uppsagd och gravid....

Cilla

Trådstartare
jaha, så var det med den saken....

om 3 månader blir jag erbetslös, och har tänkt att gå hem med mammapenning 60 dagar innan beräknad förlossning, som är 23 november. jag hinner alltså avsluta min anställning innan jag går på mammaledighet...

nu undrar ja ju vad min mammapennig kommer att beräknas på? 2008 års inkomst? min nuvarande lön? stämplingen?

hur som helst så suger det. fan, trivs ju som fan på mitt jobb och vill verkligen inte sluta och tårarna bara sprutar på mig!!!!!!

Sv: uppsagd och gravid....

Du får gå ner i arbetstid 6 månader innan BF utan att mammapenningen störs. Så har du jobbat på det där jobbet såpass att du har SGI därifrån så är det på det mammapenningen grundas på.

löne på jobbet alltså... trots att jag blir uppsagd och hinner stämpla innan jag föder?

löne på jobbet alltså... trots att jag blir uppsagd och hinner stämpla innan jag föder?

Hade du haft kvar jobbet och börjat jobba 50% sista 6 månaderna hade det inte påverkat din SGI så det borde inte det göra nu heller - se till att inte få nåt glapp bara dvs skriv in dig på arbetsförmedligen dag 1.

A-kasseersättning är aldrig inkomstgrundande, utan period med arbetslöshet är s.k överhoppningsbar tid, så länge du skriver in dig som arbetssökande din första arbetslösa dag. Din SGI beräknas, om du tidigare haft en fast månadslön och uppfyller grundkravet på 280 dagar, på den lön du hade innan du blev arbetslös.

nej, måste på ultaljudet först, för att få intyget om graviditeten.

Du får gå ner i arbetstid 6 månader innan BF utan att mammapenningen störs. Så har du jobbat på det där jobbet såpass att du har SGI därifrån så är det på det mammapenningen grundas på.

Hade jag tur då? :o Jag var arbetslös i 7 månader innan Li föddes och fick ändå min FP beräknad på mitt tidigare arbete. Kanske inte värt att rota i. :angel:

Nej, det här med att gå ner i tid har ingenting med arbetslöshet att göra. Arbetslöshet (vid direkt inskrivning på ams) är överhoppningsbar tid och påverkar inte ens SGI. Gå ner i tid kan man göra tidigast 6 månader innan beräknat BF om man redan har en SGI och har kvar sitt arbete.

Hade jag tur då? :o Jag var arbetslös i 7 månader innan Li föddes och fick ändå min FP beräknad på mitt tidigare arbete. Kanske inte värt att rota i. :angel:

Har man redan en SGI så blir den fryst om man blir arbetslös. FK behållar dina uppgifter om inkomst, årsatbetstid och arbetsgivare tills du får ett nytt jobb och en SGI för nya jobbet.

De får väl inte säga upp dig?

Jag blev uppsagd när jag var föräldraledig, fick då skriva på ett papper att jag blivit informerad om det och min uppsägningstid började räknas från 1a dagen jag började jobba igen, oavsett om jag jobbade 10 eller 100%.

jag blir inte uppsagd pga att jag ska ha barn, utan pga arbetsbrist.
att jag råkar vara gravid är tyvärr inget skydd för mig i detta läge.
men jag har 9 månaders återanställningsskydd, vilket jag tror och hoppas kommer att bli aktuellt!!!

Tråkigt, blev varslad 1a gången 06, slutade sista januari och fick komma tillbaka 4 april ;)

har precis pratat med chefen och störer delen av ledninggruppen står bakom mig och ska ha mig tillbaka till min tjänst. känns :love:!!!!!!!!!

ligger nog en hel del politik bakom detta åxå, å efter samtal med några andra tjänstemän har jag fått en lite mer klar bild av hur det hela ligger till och det gör mig ännu mer säker på att jag får komma tillbaka.

men några papper är inte skrivna än, så än finns det hopp om att jag får ha kvar min anställning!!!:bump:

A-kasseersättning är aldrig inkomstgrundande, utan period med arbetslöshet är s.k överhoppningsbar tid, så länge du skriver in dig som arbetssökande din första arbetslösa dag. Din SGI beräknas, om du tidigare haft en fast månadslön och uppfyller grundkravet på 280 dagar, på den lön du hade innan du blev arbetslös.

Jag måste få kidnappa tråden och fråga ang detta.

Jag blev arbetslös december 2008. Gick arbetslös fram till slutet av februari 2009. Då fick jag ett deltidsjobb och stämplade upp resten. (gör detta fortfarande). Jag kommer få fast anställning på detta arbete innan sommaren, men fortfarande deltid (då får jag antagligen inte stämpla upp mer?).

Hur beräknas min ersättning? (har tiimlön, alltid haft)
BF slutet på oktober.

kapa på, bra fråga, alltid nyttit å lära sig hur man räknar!!!

Tack :D

Gratulerar också till att allt verkar ordna sig för dig! :idea:

Jag hade mer tur, jag var provanställd och berättade om min graviditet. En vecka senare erbjöd de mig fast anställning! :love:

Liknande trådar

C
  • Låst
Övr. Barn Jag har läst å läst å läst..;) Blir mer och mer övertygad om att min längtan till barn "redan nu" vid snart 21-års ålder är...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: Cizzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama