Uppsägningstid och kontrakt...

A

Ardnas

Hej! Skulle vilja höra lite åsikter från er...
När jag flyttade in i mitt nuvarande stall så skrev vi aldrig på något kontrakt (dumt har jag lärt mig nu, men iaf...), utan de sa vad som ingick i hyran; helinackordering med foder, och lite vilka regler som gällde i det här stallet. Däremot så nämnde de aldrig något om någon uppsägningstid. Nu är det så att jag har fått ta bort en av mina två hästar, pga sjukdom. Jag sa till en månad innan jag tog bort honom, då jag hade bestämt mig en månad innan. Eftersom de aldrig sagt något om en uppsägningstid, så antog jag att det var en månad som gällde, då det är det vanliga om det övht är någon, iaf härikring. Nu kommer de i efterhand och säger att det är tre månader som gäller, så jag måste alltså fortsätta betala. Vem har rätt? Jag har aldrig vare sig hört talas om någon uppsägningstid, eller gått med på någon, så det finns alltså varken skriftligt eller muntligt avtal. Vad är det då som gäller? I mina ögon borde det egentligen inte vara någon alls, då inget avtalats, men jag tycker ändå att det hör till vanligt hyfs att man säger till en månad i förväg, som jag också gjort.
Det som komplicerar det hela ytterligare är att de säger att de sagt detta om tre månaders uppsägningstid, men både jag och min kompis (som flyttade in samtidigt) kan svära på att vi aldrig hört det tidigare. Så det blir lite ord mot ord...

Sv: Uppsägningstid och kontrakt...

*puttar*
Någon som har någon åsikt?

Om ni inte har gjort upp något om uppsägningstid, så tycker jag att en månad borde väl vara ok för båda parter?
De kan ju KNAPPAST komma i efterhand och klämma i med 3 månader om det ej blev berstämt så innan!
Sen kan man ju kanske vara lite ödmjuk när det gäller en häst man tvingats ta bort... :confused:
Trots allt har ju du sagt till i tid tycker jag, i och med att det inte var något bestämt.
En månad tycker jag är ok. Då har ju värden en chans att skaffa en ny hyresgäst.
3 månader var i mesta laget pga omständigheterna.

Senast ändrad av en moderator:

Har du inte skrivit kontrakt så är det illa för dom andra oxå, du behöver inte gå med på uppsägningstid då detta är ngt som ska skrivas under på kontrakt å dessutom har ni inte avtalat muntligt om det heller.

Jag sa upp en inackordering. Var dum nog att jag inte skrev kontrakt innan. Hon fick 2 månader på sig att flytta.

Annars brukar jag ha som regel att om jag som stallägare säger upp så gäller 2 månader. Om inacken säger upp boxen, så räcker det med 1 månad.
Men alla tycker olika och det blir ju väldigt olyckligt för dig att komma i konflikt med stallägaren om du dessutom ska stå kvar med din andra häst.
Finns det ingen möjlighet att komma överens ?
Eller om det finns kölista så någon annan kan flytta in, eller hyra ut boxen i andra hand?

Hoppas det går att lösa för dig utan för mycket tjafs.
:)

Jag har läst någonstans att det är 3 månaders uppsägningstid.
Även om man inte har skrivit kontrakt!!!

På lägenheter brukar det vara 3 månader men det får varje hyresvärd bestämma som de vill.
Endel har 1 månad, vissa skriver kontrakt 6 månader i taget men har man inte skrivit kontrakt eller avtalat om uppsägningstid så kan man ju bara försöka hota till det i såfall, så man var dum nog att inte skriva kontrakt.Jag skulle inte gått med på 3 månader om inget kontrakt var skrivet.

Jag ahde mina hästar inhyrda i ett stall för några år sedan men var tvungna att snabb flytta då sambon fått arbete i en annan stad, hade inte skrivit kontrakt å jag erbjöd stallägaren att betala en månad till som uppsägningstid för att vara snäll men hon tyckte inte alls det var nödvändigt :)

chrysler skrev:
På lägenheter brukar det vara 3 månader men det får varje hyresvärd bestämma som de vill.
Endel har 1 månad, vissa skriver kontrakt 6 månader i taget men har man inte skrivit kontrakt eller avtalat om uppsägningstid så kan man ju bara försöka hota till det i såfall, så man var dum nog att inte skriva kontrakt.Jag skulle inte gått med på 3 månader om inget kontrakt var skrivet.

Jaså, sen när får hyresvärdarna bestämma själva när det gäller lägenheter? Hyreslagen gäller väl fortfarande? Om den gör det (vilket jag håller för relativt sannolikt, men helt säker kan man ju inte vara) så gäller följande:

3 § Hyresavtal gäller för obestämd tid, om inte annat följer av andra stycket. Hyresavtal som gäller för obestämd tid skall sägas upp för att upphöra att gälla.
Hyresavtal kan även ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, skall dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla.
Ett hyresavtal, som är ingånget för bestämd tid, anses förlängt på obestämd tid.
1. om avtalet saknar bestämmelser om verkan av utebliven uppsägning och inte sägs upp till hyrestidens utgång trots att uppsägning skall ske, eller
2. om hyresgästen, trots att avtalet upphört att gälla utan uppsägning, fortsatt att använda lägenheten en månad efter hyrestidens utgång utan att hyresvärden anmodat honom att flytta.

4§ Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.

Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast
1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,
3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,
4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,
5. nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal.

Så där står det i lagen. Det kan ju vara fel, men jag håller det för troligt att det inte är så att hyresvärden kan bestämma själv. Speciellt eftersom det kapitlet är indispositivt "Förbehåll som strider mot en bestämmelse i detta kapitel är utan verkan mot hyresgästen eller den som har rätt att träda i hans ställe, om ej annat anges."

Ardnas: Bevisfråga skulle jag säga i detta specifika fall. Men vill du vara kvar så kanske det är dumt att bråka. Kanske ska erbjuda stallägaren kallhyran så förlorar dom inget? Det går att förhandla om allt.

Sorry, skulle inte vara med i samma mening, jag menade att hyreslägenheter är 3 månader men att hyresvärdar för stall bestämmer sånt själv.
Enligt min erfarenhet är det vanligare att ha en mån uppsägningstid på stall men sånt regleras i kontrakt, har man inte skrivit kontrakt så har man inte skrivit på uppsägningstid heller :smirk:

Tack för svaren!
Det är väl lite samma sak jag känt själv, att har vi inte avtalat så gäller ingenting... Och om de säger att de sagt det innan vi flyttade in och jag kan svära på att dom inte gjort det, så vill jag nog att de bevisar det för mig. De säger att de kommer att förlora på det här, iom att de redan köpt in hösilage och därför vill ha betalt för tre månader... Men jag får se hur det går, de brukar i vanliga fall vara rätt ok att ha och göra med. Ännu en sak som jag tycker hör till sammanhanget också är att min stallplats till den hästen är en liten "bonus", eller vad man ska säga - när vi flyttade dit fanns egentligen inte platser lediga till bägge men eftersom jag ville ha mina ute så fixade de ett vindskydd och så fick jag bara en box till mina två (första halvåret hade jag ingen box, fick en senare). Eftersom jag hade panik (ingenstans att stå på senhösten pga "svikna" löften hos en annan) när vi flyttade dit så gick jag med på fullpris för bägge trots att jag bara fick en box, och mycket av skötseln som ingår inte utnyttjas. Så att få någon som hyr den platsen nu, utan box och betala fullinackorderingspris för att de ser till att det finns vatten och hösilage i hagen, är nog lite svårt...
Jag kommer troligtvis att flytta min andra häst snart (fått tag på ett stall betydligt närmare och betydligt billigare), men jag vill ändå inte börja bråka med dom. Dessutom känns det extra tungt att behöva göra något sådant nu, när jag redan har det ganska jobbigt...
Men de har sagt att vi skulle prata igenom det där snart, så jag får väl se vad de säger då.
Men vad tycker ni isf ska gälla för andra hästen, om jag ska flytta henne? Det borde ju gälla samma sak där, alltså ingen, fast jag kommer att betala för en månad i alla fall.

Snacka igenom detta snarast, så att du vet vad som gäller för den andra hästen. Du behöver kanske inte nämna att du ev flyttar just vid det tillfället? Eller hade du tänkt flytta innan 3 månader har gått?
Måste säga att du verkar ganska generös med betalningarna med tanke på att du betalat fullt pris för 2 hästar som bara fått en box! Synd att de inte kan vara det tillbaka...

Det snacket att dom redan har köpt in hö har jag oxå råkat ut
för o det är ju bara så dumt. Det höet som din häst inte äter får ju ngn annan, höet blir ju inte gammalt.
I mitt fall tyckte jag inte höet var bra o ville köpa in eget ensilage,
då fick jag inte avdrag på hyran för att höet redan var inköpt!
Jag flyttade då, o det förlorade dom mer på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 587
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 692
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 299
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 397
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar