Sv: uppsägningstid foderhäst
Jag har haft två foderhästar, på den första skrev vi ingenting om det (jag var helt grön på området, jag och hästägaren kom bra överens och vi skrev in en ganska ordentligt tilltagen prövotid, så då tänkte jag typ "behåller jag hästen efter prövotiden så lär jag vilja ha den", med andra ord trodde jag inte att det skulle bli problem). Det blev problem. Ungefär en månad efter att prövotiden gick ut blev hästägaren arbetslös. H*n fick inget nytt jobb. H*n hade ett litet barn, nybyggt hus och ytterligare en häst som h*n hade kvar hemma. H*n sa flera gånger att h*n var så tacksam att h*n hade hunnit låna ut den andra hästen innan det här hände, eftersom det var dödsstöten för familjens ekonomi. Hästen var en problemhäst, det hade ägaren varit ärlig med från början, men det såg ju ut att gå bra först. När jag hade haft henne drygt tre månader skadade hon senan, och fick boxvila i nästan två månader. Därefter tog det ganska lång tid innan hon kom tillbaka i samma kondition som innan skadan, så det var först när jag hade haft henne i lite drygt ett och ett halvt år som problemen började visa sig på riktigt. Till slut avrådde kunnigt yrkesfolk från att rida på henne, hon visade ett närmast livsfarligt beteende, framför allt vid ridning, men oftast vid all hantering. Jag sa ifrån i december att jag inte ville ha henne kvar. Då vägrade ägaren ta emot henne (jag menar inte att hon skulle hämtat henne samma dag, men hon ville inte hämta förrän till hösten), till slut lyckades vi kompromissa oss fram till att hon tog henne i februari mot att jag betalade hennes hyra för mars-maj. Jag gick med på det bara för att bli av med hästen, annars hade vi kontakt med jurist som sa att hon inte hade något på fötterna för att inte hämta henne tidigare. Jag hade inte som hästägare velat ha kvar min häst hos någon som är rädd för den.
Med den foderhäst som kom sen hade vi två månaders uppsägningstid. Det fungerade bra. Jag tycker tidsintervallet 1-3 månader är rätt bra, beroende på vad hästägaren har för förutsättningar. Har hästägaren eget stall med tomma boxar skulle en månad funka, står hästägaren installad kan det behövas tre för att få en plats. Men efter den första historien vill jag aldrig mer skriva på ett kontrakt där såna saker inte står klart och tydligt.