uppsagd och gravid....

Sv: uppsagd och gravid....

måste också få kidnappa tråden här lite..

Pmm: du säger att om man har en SGI så blir den fryst när man blir arbetslös, gäller det endast om man redan är gravid när man blir arbetslös eller gäller det även om man skulle bli gravid efter 3 månader t.ex? vet du?

/N

jag måste bara fråga de är så att jag är i vecka 20, fick höra i dag att dom kanske ska kicka efter semestern vilket är i augusti och jag ska ha i oktober och om jag får havanskap (ellerva de nu hete igen). kan dom varsla mig om jag går hemma från mitten av augusti ungefär?

jag tror inte det. du blir uppsagd, men uppsägning börjar inte gälla förrän du kommer tillbaka till jobbet. jag kan dock ha fel....

men nu har ja en ny fråga.
uppsagd och gör sista dagen 28 augusti.
har tänkt att stämpla fram tills BF för att spara mammadagar. om jag inte fått tillbaka mitt jobb innan jag avslutar min föräldraledighet, får jag stämpling baserad på föräldrapenning eller lön då? jag hinner ju påbörja en stämplingperiod och tar ca 60 dagar av den innan jag tar ut föräldrapenning.
är jag berättiad till föräldrapenning ÖHT, eftersom jag bara finns för arbetslivets förfogande i drygt tre månader?
planen från början var att jag skulle gå hem och börja ta föräldrapenning 60 dagar innan BF, men tror det är smartare att spara mammadagarna och stämpla istället. tänker jag helt fel?

och hur mycket ger stämplingen idag? i rena pengar in på kontot? jag har rätt till högsta stämplingen.

Nattalee: Den fortsätter att vara fryst tills du får ett nytt jobb och en ny SGI, men jag kan tänka mig att den nollas om du blir utskriven från arbetsförmedlingen.
Gäller samma sak när du pluggar. Finns ju fler som jobbar ihop en SGI, pluggar flera år och blir gravida i slutet och går direkt från att plugga till att vara föräldraledig.

Pamme_Jaspin: Blir du uppsagd när du är tjänstledig (HP eller FP) börjar uppsägningstiden räknas när du börjar jobba igen.

Cilla: Stämplar du efter föräldraledigheten så beräknas ersättningen på lönen du hade innan. Jag fick skicka in aretsgivarintyg från 06,07 och 08 för min a-kassa skulle korrekt kunna beräkna min inkomst nu när jag blev arbetslös.

Du får bara a-kassa om du står till arbetsmaknadens förfogande. Vilket de kanske inte anser att du gör som höggravid? Kanske kan du söka havandeskapspenning?

Stämpling ger inte mkt pengar alls och hur mkt in på kontot beror ju på vart du bor och betalar i skatt. Högsta ersättningen är 80% av lönen men 680 kr och det får man i 200 dagar, sen sänks det till 70% men högst 680kr under 100 dagar och efter det 65% av lönen. Som förälder totalt 450 dagar.

Du får bara a-kassa om du står till arbetsmaknadens förfogande. Vilket de kanske inte anser att du gör som höggravid? Kanske kan du söka havandeskapspenning?

är inte berättigad till det, har kontorsjobb, lugnt och inte alls påfrestande.
om jag inte finns för arbetsmarknads förfogande bör jag ju vara sjukskriven och graviditet i sig är ju inte en anlednig att vara sjukskriven, så då borde jag få stämpla, eftersom jag är fullt frisk och kan jobba? och med dagens läge, vem kommer tvinga ut mig i nytt jobb?

jo, det där med 680 kr vet jag, men är det 100% av 680 eller 80% av 680 eller 80% av 98% av 680? och sen 27% sjatt på det som blir kvar?

680kr*27%skatt*20 dagar=9928 kr efter skatt/månad?
680kr*80%-27%skatt*20dagar= 7942,4 kr efter skatt/månad?
680kr*0,97*80%-27%skatt*20dagar=7704 kr efter skatt/månad?

kan det verkligen vara så lite?
är inte taket max 80% av 18600? eller vart har ja fått det ifrån?

å nu har jag läst på unionens hesida att man får som mest 10905 kr, om man inte har inkomstförsäkring, vilkt jag inte har.....

men om det stämmer, så innebär det att min a-kassa blir 80% av 18700, men vart kommer då dom 680 kr in i bilden? :confused:

Liknande trådar

C
  • Låst
Övr. Barn Jag har läst å läst å läst..;) Blir mer och mer övertygad om att min längtan till barn "redan nu" vid snart 21-års ålder är...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: Cizzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama