Men snälla nån, jag citerade en domare och vän till mig, framgår det inte tydligt att jag är FÖR hobbyuppfödare och FÖR rättvis bedömning. Jag började själv som hobbyuppfödare. Men om man bara har ett sto att välja på och man vill ha ett föl efter sitt favoritsto med sin favorit hingst, då kanske det inte alla gånger blir bästa resultat, men man kan pricka rätt och då är det bara att gratulera för det gör det inte för allt för många uppfödare, ofta får man prova sig fram flera gånger innan man slår huvudet på spiken.
Jag ifrågasatte också bedömningarna, jag följer noggrant vad olika föl får samt sambandet mellan hingstarna.
Ta t.ex. Bourbon som fick 36% diplom på sina registrerade avkommor(alltså inte visade utan samtliga födda föl) det har ingen hingst klarat att slå.
Men i år visade jag inte mitt föl då hon var vid tillfället för bedömningen uppdragen i kotorna hon är annars kanske min bästa avkomma e. Davinci, det får bli treårs test för henne.
Mitt ridponnyföl vann riks med siffrorna 98888, på det kom hon trea i BIS bland 60 starter gamla som unga!
Det ger extra energi när man ska mocka alla boxar!