Jag blir bara SÅÅÅ trött.... För det första är vi alla väl medvetna om att Sverige är ett avlångt land, det påverkar klimatet, visst så långt är jag med. I Skåne ligger de ca 2 veckor före (våren)och efter oss här (hösten) i norra Dalsland/Värmland. Betet kan vara längre, blommorna blommar tidigare etc.. Plocka på några veckor ytterligare för ju längre uppåt vi befinner oss.
Men hur i all sin dar påverkar detta föl typmässigt? Gångartsmässigt? Det liknar mer min teori att det finns något i vattnet i Värmland som ger ex dålig halsansättning och trånga benställ (kommer inte ihåg hur mallen för värmlandsfölen var...).
Dessutom så finns det idag så bra foder som kan komplettera det protein som föl längre norrut eventuellt gått miste om, eller i alla fall fått några veckor senare. Sedan är det ju långt ifrån alla föl som föds så tidigt. Även om gräs är suveränt för mor och barn så är det ju inte kört...... Det är klart att solen är nyttig för den lilla kroppen också, men knappast avgörande för hur exteriören och gången utvecklas. Så dåligt med ljus är det inte.
För det andra, vem är det som har ett mer tränat öga? Domarna i Skåne (Danmark), domarna här i kring, uppfödarna? Det är väl inte så att han drar generella slutsatser kring vilka vi är och vad vi kan och har gjort genom åren?
Nej, jag skall fortsätta visa mina hästar där jag visat de senaste åren, där anser jag att domarna är BRA samt att svågerpolitiken hålls tillbaka, heja
Hälsningar Nina