Uppsägningstid när kontrakt ändras?

Empress

Trådstartare
Vårt nuvarande kontrakt löper med 2 mån. uppsägningstid.
Det står också att ändringar i kontraktet kan ske med 30 dagars varsel.
Detta kontrakt skrev vi på vid inflyttandet i stallet.

Nu, 2 månader efter, har stallägaren kommit med en ändring i kontraktet som innebär en STOR ökad kostnad per månad. (Höpriset höjs med nästan 100%) Stallägaren vidhåller dessutom att denne ej kommer att utföra fodrings-tjänsten (som fö. ingår i avtalet) såvida vi själva ser till att ordna med eget foder.
Detta "nya" avtal kommer att gälla från 1 januari 2004, och vi fick det i våra fack den 16:e november med besked om att skriva under och returnera.

Iom. de ändrade förutsättningarna är jag inte intresserad av att hyra boxplats hos denna inackorderingsvärd längre, utan vill flytta i samband med att de nya förutsättningarna börjar gälla, dvs. 1 januari.

Hur ligger det till med uppsägningstiden i det här fallet? Måste jag som kund i det här fallet "stå ut" med alla möjliga och omöjliga "nyck" från en inackorderingsvärd en extra månad innan jag kan flytta därifrån? Eller är det här ett omförhandlat kontrakt som jag inte skriver på, utan väljer att flytta när det "nya" kontraktet träder i kraft?
 
Jag är lite osäker på just det här, men ofta finns väl en klausul ( eller en avtalsrättslig princip? :confused: ) om att om förutsättningarna i avtalet ändras i sak, tex med att utfodringen inte längre ingår, så kan man häva avtalet i samband med att det nya börjar gälla, om den tidpunkten ligger närmare i tiden än uppsägningstiden från den dag du fick reda på ändringen. Lite förvirrat kanske, men iaf måste det finnas en gräns för hur mycket man kan ändra. Ändringar i kontraktet är för mig sådana saker som att hyran ändras, priser på varor eller tjänster ändras etc. Om det kombineras med ändrade förutsättningar är det ju ett nytt avtal.

Varför skulle ni skriva under förresten? :idea: Är det gamla avtalet uppsagt? Isf är det inget att fundera över. Då kan du kräva din box kvar till villkoren i avtalet tom den 16/1... :banana:
 
Nu är jag inte expert på området, men som jag ser det har din värd sagt upp kontraktet till den sista december och vill att ni innan dess ska teckna ett nytt kontrakt. Vägrar du så har ni inget gällande avtal och måste flytta. Jag tycker det är en märklig konstruktion att inte uppsägningstiden och tiden för att varsla om förändringar överensstämmer.

Om man
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 035
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 040
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 838
Ekonomi & Juridik Hej! Skall skriva kontrakt med inackordering och hade tagit fram ett via nätet som jag endast ändrade några punkter på som gäller...
Svar
9
· Visningar
1 237
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp