Upprop! Ang insändare om fölmönstringar

athena

Trådstartare
Finns en tidigare tråd om detta längre ner. Vi är nu några stycken som har snickrat ihop ett svar på insändaren, eller rättare sagt en ny insändare där vi undertecknar med namn och ort för att få ett svar på frågorna ställda i originalinsändaren.

Kort:

Hur kommer det sig att fölen bedöms högre i Skåne än övriga landet?

Varför måste domarna få veta stammen på sto och föl innan?

Diskuteras ett införande av delpoäng?

Hur utbildas domarna?

Skall fölen bedömas för hur dom ser ut och rör sig för dagen? Eller, ska man som "rutinerad" domare se att det finns mer där bakom och sätta poäng därefter?

Vill DU också vara med och underteckna insändaren? PM:a mig så skickar jag hela insändaren och så får jag sedan ditt namn och ort.

Tyvärr hinner vi inte få in denna till detta nr (redan för sent), men senast på fredag vill jag ha ditt PM för att få med den i nästa nr.

Till alla er som läser på avel. Många eller nästan dom flesta har varit med och diskuterat dessa saker tidigare, och haft ssynpunkter på dessa saker.

Gör slag i saken nu är ni snälla och häng med och skriv på.

Intressant!!
Faktum är att jag efter att ha besökt en fölmönstring i Värmland, blev sugen på att resa land och rike runt (praktiskt omöjligt och inte särskilt snällt mot sto och föl, jag vet :crazy:) för att få ett föl bedömt av olika domare.....
Mitt föl visades hos som jag anser bra domare, hon visade inte upp sig särskilt i skritt och trav, det var mer som en seg kola runt benen, detta påpekades också av domarna, "för dagen oengagerad...." De andra poängen vägde upp en hel del och hon fick 46 p, jag är verkligen helnöjd. Dock har jag svårt att tro att hon fått såpass mycket i Värmland, i Skåne hade hon kanske fått mer, vem vet??? Men där någonstans i mitten som jag visade tror jag de hamnat rätt, i alla fall för mitt föl, hon är en klass 1 unge, men inte någon exceptionell sådan.
Dessutom hade samtliga föl i Värmland begåvats med samma brister!!! Visst, det finns stora uppfödare i Skåne, finns det en risk för att de får bra poäng för att de har rätt namn??
OK, jag kommer PM:a dig!
Nina

Intressant att höra. Tänkte väl att jag inte drömde när jag hörde alla på läktaren säga samma sak... Inte bara vi med lågt bedömda föl... :crazy:.

Jag har inga egna fölungar...men jag skulle vilja lägga in en liten parentes eller kanske ett tillägg: Varför skall domarna veta stammen/uppfödare/ägare överhuvudtaget på alla typer av unghästbedömningar?

Därför att när man kommer till en jävsituation så blir det ju väldigt konstigt och orättvist? Och hur ska man annars kunna motivera domarbyte i bara en klass etc?

Tycker iofs ändå inte att de ska få veta men man har ju ofta koll på sina "bäbisar" om de nu inte är så många.

hej
intressant
jag är gärna med, även om jag bor i Skåne :o
Anneli Arvidsson

Det kommer nog att vara med i brevet, om inte annat så stod det med i insändaren i Ridsport. Alltså en av sakerna som ASVH inte ville svara på.

13 st är vi nu. Sista chansen idag, jag skickar den till Ridsport kl 12.00 *pip*.

Den som får dagens Ridsport i sin hand först kan väl snabbt ögna mittuppslaget och skriva en rad i tråden om det finns ngt där av intresse? Det kan ju vara vettigt att vara så pass uppdaterad.

Insändaren är skickad till Ridsport, jag kan dock ta emot ytterligare namn till underskrift fram tills i morgon bitti. Detta är alltså absolut sista stopp!

jag vet att man inom SH arbetar aktivt för att vidarutbilda domarna, många hänger bara med och är imot vidareutbildning.
Vi som försöker hålla på med uppfödning måste veta att våra
föl bedömsrättvist. Det är väldigt stora kostnader kring ett föls uppfödning. jag frågade en godvän till mig och tilllika domare varför fölen i skåne ligger runt 48-50 p medan våra föl mest hamnar på 45-46, då blev svaret att det finns så mycket bättre ston i Skåne, de flesta runt här är bara hobbyuppfödare medan Skåneland har en långtradition av uppfödare.
Det viktigaste är nog att vi planerar våra betäckningar och använder bra ston, de flesta hingstar som godkänns nu är bra men tyvärr är det så många som betäcker skitston(ursäkta uttrycket) , det är otroligt viktigt att våra domare utbildas kontinuerligt och inte bara "hänger med"
jag har visat föl i flera år med varierat resultat, men jag har aldrig fått under 8 på typ och huvud/hals/bål, för om man får det bör man nog tänka på vad felet ligger!

Det där tycker jag bara är skitsnack. Vi hobby uppfödare har absolut inte sämre ston än dom i skåne.

Även en hobby uppfödare har ett bra sto material (för det mesta).

Att sedan ett föl får en 7:a betyder inte att det är ett dåligt föl. Som sagts så många gånger tidigare så bedöms fölen för dagen.

Att du aldrig fått under 8 på dina föl är bara att gratulera. Titta på hingstarna som är godkända, många av dom har 7:or. Även på huvud/hals/bog.Sedan att ett föl får en 7:a på huvud/hals/bog, betyder inte att något är fel.

Nu sitter du i den sitsen att du har fler ston att avla på, mer än vad vi andra här har. Så du kan ju knappast räknas till en hobby uppfödare. Så på det sättet är du ju bättre rustad än oss andra. Men likväl har vi lika stor rätt att få dom poängen (i många fall) som dom är berättigade till.

Oavsett om man har 1 eller 5 ston eller flera i avel. Så det du skriver tycker jag är rent jä.... skitsnack. Tyvärr tände du mitt hemska humör med ditt inlägg. Hoppas bara att det inte är befogat utan att jag missuppfattade ditt inlägg.

He,he... Shady vaknade visst till liv ordentligt... :rofl:

Man kan väl säga som så...att vi som är "hobby-uppfödare" egentligen då borde ha bättre stomaterial eftersom vi bara har ett fåtal ston att avla på. :D

Detta är oftast ston som köpts in för både tävlingsbruk och framtida avel. Alltså kvalitetshästar! :D

Sedan att det finns gårdar med generationer med avel i skåne...men det finns det i hela landet.Men det är också bara i skåne som det går att köpa halvblodsston till avel för under 5000 kr....säger inte det något? ;) :p

Själv vill jag inte tänka på hur jag skulle handla om jag fick en 7:a på typ eller huvud,hals och bål....på mina uppfödningar....

...och personligen så vet jag att mina föl inte är 7 mässiga på typ ...så mkt har jag varit med att jag ser skillnad på ett föl värt 7 eller 8 poäng på typ.

Jag visar inte mina föl idag...de får vänta till 3 årstesten...ren protest ifrån min sida...jag menar det är ju bara att gissa hur de skulle bedömma om man kommer med skäckiga halvblodsmärrar oavsett om fölen är enfärgade eller inte...de får skit för att mamman har "fel" färg.

Lite komiskt i skåne med en dansk domare...vet en dansk domare som bedömde en svensk halvblodshäst här med 41 poäng...som av avelsvärderingsnämnden fick...hm var det 32-34 poäng? Bara det kan ju få en att fundera på dessa glädjesiffror. :p

:banana: :banana: :banana:

Du missuppfattade mig säkert, jag är absolut för att alla ska få en chans att få höga poäng, har man ett bra sto och betäcker det med en passande hingst sen är det bara att hålla tummarna. Jag kan få ett föl med typ 7 eller huvud hals och bål men den kombinationen gör jag inte om. Jag vet att mina ston kan ge 9 på typ och om jag får 7 är det fel i kombinationen.
Jag började som hobbyuppfödare, jag har mist minst ett föl varje år i resorbation eller tvillingfödsel eller kastning, jag har slitit hund och är oehörttacksam för varje friskt föl jag får. Typ, huvud hals och bål samt extremiteter har fölet även en dålig dag det är mest gångarterna som ändras allt eftersom fölet växer och mår.
Jag vet att många betäcker sitt favorit sto med sin favorit hingst utan större eftertanke blir avkomman bra kan man bara gratulera. Det är faktiskt så att i skåne har man ett större antal uppfödare och har man i generationer hållt på har man större valmöjlighet att välja ut de ston som lever upp till vad man vill. Jag säljer inga stoföl utan behåller samtliga för framtida avel, men håller dom inte måttet efter första fölet eller efter 3 årstest säljs dom. Hingstföl(hbl) säljs, om inte någon av mina barn vill ha dom till dressyr.
Ridponnyer är jag ny i och där har jag köpt in ett par avkommor efter tyska elitston som ska bli mitt framtida avelsmaterial!
Jag har som alla andra reagerat på varför vi får låga poäng här men man får bita ihop och jobba på, samt är jag för bättre domarutbildningar, inga gamla gubbar som inte vet vad dom ser.

Jag håller med dig Rodde, och kan också till viss del förstå att poängen är högre i Skåne (men jag vill gärna att ASVH utvecklar det svaret lite).

Det jag mest hänger upp mig på är att poängfördelningen skiljer sig så mellan olika domare för övrigt. Det är MKT olika på olika bedömningsplatser och så ska det inte vara. Det måste finnas en röd linje i domarnas sätt att döma. Där jag bedömde mitt föl i år delade två olika domare på fölskocken. Den ena satte 67 % till kl I, den andra 39 % (av de föl de dömde). Då funderar man ju, kan det vara så stor skillnad på en och samma bedömningsplats?

En av de som har skrivit i tråden (tror jag, har iaf PM:at mig) var och tittade där jag visade min häst och sa att om hon hade visat sitt föl där hade den ALDRIG fått så höga poäng som den fick där hon visade.

Kan nämna att mitt föl fick 8 8 6 7 6 7, gången var bedömd för dagen vilket också står i protokollet. Där kommer också en annan aspekt in, som vi ifrågasätter i insändaren : "ska fölen bedömas för dagen eller ska domaren se de kvaliteter som finns?"

Jag vet inte vad det finns för kriterier för detta, jag hade själv med mitt föl till ridhus tidigare under bedömningsveckan för att träna. Den jag var hos är en "gammal hästkarl" som fött upp halvblod i många år. Han menade att jag inte skulle hänga upp mig på att hon var överbyggd (det såg jag givetvis redan då) utan att domarna skulle kunna bedöma den potential till gång hon ändå har. Det gjorde de alltså inte (eller också har hon bara möjlighet att röra sig 7 6 7?).

Att hon sen fick en 6:a på benen grämer mig oerhört, fattar inte att de kunde bedöma de så hårt. Hon är intåad fram och tät bak, det var de kommentarer hon fick.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka