Uppsägning av box - vad gäller här?

Sv: Uppsägning av box - vad gäller här?

Som jag har fattat det flyttar ni innan uppsägningstiden tar slut? Och därför vill stallägaren har betalt för resterande månader av uppsägningstiden?

Uppsägningstiden är en trygghet för stallägaren att inte stå inkomstlös i samband med en uppsägning på en stallplats, utan h*n ska få en chans att hitta en ny som kan flytta in. Om du flyttar innan uppsägningstiden är slut (och sagt att det är okej att någon annan flyttar in då du inte behöver boxen) och en ny flyttar in så har uppsägningstiden fyllt sin funktion och efter att den nya har flyttat in slipper du betala även om det finns månade kvar på din uppsägningstid. Stallägaren har ingen rätt att ta ut hyra från två personer gällande samma boxplats.

Fel.
Om dom inte har ett konstrakt där det är specifierat att det är just tex. box 11, eller box 2 eller whatever, alltså inte en specifik box, så har stallägaren all rätt att hyra ut den boxen hästen stått i.

Det enda stallägaren är skyldig är att se till att det finns en box (likvärdig) att använda om personen vill det (alltså den som kanske flyttat ut etc.)

Personen i fråga hyr alltså "en box i stallet", inte just den boxen. (om dom inte har ett kontrakt som sagt som det specifikt står en specifik box, då gäller det som du säger)

Visa gärna underlag för detta; att stallägaren inte har rätt att ta ut avgift under uppsägningstiden p g a tidigare avflytt.

Enda gången man kan slippa att betala under uppsägningstiden, är om man som tidigare skrivit hyrt en bestämd box och stallägaren hyr ut DEN boxen till en ny hyresgäst inte annars. Står man installad med kontrakt på boxplats så gäller för stallägaren att erbjuda en likvärdig box om man inte kommit överens om ett datum när den sista avgiften är betald från den inackorderades sida.

Annars fortlöper kontraktet med sina 3 månaders uppsägningstid, sedan hänger det också på hur uppsägningen regleras. Per kalendermånad vilket innebär att man säger upp sin plats den sista december te x, då gäller 3 månader för januari-mars och f rom 1:a april så är det klart.

Det finns också kontrakt som anger 3 månaders uppsägningstid men inte per kalendermånad, det innebär att säger man upp sin plats den 15/1 så är uppsägningen klar den 15/4.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 821
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Behöver hjälp med att tolka följande text: För ********* Ryttarförenings (ideell förening) förpliktelser avseende hyra av boxplatser av...
Svar
8
· Visningar
1 867
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 271
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?