hmmm.
Jag uppfattade inte insändaren som omogen eller bitter.
Många har lagt märke till artikeln och de jag har pratat med, menar att det kan vara uppfriskande och upplysande för ASVH, att många ifrågasätter "systemet".
Dagsform, javisst, men borde inte de föl som fick skyhöga poäng i distrikten, ha gjort bättre ifrån sig på riks då?
Förra året var det en insändare som skrev att uppfödningsverksamheten skulle avslutas i ren protest. Mot alla avgifter och kvadratiskt tänkande, som man kan stöta på i hästvärlden.
Om inte den insändaren var bitter, så vet inte jag. Men den var bra, och hade ett ganska hög sanningshalt.
En reporter i Ridsport
skrev i andra nummer flera gånger, hur tragiskt det är att aveln har gått åt just det hållet. Så att vi "hobbyuppfödare i 35 årsåldern" (som uppfödargruppen kallades i artikeln), som avlar i liten skala, lägger av.
Reportern nämnde den artikeln flera gånger, direkt och indirekt. Eller så tyckte hon helt enkelt samma sak...
Så jag tror nog att denna insändaren kommer att göra ringar på vattnet på ett positivt sätt.
Jag har inte undertecknat, men hade inte känt mig omogen ifall jag hade gjort det.
Jag hade skrivit en egen insändare, om inte ljudet på min videokamera inte var hundra för dagen.
Svagt hörs domaren på en av årets bedömningar säga, flera gånger:
"Egentligen hör ju hoppeföl inte hemma på denna typen av bedömning." Med hoppeföl menades hästar e. typ Quite Easy mfl.
"Jag vet inte, men det är väl så här man visst vill att de skall se ut idag" (varpå han rosar den "gamla" typen häst, med korta skenor och framförallt den grövre typen, som han sade).
"Ojdå, ja jag har visst lagt mig på en helt annan skala, än min kollega" (det skilde ganska mycket i poäng på ston och hingstar).
Dessa uttalanden, tyckte jag var oerhört pinsamma...
Man bör inte uttala sig så...
Inte om man vill bli tagen som seriös.
Men det finns ju vissa, som jag hellre vill visa häst för än andra! Duktiga domare som gör ett mycket bra jobb.
Och de föl som de har bedömt, har visst hållit sig inom samma poäng, även vidare i Riks. Måhända de har haft sådan tur att de föl de dömde, inte har hamnat i tillväxt??
Vill inte visa för en "Ojdå-domare"!
Alla sätt att få igång en debatt är bra.
Det tror jag att ASVH tycker med. För fortsätter det som det gör nu, så lär antalet visade föl dala.
Och det tjänar ingen på!
Dementin tror jag inte så mycket på ur verkningssynpunkt.
Vad skall det stå?
"Jag är enig i det mesta som stod, men inte att jag riskerar att få mina uppfödningar lägre bedömda?"
"Eller, jag var egentligen inte med?"
Det blir ju ännu värre!
Jag har läst artikeln, men kommer inte ihåg ett enda namn.
Och det tror jag ingen annan kommer att gör heller.
Misstag kan ske, visst är det trist om någon har förbisetts.
Men det finns för det mesta en enkel förklaring.
Jag är för att fria än fälla.
Jag tycker att det är super att det finns någon som GÖR någonting!
bästa hälsningar!
hoppsann, som egentligen känner att jag borde ha hållit tyst, då jag inte har skrivit på insändaren själv...