är min absoluta favorit sett till avlastning av hårbotten! Fråga mig inte hur det går till, men det känns nästan som att vikten av håret "försvinner, på något sätt.
 
Ett tips för att få nacken fri med fläta är att vika upp den och fästa som en avlång "knut" med hårklämmor. Jag brukar sätta ett par små i vardera kanten. Eftersom man flätar den neråt från början tycker jag man slipper draget, men man få ändå bort den från att hänga.
 
För mig är det nog en fråga om teknik, tror jag. Jag har blivit något av en expert på att sätta upp mitt eget hår i något lågt och löst, med belastningen jämnt fördelad över hårbotten. Jag känner direkt av att det börjar spänna om det drar för mycket någonstans.

Ser att flera föredrar fasta snoddar och "hårda" uppsättningar. Så olika det kan vara! Det fungerar inte alls för mig, jag tror att det blir för tungt, på något sätt. Och så just att ha håret spänt, ger direkt både ont i hårbotten och huvudvärk för mig. Jag har en typ av snoddar som jag upplever fungerar väldigt bra för mig, men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dem. Bred, vävd, mjuk resår, väldigt stretchiga och håller håret väl på plats.

Jag är också väldigt känslig för hår i nacken när det är varmt. Har jag en låg knut brukar jag se till att den liksom "lyfts ut" från nacken, oerhört svårt att förklara i text märker jag! En annan favorit, som jag brukar ha när det är väldigt varmt, är någon slags variant på det här:

cfb60e8d7ac816628325aedc68bb6f9c.jpg


Jag brukar "stoppa igenom" håret ett helt varv först, och sedan fästa upp och det i själva uppsättningen. Har man kortare/tunnare hår fäster man det direkt på första "varvet". Jag brukar försöka att ha håret något högre upp än den här bilden visar. Det här är min absoluta favorit sett till avlastning av hårbotten! Fråga mig inte hur det går till, men det känns nästan som att vikten av håret "försvinner, på något sätt.

Jag har gjort en variant av den. I steg 2 har jag delat håret i två delar och flätat innan jag har vikt upp och stoppat in håret som i bild 3. Då har det hållit bättre för mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 779
Senast: elfi
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 217
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp