Uppresande tygeltag, hur och varför då?

break_a_leg

Trådstartare
Jag rider ju själv väldigt sällan numera, däremot så tittar jag på en del träningar och tävlingar, inte bara när min eget barn rider. Vet inte om jag har missat något väsentligt i min egen ridutbildning, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin blivit uppmanad att använda mig av tygeltag "rakt upp". Dock har jag förstått att vissa tränare använder sig av detta.

De tränare som jag träffar på mest har inte uppmanat någon elev att använda sig av något sådant iaf.

Men kan ni kloka bukefalister förklara för mig vad detta tygeltag "är bra för", använder ni er av detta?

Sv: Uppresande tygeltag, hur och varför då?

För egen del kan jag använda ett uppresande tygeltag om jag rider en häst som går med huvudet på sned (vilket då oftast uppträder vid voltridning). Jag lyfter ena handen rakt upp ca. 1 dm och håller kvar den där i en 4-5 steg och vid det laget brukar hästen ha svarat med att slappna av i nacken och ha slutat gå med på huvudet på sned, annars upprepar jag. Kan i undantagsfall även använda det om hästen viker halsen innåt och tränger kraftigt utåt med ytterbogen (även här i volter).

Att använda uppresande tygeltag med båda händerna samtidigt och/eller att använda det för att höja hästens huvud och hals är dock inget jag skulle få för mig att göra. Helt förkastligt tycker jag (även om jag har sett det både rekommenderas och praktiseras...).

Meningen med uppresande tygeltag är att korrigera en häst som går och hänger i handen, men eftersom det inte är rätt sätt att ta tag i ett sådant problem så ska man inte använda det alltför ofta. Vi vet ju alla att arbetet kommer bakifrån osv ;)

I praktiken har jag använt uppresande tygeltag på hästar som bockar, (alltså under själva bockattacken) huvudet upp och så fram för skänkeln, eller under omskolning av hästar som hänger för att få den att förstå vart huvudet ska vara. Då i kombination med i övrigt så korrekt ridning jag kan uppbringa, och under en kortare period.

Det man ska ha i åtanke är att uppresande tygeltag bara verkar under tiden man lyfter händerna uppåt, sen ska man direkt återgå till normal handställning. Att sitta kvar med händerna högt är bara meningslöst och inbjuder hästen att hamna bakom hand.

Som Nancy skrev är det bättre att putta igång bakbenen mer, då behövs sällan det tygeltaget

en häst som krullar ihop sig kan man på så sätt ta upp huvudet o sen lätta framåt/ uppåt- att den ska bära upp sin hals o fokusera på att se framåt.

Vad har tränarna nämnt som anledning till bruket av ett sådant?

Vad har tränarna nämnt som anledning till bruket av ett sådant?

Det är en enda som jag sett och hört använda tygeltaget (men jag vet ju att det används av andra - det nämns ju i flera trådar här inne tex). Jag antar att tränaren jag tittade på ville "få till formen"...

Som Axel är inne på, brukar det kunna användas på hästar som krullar ihop sig i formen. Jag har också fått lära mig att "lossa" hästar som har hängbiljett på bettet i tygeln.

När jag har använt mig av uppresande tygeltag, har jag först gett eftergift framåt hästens mun, för att ha något att "göra uppresning" ur. Sen har jag lyft händerna rakt upp - sen mot min kropp - ner i vanlig position - eftergift - och tillbaka i vanlig position om hästen svarar rätt. Allt går i ett flöde utan att man tänke rpå det, så det kan vara något tankefel, eftersom jag inte sitter på hästen så här dags... och för närvarande inte bör sitta på hästen alls, förrän jag fått klartecken från sjukan. :angel:

Jag fick order att göra så med en häst på ridskolan, då den gärna hängde sig i handen/krullade ihop. Hon sa att det var viktigt att det var en "snärtig" rörelse, och att genst gå tillbaka till vanlig position.

Jag har fått lära mej att man gör det på häst tex som krullar ihop sej lätt, men tycker det fungerar lika på såna att kicka till för framåt och på så sätt få fram nosen.

Uppresande tygeltag använder jag (enstaka gånger) då hästen vill komma för långt in med näsan - alltså för att få fram näsan inte i huvudsak för att få den högre i form.

Det viktiga med ett uppresande tygeltag är att det inte sker rakt upp utan framåt - uppåt!

en snartig rorelse?? som att smarycka hasten i munnen? Later som han ville att du skulle oversaka hasten.

Uppresande tygeltag ar for problemlosning, tex krullande hastar, men inte riktigt for att fa hasten att sluta hanga pa tygeln...

Pa det visset har jag inte anvant tygeltaget i alla fall, for att sluta hanga pa tigeln sa ar det framat + mjuka hander och eftergift som ar det viktiga,,

Uppresande tygeltag ar lite av en genvag, men ibland vid problemlosning kan det vara nodvandigt. .

Jag är helt inne på din linje!! Jag har oxå fått lära mig att det skall tas framåt uppåt. Inte för att få hästen i en högre form MED näsan i lodplan utan för att få den fram, upp, FRAMFÖR lodplan.
Alternativt på en häst som kommit bakom hand och behöver hitta sin balans igen.

Jag har fått lära mej att man gör det på häst tex som krullar ihop sej lätt, men tycker det fungerar lika på såna att kicka till för framåt och på så sätt få fram nosen.
Ja så tycker jag också.
Det kan säkert kännas mest naturligt att göra ett uppresande tygeltag om hästens problem är därframme, att den tex krullar ihop sig.
Men det är egentligen en genväg som försöker lösa symptomet och inte tar tag i problemet. För om man tänker på hur hästen rids korrekt i form, så måste det korrekta i alla lägen vara att driva på framåt och lätta lite i tyglarna.

Jag är helt inne på din linje!! Jag har oxå fått lära mig att det skall tas framåt uppåt. Inte för att få hästen i en högre form MED näsan i lodplan utan för att få den fram, upp, FRAMFÖR lodplan.
Alternativt på en häst som kommit bakom hand och behöver hitta sin balans igen.

Ja, vi verkar tänka samma där! Att hästen kommer framför lod med nosen för att sedan kunna låta den "sjunka" tillbaka för att ha näsan på lodplanet eller framför!

Kan kanske bero på att jag har en svag misstanke om att jag har tränat för samma tränare som du gör nu:D

*s* jasså? Vilken koll du har?! den goda TB :bow:

Men det fungerar ju fin fint, fast vi har ju glömt att säga att det måste finnas med en framåt drivande skänkel vid ett uppresande tygeltag, men det får vi väl ta för givet :P

Ja visst är det TB:D

Ja, men man ska inget ta för självklart här på buke - då kan man få sig en känga.:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix