Jag har stått i ett stall med kontrakt, där var det tre månaders uppsägningstid med kallhyra (vi hade kallhyra juni, juli och augusti eftersom stallägaren inte kunde erbjuda sommarbete vid stallet), så det fanns redan ett kallhyra-pris så att säga. Jag hade tur när jag flyttade ut, då hade de en person i kö, så jag behövde inte betala något. Egentligen skulle vi skura ur boxen, men det var ett kallstall utan varmvatten och det var i januari, så det gick inte. Jag betalade lite extra på den sista hyran för att slippa det. Det var aldrig tal om att jag skulle ta pass i stallet under uppsägningstiden (kollektivstall), största anledningen till att jag flyttade var för att det blev kollektivstall medan jag stod där och det funkade inte med mitt liv i övrigt, så det hade jag garanterat försökt köpa mig fri ifrån om det varit aktuellt.
De stall jag stått i tidigare (utan kontrakt) har varit att man betalat för den månaden man var i stallet (flyttade man 12 september betalade man för september också). Det allra sista stallet jag stod i innan kollektivstallet skulle haft kontrakt, men jag fick aldrig något. Det blev ganska mycket strul på slutet med ägaren, jag betalade helt enkelt full hyra för uppsägningstiden som var på tre månader (som hen sa att det skulle vara enligt kontraktet jag aldrig fick) för att slippa tjafsa med personen.