Upprop! Ang insändare om fölmönstringar

Ja ha goda vänner...vad tyckter ni om svaret i Ridsport!?! :cool:

Är ni nöjda eller fattas något??? :D :confused:

Åsikter är välkomna! :D

Tja, det var ju inte allt för uttömmande. Tyvärr verkar de inte riktigt ta problemen på allvar, för jag ser det faktiskt som ett problem och skulle vilja göra ngt åt det om jag bara visste hur ASVH centralt förhöll sig. Men de vet de nog knappt själva.

Jag blir bara SÅÅÅ trött.... För det första är vi alla väl medvetna om att Sverige är ett avlångt land, det påverkar klimatet, visst så långt är jag med. I Skåne ligger de ca 2 veckor före (våren)och efter oss här (hösten) i norra Dalsland/Värmland. Betet kan vara längre, blommorna blommar tidigare etc.. Plocka på några veckor ytterligare för ju längre uppåt vi befinner oss.
Men hur i all sin dar påverkar detta föl typmässigt? Gångartsmässigt? Det liknar mer min teori att det finns något i vattnet i Värmland som ger ex dålig halsansättning och trånga benställ (kommer inte ihåg hur mallen för värmlandsfölen var...).
Dessutom så finns det idag så bra foder som kan komplettera det protein som föl längre norrut eventuellt gått miste om, eller i alla fall fått några veckor senare. Sedan är det ju långt ifrån alla föl som föds så tidigt. Även om gräs är suveränt för mor och barn så är det ju inte kört...... Det är klart att solen är nyttig för den lilla kroppen också, men knappast avgörande för hur exteriören och gången utvecklas. Så dåligt med ljus är det inte.
För det andra, vem är det som har ett mer tränat öga? Domarna i Skåne (Danmark), domarna här i kring, uppfödarna? Det är väl inte så att han drar generella slutsatser kring vilka vi är och vad vi kan och har gjort genom åren?
Nej, jag skall fortsätta visa mina hästar där jag visat de senaste åren, där anser jag att domarna är BRA samt att svågerpolitiken hålls tillbaka, heja :banana: :banana:

Hälsningar Nina

...och jag ska börja engagera mig i den lokala halvblodsföreningen så kanske jag kan påverka vilka domare vi får nästa år :D.

(våra föl hade trånga benställ, välutvecklade mankar och - var det korta halsar måntro?)

Tyckte det gjorde som de flesta politiker... kravlade sig ur frågan på ett smidigt sätt, utan att egentligen säga någonting annat än att vi "hobbyuppfödare" borde lära oss att titta på våra föl och inte släpa med de stackars felutvecklade krakarna på visningar, därav de dåliga poängen... :smirk:
Eller...? :devil:

Jag har precis fattat att det ni pratar om här är insändaren i senaste Ridsport. Personligen tycker jag att den var både omogen och bitvis ogenomtänkt och svaret blir härefter.
Att ifrågasätta om det var klokt att skriva under med signatur för att era föl i framtiden kommer få lägre poäng sänkte i mina ögon er trovärdighet rejält. Ni verkar i och med detta mer bittra än något annat.

Däremot tycker jag precis som ni att härstamningen är helt ointressant i dessa sammanhang annat än då man redovisar poängen för fölen.

Vänta nu här! Jag har ännu inte fått tag på det numret och således inte läst varken insändaren eller svaret ännu. Men eftersom jag är en av de som skrev under skulle jag vilja veta om ni/du som skickade in texten har ändrat i den efter att jag läst det ni skrev några dagar innan den skickades in??? För jag minns inte att det stod nåt om att inte våga skriva under med namn/ort i förlagan!!!
:eek:

Jag hoppas verkligen inte att jag bidragit med min signatur på en insändare som jag inte i fullo fått ta del av innan den skickades in. :mad:

jag kan citera åt dig

" Att underteckna detta med namn kan tyckas dumt - risken finns att våra föl får ännu lägre poäng framgent. Men vi tror att många tycker som vi och vi tar den risken. är för gör vi ett försök att få ett fullgott svar från ASVH "

Du har naturligtvis fått ta del av den i fullo. Jag har skickat en kopia till alla som PM:at mig och velat vara med på listan. Så här lyder texten mot slutet:

"Att underteckna detta med namn kan tyckas dumt; risken är ju att våra föl får ännu lägre poäng framgent. Men vi tror att många tycker som oss och vi tar den risken. Därför gör nu vi ett försök att få ett fullgott svar från ASVH."

Direkt klippt från mitt word-dokument, som alla fått ta del av och som Ridsport citerat rakt av. Inga konstigheter.

Hej! Med all respekt så har jag inte fått ta del av texten före insändandet! Har gått igenom mina pm och det senaste jag fick var den 27/10, av Shady som skrev att texten skulle skrivas om något före insändande men att jag skulle få ta del av det innan. Sen har jag inte hört något mer! Varken från Shady eller dig!!! :eek:

Jag skulle gärna vilja veta vilka namn som står med...om mitt står med och jag dessutom inte fått läsa den slutgiltiga texten före så tycker jag det är väldigt dåligt. :mad:

Jag har alltså inte fått vare sig pm eller mejl med kopia av texten. :crazy:

Det får du ta med Shady. Jag fick en lista på namn som var med från början, jag har sedan naturligtvis förutsatt att de skulle få reda på ev förändringar. Jag har bara namnen på er och inte användarnamnen, jag har således inte haft en aning om vilka här på forumet det var. Den kopplingen har Shady.

Den första version lät så här (utdrag):

"Vi gör detta med risken att få ännu sämre bedömning på våra föl hädanefter, samt vetskapen om att vi kanske inte kommer att få våra avkommor sålda, men vi har samma rättigheter som uppfödare/säljare/köpare som övriga i landet."

Jaha, som vanligt då. Ingen tar ansvar när något går snett! Om det nu var DU som höll i det hela i slutänden så borde ju DU sett till att alla som var berörda fick rätt information före insändandet.

Jag tycker det är dåligt att använda någons namn på en insändare utan att verkligen se till att personen i fråga får veta innehållet och få en chans att dra sig ur om man vill det!

Har en känsla av att alla inblandade kommer att skylla på någon annan och ingen tar på sig ansvaret för det här. Jag kan ju tala om att jag inte kommer att bidra med mitt namn på insändare författade via Bukefalos fler gånger! Känner mig lurad rent ut sagt. Mycket dålig stil.

Du skrev ju själv så här:

Shady som skrev att texten skulle skrivas om något före insändande men att jag skulle få ta del av det innan.

Då förstår jag inte varför ansvaret låg på mig?

Och föresten, vad spelar det för roll vad det stod i den första versionen??? Den slopades ju vad jag förstod eftersom jag fick ett pm med ny text, som var bättre skriven och formulerad dessutom:

"Med anledning av uteblivet svar från ASVH

Vad det gäller artikeln om Fölmönstringarna. Så är vi ett gäng som gått ihop med namn och orten där vi bor, för att få ett konkret svar av ASVH. Då denna artikel också innefattar vårat avelsarbete.

Många av oss har bara 1 eller några ston i avel. Även vi små/hobby uppfödare bör ges chansen att få en rättvis bedömning av sina föl. Vi skall ju också trots allt kunna få våra avkommor sålda till vettiga priser.

Alla av oss känner igen sig i artikeln på ett eller annat vis.

Samtidigt tycker vi även att ASVH borde ha varit ståndacktiga och kunnat svara trots att det skrevs under avsändare och inte ett/flera namn.

Men frågan är om vi kommer att få ett konkret svar nu. Tyvärr är det nog så att artikel författaren råkade trampa på en eller flera på tårna med den artikeln.

Därför gör nu vi ett försök att få ett fullgott svar från ASVH.

Med vänlig hälsning

(namn/ort)"

Detta var texten jag gärna skrev under med mitt namn/ort!!!

Därför att du tog över det hela! Och ingenstans stod det att just Shady skulle meddela förändringarna, eller hur? Bara att man skulle få veta om det blev några ändringar och vilka det var.

Tycker du jag ska lägga energi på att skriva en dementi-insändare till nästa nr eller...? Vad vill du ha fram egentligen, från mig? Att jag är en dålig insändarskribent?

Man ska verkligen inte behöva lägga energi på att skriva dementier! Men visst har tankarna dykt upp. Så här får man inte göra, det är lurendrejeri.

Från dig skulle jag vilja ha en ursäkt åtminstone. Borde inte ens behöva nämna det själv, det skulle kommit automatiskt!

Jag har fått hela insändaren! Jag står för det som insändaren ifrågasätter: varför ojämn bedömning i landet. Jag är inte ett dugg orolig att mina föl får sämre bedömning, de har fått en bra bedömning. Det har dock inte alltid varit så, och den visningen i Karlstad var under all kritik. Vi talar utifrån våra erfarenheter. Vi har alla olika ryggsäckar med oss. Du har gjort ett bra jobb Athena (även Shady), tänk på att majoriteten av oss är med dig, Varför ändra sig för att någon tycker att vi är oseriösa och omogna. Som hon skrev själv så var hon ju ny i ämnet. Behöver knappast gå på hennes åsikter och tyckanden.

Hälsningar Nina

Jag ändrar definitivt inte åsikt. Däremot är jag lite kluven till ansvarsfrågan ang texten, ger mig dock inte in i ngt ursäktande förrän Shady har visat sig i tråden. Punkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka