Upprop! Ang insändare om fölmönstringar

Är det mig du menar? Jag är knappast ny i ämnet och det var inte jag som tyckte "ni" var oseriösa och omogna! Jag är en av de som skrivit under, men jag har inte fått rätt info om vad som skrivits innan det skickades in. Det tycker jag är dåigt och inget att uppmuntra! Resten av insändaren kan jag inte kommentera då jag inte läst den, eftersom jag vare sig fått en kopia innan den skickades in eller fått tag på senaste numret av Ridsport.

Eftersom Athena med säkerhet påstod att jag fått en kopia av det HON skrivit ihop innan den skickades in - vilket jag inte fick! - så har (även) HON ett ansvar. Även eftersom hon tydligen tog över skrivandet från Shady(?).

Inte mer än rätt att be om ursäkt! Kanske från BåDE Shady och Athena? Man får inte ta någons namn och sätta under en insändare utan att denne är till fullo medveten om vad som är skrivet. Det är en principsak om inget annat. Vanligt hyfs dessutom.

Dannie jag är på intet sätt ny i ämnet angående hästavel och bedöming av hästar!

Jag har inget med er insändare att göra annat än att jag läste den i Ridsport och konstaterade att det var ett gäng bittra uppfödare med mindre lyckade resultat i årets fölbedömning som gått ihop och skrivit en insändare.
Att dessutom som slutkläm skriva att det nog är dumt att skriva ut namn osv tycker jag tyder på stor personlig omognad.
Efter att ha läst eftermiddagens diskussion tycker jag även att jag är bevisad om att så är fallet, nu kan ni inte ens hålla ihop och ta ansvar för insändaren då en av er uppenbarligen inte fått se slutresultatet och den som verkar författat alltihop skyller i sin tur på någon annan, moget!

Vore jag den personen som ej fått se slutversionen skulle jag skriva en dementi till nästa nummer av Ridsport för att slippa förknippas med denna insändare.
Fortfarande håller jag med er om att bedömning skall ske utan kännedom av stam.

Hm problemet här är nog...att jag liksom Francess nog bara att vi skulle skriva under med namn och ort för att bara finnas med som angiven avsändare...inte att det skulle komma med i tidningen(inte för att det spelar någon större roll).Jag står ALLTID för mina åsikter!

Och du Cajsastina är helt ute och simmar...jag har enbart visat hästar för treårstest och stamboksföring tidigare...däremot har jag ALDRIG visat mina föl...pga av att jag anser att de är för mkt ute och "simmar" i sin bedömning på fölen.

Jag har i många år följt med både för att hjälpa goda vänner med sina föl vid bedömningar samt hjälpt till runt omkring där bedömningar har anordnats.

Totalt genom årens lopp så har jag nog visat närmare 1000 hästar och ponnyer(från föl till vuxna)...så kom inte och snacka om att vi som skickat in inte har erfarenhet.Sedan att hästarna varit tillhörande andra och att jag då visat hästarna åt dem är en annan sak!

Mina halvblodsföl har enbart köpts av tävlingsryttare som tävlar från MSV till SVÅR KLASS....och jag tror knappast de skulle välja mina föl om de nu inte motsvarade deras förväntningar!

Dessutom att säga att vi försöker skylla på varann och inte tar ansvar är helt fel...för jag tror Athena är ganska oskyldig i det här ändå...informationen har löpt ut till de flesta jag vet...sedan är det ju beklagligt att Francess råkade komma i kläm och tyvärr får nog jag ta på mej det då shady kanske har trott att Francess redan vetat om vad som gäller, då vi(Francess och jag) vanligtvis mailar varandra dagligen...så jag tycker inte alls det är något konstigt misstag!Jag pratar med shady dagligen och ändå lyckades jag själv missa att artikeln skulle finnas skriven med våra namn undertill...hur nu det gick till!?!Hur som helst gjort är gjort!

Ett gäng bittra uppfödare...den kommentaren var ju nästan komisk...speciellt för mej som INTE visar mina föl!Nä jag ställer upp på det här för jag vet hur orättvisa bedömningarna ibland kan vara...och jag säger inte att ALLA föl ska bli klass 1 men så långt som aveln kommit idag, så bör fölen ändå inte kunna få en bedömning som resulterar i klass III eller IV.

Att frågan med delpoäng ej togs upp var ju rena kränkningen!

Jag hoppas verkligen att de tar itu med att börja bedömma fölen med att inte veta om stammar eller uppfödare.

Visat många hästar har du kanske gjort men du verkar inte särskilt läskunnig.... då skulle du läst och förstått vad jag skrivit. Verkar nu ännu mer för mig som om ödmjukhet är ngt de flesta av er borde slå upp och framför allt ta till er i ert hästliv.

Ha,ha...skulle inte förvåna mej om du har en eller bägge fötterna inne hos ASVH kanske?

Konstigt att man ber folk som jag att skriva en bok om ett visst ämne...om jag nu är så okunnig som du säger!!

Jag tycker att man ska stor hänsyn till folks åsikter...och kallar du det att inte vara ödmjuk...korrigera mej då så jag vet vad ödmjukhet är!

Hade jag själv skrivit insändaren hade jag kanske formulerat det på ett annorlunda sätt...men nu var det inte jag som skrev insändaren...men kanske lika bra det för hur ska de kunna läsa om en analfabet skriver!?!

Cajsastina! Varför skulle jag överhuvudtaget antyda att du var ny på området hästar, däremot svarade jag din replik såsom du själv skrev, och som i alla fall jag uppfattade den, att du var ny på själva insändaren och debatten som föregick artikeln här på buke. Dessutom är vi inte alla bittra uppfödare, jag är mycket nöjd med min unges bedömning, precis som jag också påtalat i tidigare inlägg. Däremot är det intressant att väcka debatt kring varför föl bedöms så olika, och om skalorna används olika. Det som var en av anledningarna till detta var en bedömning i Värmland, som flera av oss besökte och där bedömningen verkligen lämnade många som frågetecken. Både visare och besökare.
Men som sagt, jag känner inte dig och vill inte heller kommentera dina kunskaper, det ligger sannerligen inte i mitt intresse, så varför så aggressiv.....
Hälsningar Nina

Ber om ursäkt då jag tydligen missuppfattade vad det var du tyckte att jag var ny på. Som sagt tidigare så har jag läst insändaren i Ridsport innan jag fann deta och har där bildat min egen uppfattning.

Kul att det gått bra för din unge!

Jag kan inte heller påstå att jag är förtjust i personer som gör personliga påhopp. :devil:

Om du undrar vad jag menar så är det just "icke läskunnig" och det är ett direkt påhopp...för det är ett påstående. :devil:

Jag kan ju säga dig att jag inte var med och skrev under den, då jag kan erkänna att jag är för feg för att skylta med mitt namn i Ridsport. Hade jag haft ett mer vanligt namn så hade jag skrivit det!
En eloge till er som skrev under tycker jag!!! :bow:

hmmm.
Jag uppfattade inte insändaren som omogen eller bitter.
Många har lagt märke till artikeln och de jag har pratat med, menar att det kan vara uppfriskande och upplysande för ASVH, att många ifrågasätter "systemet".

Dagsform, javisst, men borde inte de föl som fick skyhöga poäng i distrikten, ha gjort bättre ifrån sig på riks då?

Förra året var det en insändare som skrev att uppfödningsverksamheten skulle avslutas i ren protest. Mot alla avgifter och kvadratiskt tänkande, som man kan stöta på i hästvärlden.

Om inte den insändaren var bitter, så vet inte jag. Men den var bra, och hade ett ganska hög sanningshalt.

En reporter i Ridsport
skrev i andra nummer flera gånger, hur tragiskt det är att aveln har gått åt just det hållet. Så att vi "hobbyuppfödare i 35 årsåldern" (som uppfödargruppen kallades i artikeln), som avlar i liten skala, lägger av.
Reportern nämnde den artikeln flera gånger, direkt och indirekt. Eller så tyckte hon helt enkelt samma sak...

Så jag tror nog att denna insändaren kommer att göra ringar på vattnet på ett positivt sätt.

Jag har inte undertecknat, men hade inte känt mig omogen ifall jag hade gjort det.

Jag hade skrivit en egen insändare, om inte ljudet på min videokamera inte var hundra för dagen.
Svagt hörs domaren på en av årets bedömningar säga, flera gånger:

"Egentligen hör ju hoppeföl inte hemma på denna typen av bedömning." Med hoppeföl menades hästar e. typ Quite Easy mfl.

"Jag vet inte, men det är väl så här man visst vill att de skall se ut idag" (varpå han rosar den "gamla" typen häst, med korta skenor och framförallt den grövre typen, som han sade).

"Ojdå, ja jag har visst lagt mig på en helt annan skala, än min kollega" (det skilde ganska mycket i poäng på ston och hingstar).

Dessa uttalanden, tyckte jag var oerhört pinsamma...
Man bör inte uttala sig så...
Inte om man vill bli tagen som seriös.

Men det finns ju vissa, som jag hellre vill visa häst för än andra! Duktiga domare som gör ett mycket bra jobb.
Och de föl som de har bedömt, har visst hållit sig inom samma poäng, även vidare i Riks. Måhända de har haft sådan tur att de föl de dömde, inte har hamnat i tillväxt??
Vill inte visa för en "Ojdå-domare"!

Alla sätt att få igång en debatt är bra.
Det tror jag att ASVH tycker med. För fortsätter det som det gör nu, så lär antalet visade föl dala.

Och det tjänar ingen på!

Dementin tror jag inte så mycket på ur verkningssynpunkt.
Vad skall det stå?
"Jag är enig i det mesta som stod, men inte att jag riskerar att få mina uppfödningar lägre bedömda?"
"Eller, jag var egentligen inte med?"
Det blir ju ännu värre!

Jag har läst artikeln, men kommer inte ihåg ett enda namn.
Och det tror jag ingen annan kommer att gör heller.

Misstag kan ske, visst är det trist om någon har förbisetts.
Men det finns för det mesta en enkel förklaring.
Jag är för att fria än fälla.

Jag tycker att det är super att det finns någon som GÖR någonting!

bästa hälsningar!
hoppsann, som egentligen känner att jag borde ha hållit tyst, då jag inte har skrivit på insändaren själv... :crazy:

Ja du kan ju börja med att läsa vad jag skrev och sedan kan du läsa all den "ödmjuka" smörja du själv skrev och döm sedan själv.. och sedan kan du försöka göra en sammankoppling mellan de två inläggen, personligt påhopp, kanske det, men kasta inte sten i glashus.

Jag vet inte heller vad jag skulle skriva i en dementi, eller vad det skulle göra för nytta.

Men är det ingen här inne som kan fatta hur nedrigt det är att först ge sken av att man ska skicka in just ett stycke text, som man då ger tillåtelse att sätta sitt namn/ort under för att sen skriva om alltihop och skicka in en helt annan text??? UTAN att ge personen ifråga (dvs mig) en chans att läsa den nya texten o ev ge sina synpunkter??? Och en möjlighet att byta ut vissa formuleringar kanske??? För om man skriver under med sitt namn/ort vill man ju veta vad det är man förväntas stå för...om någon på den lilla ort man bor på undrar...

Men det spelar kanske ingen roll??? Ändamålet helgar medlen, eller nåt sånt kanske???

Och inte har jag fått någon ursäkt från de berörda heller för att de gjorde en sån dundertabbe. Mycket dålig stil.

Finns det någon nuförtiden som hört talas om etik och moral??? Att ta ansvar, inte bara för det som är bra utan även för de fel man gör???

Har pratat med shady(hennes dator är ju sönder).

Hon var var mycket förvånad och blev lite upprörd för hon trodde verkligen att du hade fått alla uppgifter.Åtminstone säger hon sej ha skickat det...men blev lite förvirrad och undrade om hon gjort något misstag och missat dej.

