Upprop! Ang insändare om fölmönstringar

Intåade föl bedöms allmänt ganska hårt eftersom de tyvärr oftast blir värre med tiden när hästen växer och breddar sig.
Uttåade föl däremot ser man inte så hårt på eftersom de rätar upp sig istället.

Vad är det som säger att vi så kallade "hobby-uppfödare" inte går in för detta till 100 %...med att kritiskt granska blodslinjer och läser allt som finns att läsa om genetik....vare sej det gäller stostammar eller hingstar!
:devil:

OCH....

... att vi kanske åker runt på föl och unghästbedömningar bara för att se andras hästmaterial också. Vi rör oss runt vid tävlingsbanor osv....och så vitt jag vet så har flertalet av många hobbyuppfödare också jobbat inom avelssektorn innan man börjat med det här att avla på egna ston. :devil:

Hörde en tävlingsryttare som sa "Tack gode gud för våra hobby-uppfödare...vart vore vi idag utan deras envishet och strävan". :bow: :bow: :bow:

:banana: :banana: :banana:

Men snälla nån, jag citerade en domare och vän till mig, framgår det inte tydligt att jag är FÖR hobbyuppfödare och FÖR rättvis bedömning. Jag började själv som hobbyuppfödare. Men om man bara har ett sto att välja på och man vill ha ett föl efter sitt favoritsto med sin favorit hingst, då kanske det inte alla gånger blir bästa resultat, men man kan pricka rätt och då är det bara att gratulera för det gör det inte för allt för många uppfödare, ofta får man prova sig fram flera gånger innan man slår huvudet på spiken.
Jag ifrågasatte också bedömningarna, jag följer noggrant vad olika föl får samt sambandet mellan hingstarna.
Ta t.ex. Bourbon som fick 36% diplom på sina registrerade avkommor(alltså inte visade utan samtliga födda föl) det har ingen hingst klarat att slå.
Men i år visade jag inte mitt föl då hon var vid tillfället för bedömningen uppdragen i kotorna hon är annars kanske min bästa avkomma e. Davinci, det får bli treårs test för henne.
Mitt ridponnyföl vann riks med siffrorna 98888, på det kom hon trea i BIS bland 60 starter gamla som unga!
Det ger extra energi när man ska mocka alla boxar!

Apropå Bourbon...

Hur många av diplomavkommorna har förberetts och visats professionellt i hingsthållarens regi? Du verkar insatt Rodde så du kanske vet.

jag vet flera gamla uppfödare som bara betäcker för hingsten står nära, det blir väl sällan bra så jag tror att hobbyuppfödare har större energi när man väl vill och väljer mer noggrant, kanske också kostar på lite mer! Jag måste hela tiden räkna kronor tyvärr.
Här inärheten av mig finns t.ex. Epson jag vet att en uppfödare med 11 ston betäckte samtliga med honom!!! Hjälp säger jag det kanske blir bra i tre fall, men Epson. Tänk om vi hade lite fler hingst stationer här i Småland så vi fick lite hingstar på naturlig betäckning också.

Re: Apropå Bourbon...

jag tror det var två, bägge gick under namnet Ballentine, en av dom visades även som hingst, men godkändes inte i sista fasen tyvärr, han var jätteläcker.
Bourbon fick sin första föl omgång ganska mediokra ston, inga höjdare men han visade riktigt bra förärvning.
Han betäckte 21 ston tror jag.

Jag hade hört att det var typ 10 av 13 och att detta skulle förklara den höga andelen diplom... Där ser man.

Jag ber om ursäkt om det lät som att det var dig jag var arg på. Så var inte fallet.

Vart sså heligt förbannad på det du skrev om vad den å kallade domaren sagt, att jag höll på att explodera. Tyvärr fick du dig en känga. Det var inte min mening Sorry.

Nej det vet jag att det inte var, Bourbon fick verkligen en hel del dåliga ston sitt första år. Vi har två avkommor här hos oss, den ena visades som föl och fick 998 på extriör hon ska visas på treårs test nu till våren och vi gör jobbet själva.
Det är en bra hingst.

Ja visst har du rätt! :D :D

Bourbon nedärver sej mer än väl!Vi ska nog vara tacksamma att han aldrig gick till USA...det var väl på håret. ;)

Det är synd att inte fler uppmärksammat honom! Men intresset ökar väl förhoppningsvis! ;)

Vill inte klaga men tycker ni har det ganska bra nere i syd. Här i norrland finns det inga hingstar så vi "hobbyuppf." för vackert vänta på posten.
Sedan när vi skall visa våra avkommor är det bara att packa in i bilen och åka ca:25 mil ENKEL resa med sto &föl . Tycker ni att det är konstigt att en del föl här uppe verkar "loj för dagen" i sin bed.
Kul att ett föl från norrland vann Riks och "bara" hade visats på prem. men fick dispans vidare då det rörde sig som en PRINSESSA.
Skulle du åka så långt på ett fölchampionat???
:bump:

jag skulle vilja lägga in en liten parentes eller kanske ett tillägg: Varför skall domarna veta stammen/uppfödare/ägare överhuvudtaget på alla typer av unghästbedömningar?

Kan bara instämma! Varför ska domarna veta stammen och uppfödare/ägare på fölen/hästarna som de dömer???

Därför att när man kommer till en jävsituation så blir det ju väldigt konstigt och orättvist? Och hur ska man annars kunna motivera domarbyte i bara en klass etc?
Ja, jag förstår att inte jävsituationer får uppstå. Men det räcker väl om de som administrerar det hela vet stammen på hästarna. Den som dömer tycker jag ABSOLUT INTE ska veta det. Har själv sett hur det "färgar" domaren när det tex. är en känd uppfödare eller ägare.

Ja på tal om jävsituation!

Vad skulle ni anse om ni åkte på fölmönstring där det finns två domare....sist på startlistan står den ena domarens sto och föl med???

...stoet visas sist...när alla har åkt hem....mysko!

När ni senare upptäcker att just "dennes" föl har gått vidare till final...hur skulle ni reagera?

Jag kan tala om att jag sett föl undan denna märr tidigare...inga klassföl precis...

Vi hade 26 mil till ridponnyriks, samt 22 mil till hingstpremieringen.
Vi bor uppe i Småland, när vi talar om syd talar vi om Skåne, jag förstår att ni har det värre i Norrland, och då är det tur att det finns semin.
Men det står inga hingstar här, närmast är väl nere i Blekinge och sedan nere i Skåne.
Skåne är väl det förlovadehästlandet, där är det häst tätt.

Jaha då skall det vara med i tidningen som kommer till helgen för er som får den i brevlådan och till oss andra på måndag. Hoppas bara dom har ett vettigt svar och att dom inte försöker att skyla ifrån sig allt, och tycker att det är vi som har fel.

He,he... ja klarar du dej inte till på måndag får du väl ringa...så får jag scanna in artikeln och skicka över den till dej...så du får tjuvkika innan du köper tidningen på måndag!
:D :D :D
:banana: :banana: :banana:

Jadu. Först och främs skulle jag vilja se fölungen ! Det *kan* ju faktiskt vara så att den verkligen är bra ! Men generellt sett är det ju riktigt illa !

Jag tycker att det är mrkligt att folk bara vågar. Jag skulle ALDRIG någonsin utsätta mig eller min häst för en jävsituation. Inte bara för att risken finns att man blir uppdömd utan även att man blir nedömd pga rädsla att folk tror att man fuskar.

jag tycker att den domaren kunde åkt nån annastans med sitt föl dör h*n inte dömde själv

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka