Sv: Uppsägningstid av boxplats!
Ni har hamnat i ett område av juridiken som inte är alldeles enkelt. Jag ska försöka sammanfatta. Jag vill poängtera att jag inte har möjlighet att på det underlag jag fått del av ge er rådgivning om hur ni ska gå tillväga på mitt rådgivaransvar. Men jag kan lämna några allmänna synpunkter.
När man hyr ut boxplats till någon som sköter sina hästar själv - eller som endast får hjälp med en mindre del av hästens skötsel - så är det juridiskt fråga om lokalhyra enligt jordabalken. För att tolka avtalet tittar man på hur det har tillämpats, alltså hur det faktiskt har varit. Som jag ser den här situationen så är det en lokalhyra. Om hyresvärden påsåtr att det istället är fråga om ett tjänsteavtal så är det hyresvärden som måste visa att så är fallet. Det tror jag blir mycket svårt i det här fallet. Alltså, farbror torde vara lokalhyresäst.
En lokalhyresgäst har s.k. indirekt besittningsskydd. Det betyder i korthet att han inet kan sägas upp utan sakligt skäl. Ett sådant skäl kan vara att han allvarligt missköter sig. Det är dock högt ställda krav. Det krävs mycket allvarlig misskötsamhet för att han ska kunna sägas upp. Det är omöjligt för mig att avgöra om det han gjort utgör skäl för uppsägning. Alltså: Det krävs sakligt skäl för uppsägning, vilka skäl som är sakliga anges i lag och praxis.
Uppsägningstiden är nio månader i det här fallet.
Hyresgäst kan genom allvarlig misskötsamhet även förverka sin hyresrätt helt. Då kan han sägas upp utan uppsägningstid. Som regel krävs att hyresgästen så allvarligt missköter lokalen att den förstörs för att hyresrätten ska förverkas. Ett annat skälk för förverkande är dröjsmål med hyran mer än två dagar. Det finns fler saker som kan leda till att hyresrätten förverkas, men jag ser inte att de är aktuella här.
Man kan alltid bli av med en lokalhyresgäst om man verkligen vill, men det kan bli dyrt. Det är nämligen så att om man säger upp hyresgästen utan sakligt skäl så måste han i och för sig flytta (med beaktande av uppsägningstiden), men han har rätt till skadestånd med minst en årshyra. Om han kan visa att han har lidit ytterligare ekonomisk skada, har han rätt till full ersättning även om det blir mer än en årshyra.
Så. Den här typen av ärenden innebär mycket arbete för en jurist. Det är Hyresnämnden som prövar en uppsägning. Jag kan inte ge er rådet att säga upp honom, eftersom jag inte kan bedöma hur stor risken är för ett skadestånd.
Längre än så här kommer jag inte på nuvarande underlag.
Hoppas detta gav någon klarhet.
Glad Påsk!
/Annette