Men jag sa också att jag inte till 100% fattat att alla namnen skulle synas med i tidningen...jag trodde att de kanske valde ut 2-3 stycken och att resterande stod med just för förfrågan till ASVH...

Vi får se vad hon svarar när hon får datorn tillbaka.Hon tyckte i allafall att det hela var mycket beklagligt och borde inte ha skett.Men som sagt vi är bara mänskliga tyvärr och därför sker sådana här misstag.Jag tror du kommer att få en ursäkt av shady...

Visste inte att Shadys dator är sönder...men det är ju knappast enbart hennes fel heller, det som hänt! Men det är ju trevligt om åtminstone någon kan stå för det som hänt...Athena lyser ju med sin frånvaro. Och det är ju knappast ditt fel! Inte du som höll i trådarna, skrev ihop insändaren och skickade in den, eller? Inte som jag uppfattade det i alla fall.

Kanske är Athena som skulle slå upp ordet ödmjuk? Hennes attityd har ju varit allt annat än trevlig om man säger så.

Nej...jag har inte skrivit insändaren! Tur är väl det för eftersom cajsastina påpekar att jag är "icke läskunnig"...hi,hi!...hur skulle det sett ut om jag skickat in något som ingen ändå kan läsa och förstå...hi,hi :rofl:

Men jag håller med om det som de skrivit dock...men jag kan lova dej att shady är uppriktigt ledsen.Hon skulle aldrig köra över någon annan bara för att utnyttja en situation,hon är inte alls den typen av människa...precis tvärtom. ;)

Ge Athena en chans...hon kände sej nog rätt hårt åtgången(kanske tyckte hon att hon fick bära skulden ensam)... och orginalet och en så kallad fortsättning är ju skrivna av två olika personer.

Vem man ska ha som "ansvarig" är ju svårt att veta...vi kan alla göra fel och vi kan nog alla vara tillräckligt storsinta nog för att be om ursäkt....

...jag ber ändå om ursäkt för egen del...för kanske har Maria trott att jag skulle medla...samtidigt som jag själv inte visste riktigt vad som gällde egentligen.Jag har så många järn i elden att det ibland kan vara svårt att ta till sej allt...dvs man lyssnar med halvt öra när man tex är stressad.

Hur är det med skönheterna där hemma förresten?Jag har precis som du haft en del att göra de sista dagarna...jag har absolut inte glömt bort dej!Maila mej när du har tid...vi brukar ju ha så mycket att diskutera! ;) :D

Att jag lyser med min frånvaro beror inte på att jag känner mig hårt åtgången utan för att jag normalt sett bara är här på vardagarna. Helgtid har jag tre barn, ett hästgäng och ett stort hus att ordna i nu innan jul så datorn är inte min högsta prioritet. Kollar du min inläggslista så hittar du inga andra inlägg de senaste dagarna heller.

Å andra sidan fattar jag inte hur det kunde ha undgått ngn att insändaren skulle undertecknas med namn. Det var ju bara av den anledningen den här tråden tillkom från början!? Det var ju just det som var själva vitsen.

Tror f.ö. inte att det är så många som har hängt upp sig på min attityd, i ärlighetens namn. Nu ska jag gå och sova med min ofantliga mage, orkar inte debattera detta mer just nu. Det känns i sanning inte värt det heller.

Hehe, jag kan nog intyga att du både är skrivkunnig och läskunnig! Har dessutom en hel drös mejl från dig att bevisa det med. Och tack för ett trevligt inlägg!

Det är inte svårt att ursäkta någon som är både ödmjuk och storsint. Visst kan man göra missar, men grejen är väl att man är vuxen nog att ta ansvar för dem efteråt, precis som du och Shady har gjort/gör...

Skönheterna mår bra och gnäggar tillbaka. Själv smällde jag av ledbanden i höger vrist i torsdagskväll...det small så högt att vi trodde jag bröt vristen...maken hörde det 10 m in i logen...har aldrig haft så ont någon gång! Känns bättre redan dock, lite trött av alla droger bara. Mejlar snart!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka